Motorsåg och handhållet

Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

42 inlägg 18900 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671230
halvproffs skrev:Gammal tråd men kul. Kommer @Niking ihåg sågens drunkning?

Jodå, det gör jag.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

anersimyra  
#671252 ” Skrek den så länge den levde ”..😅 det gjorde i vart fall en partnerkubb när jag i vredesmod tryckte ner den i ett djupt dike..💦😅

Avatar Fallback

Re: Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671380 Ok då, inte så speciellt klantigt, mera otur.

Jag fällde några ståtliga furor som stod aningen nära huset, inga spår av fågelholkar eller klädstreck var synliga.
Sågad stockarna med en mobil Woodmizer bandsåg, i ena rotstocken så skrek det till, sågaren ansåg bladet vara skrot, så han gjorde ett försök till.....men nej.
-Detta är ingen fågelholk...sa han.
-Sällan man har fågelholkar en knapp halvmeter över marken...sa jag.
Lumpade av biten med metall och sågade klart resten utan problem.
Lumpbiten tullrade jag upp på pickupen och körde hem till far, han tycker om att jävlas med kil och släggyxa.
Jag sa att det fanns något intressant i kubben och att jag ville veta vad.
Någon dag senare fick jag en smidd gångjärnshake, och vi hade sågat rakt i "stapeln" eller vad det heter, dessutom kommit rätt långt. Hade vi sågat mitt på så hade vi kommit igenom.

Nåt år senare var jag hos det lokalhistoriska oraklet och frågade om han hade några bilder av huset, det hade han, bl.a ett ovanligt vykort.
Där i den ursprungliga tomtgränsen stod en tall i knapp medelålder, längs tomtgränsen löpte en gärdesgård och i tallen satt en grind......häpp 🤣

Användarvisningsbild

Re: Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

totte  
#671382 En kompis till mig tillbaks på 70-talet jobbade då som huggare. Han hade sågat i en skridsko. Den låg inuti en rutten och ihålig ek som skulle fällas. Högt upp på stammen var ett hål efter nån gren som brutits. Där hade nån uppenbarligen lyckats och stoppa in skridskon.

Användarvisningsbild

Re: Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

anersimyra  
#671384 Diverse metallstolpar och bergöglor har det förstås blivit vid röjning med motorsåg.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

halvproffs  
#671390 Klantigt vet jag inte men otur var iaf. Är nog 30 år sedan och skulle hugga bort björk i ett dike. Var en gammal inäga i skogen som skulle bli skogsmark igen.
Såfade nära marken i gräset för att få låga stubbar. Nästan omedelbart så small det till och kopplingskåpan for iväg och enbart mutter med lite aluminium var kvar.
Taggtråd som lindat ig in mott kopplingen och sprängt kåpan. Rullade senare upp flera hundra meter taggtråd med hjälp av jaktlaget för diket var ett rådike och grannen har haft kor där långt tidigare.

Avatar Fallback

Re: Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

isteskog  
#671395 "Hittade" en märla efter flottningen i en strandnära frötall för ett antal år sedan. Inväxt en bit in i stammen. Var in två gånger med kedjan innan jag fattade att det inte gick att såga .... 🙃 Flottningen på Ljusnan upphörde 1967 har jag för mig. Kedjan blev det bara skrot av......

Avatar Fallback

Re: Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

leifa.k  
#671456
1601910873_img_0773.jpg
1601910873_img_0608.jpg
1601910872_img_0607.jpg
Skulle fälla en 20m. hög björk bredvid husvagnen, strax utanför trallgolvet. Det gick bra med 560:in, 20" svärd, hade lite publik. Den föll dit den skulle, paralellt med uteplatsen. När jag började såga upp stammen till bastuved och kommit ca 2,5-3m in på stammen, där ni ser busken/ växten framför trädet, så blev det trögt. Vaf..n då tänkte jag och tog i med sågen på nytt. Det var bara det att det var en massa stenar runt busken på backen, typ en avgränsning. Hade inte extrakedja med mig så det blev till att fila ca 50 tag på varje tand på 20" kedjan.. Alltid lär man sig något nytt. 🤣

Avatar Fallback

Re: Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683288
D Brown skrev:Ok då, inte så speciellt klantigt, mera otur.

Jag fällde några ståtliga furor som stod aningen nära huset, inga spår av fågelholkar eller klädstreck var synliga.
Sågad stockarna med en mobil Woodmizer bandsåg, i ena rotstocken så skrek det till, sågaren ansåg bladet vara skrot, så han gjorde ett försök till.....men nej.
-Detta är ingen fågelholk...sa han.
-Sällan man har fågelholkar en knapp halvmeter över marken...sa jag.
Lumpade av biten med metall och sågade klart resten utan problem.
Lumpbiten tullrade jag upp på pickupen och körde hem till far, han tycker om att jävlas med kil och släggyxa.
Jag sa att det fanns något intressant i kubben och att jag ville veta vad.
Någon dag senare fick jag en smidd gångjärnshake, och vi hade sågat rakt i "stapeln" eller vad det heter, dessutom kommit rätt långt. Hade vi sågat mitt på så hade vi kommit igenom.

Nåt år senare var jag hos det lokalhistoriska oraklet och frågade om han hade några bilder av huset, det hade han, bl.a ett ovanligt vykort.
Där i den ursprungliga tomtgränsen stod en tall i knapp medelålder, längs tomtgränsen löpte en gärdesgård och i tallen satt en grind......häpp 🤣


1606826162_img_20201125_193928.jpg


Jag städade i verkstan och hittade gångjärnshaken jag nämnde ovan. Titta hur långt vi lyckade såga 😁

Avatar Fallback

Re: Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

tallen100  
#683290 Ni gav inte upp i första taget 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

JörgenO  
#683296 Det som står bakom gångjärnshaken ser mer intressant ut... en W114 Coupe?

Avatar Fallback

Re: Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683342
JörgenO skrev:Det som står bakom gångjärnshaken ser mer intressant ut... en W114 Coupe?


w111 3,5:a

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).