Motorsåg och handhållet

Jonsered 601?

28 inlägg 13795 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 601?

Skogshuggarn  
#92920
Mange skrev:
Jag heter Magnus. Jag gillar Rakter!


Certifierad "Raketforskare"?,,,,,, :lol:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 601?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92923 :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 601?

johan eriksson  
#92932 Får nog gräva fram raketen vid ett lämpligt tillfälle så man kan vara med i klubben 8)

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 601?

totte  
#92934 Medlemskapet accepteras tacksamt! :grin:

Föreslår att vi bordlägger namnfrågan ett par dar, rätt vad det är dyker det upp en fullträff i nån av våra skruvade skallar :lol:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 601?

johan eriksson  
#92939
Skogshuggarn skrev:

Jonsereds Oldtimer Association

:lol:


Tycker nog detta är bland de bättre som kommit fram hittills 8)

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 601?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92940 Visst låter det grannt!

Ska vi ta upp lite historik med i detta fina gäng, kanske?

För att dra det hela blir det kramp i pekfingret så det får bli följetång! Inte att förväxla med Karlssons tång eller blå tång....


Det hela bärgade 1947 i Norge. Ett snille vid namn Rasmus Viig hade klurat länge o fått fram en bra motor lämplig för motorsåg och helt utan elektronik o alla dess bekymmer.
Då vid detta tillfälle så var det rop efter såg som kunde med hyfsad enkelhet köras på en man.
Norska regeringen ville ha fram nåt riktigt bra.

Sågbladsfabriken i Norge monterade 1948 de första Cometerna. Hur många är inte riktigt klarlagt, men troligt vis nära 1000.
Jonsereds fabriker ålades att gjuta o tillverka de flesta delarna som inte de själva kunde.
Det kunde snabbt konstateras att marknadsföring o kostnader skulle dra iväg o det såg väldigt mörkt ut för Cometen.
Como i Stockholm tillfrågades och det blev dem som tog på sig projektet i samarbete med Jonsereds fabriker.
Såg nr 1000 monterades således i Stockholm.
Nr 1001 finns idag på Gårdskulla museum i Finland.
De kom att göra flera versioner av Comet sågen.
Sista sågen blev troligtvis 3999.
Sen Tog Jonsered över monteringen med och då blev "Raketen" till.
Slogan var "En Raket i Skogen".

Jonsereds första version döptes till "P". Troligen 360st. Efter detta kom modell XA!
Den kom att hänga med ett tag o blev senare tillgänglig med elektronisk tändning.
Även konverterings satser fanns att tillgå.
Med elektronisk tändning hette den då "EL-Raket" model XB. EL-Raket (XB) startade troligtvis sin serie runt nr 5000 o tillverkades paralellt med Raket,
Dessa två fina Raketer fanns även att få med röjsågs tillsats som då hette "Busk-Raket".

Fortsättning följer!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 601?

totte  
#92941 Tack och applåder! Har ju läst det i brottstycken, mycket trevligt att få det sammanfattat.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 601?

johan eriksson  
#92942 Ser fram emot del två :P

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 601?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92949 Jag har fakta, litteratur o långa samtal med olika bidragande personer.
Särskilt unikt är en lista på Cometer o raketer. Denna lista är på sågar i deras modell versioner o nummer som samlare runt över världen bidragit med.
Har ni nån Comet eller Raket så får ni gärna vara med i listan.
Helt otroligt vad man kan få ut mycket av bara det!

I litteraturen finns även en beskrivning från Jonsered med nummer ändringar vid olika serienummer.
Smått fantastiskt för en såg tok som mig!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 601?

totte  
#92952 Räcker med att vara halvtokig för att tycka det här är riktigt intressant!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 601?

Skogshuggarn  
#92954
johan eriksson skrev:Ser fram emot del två :P


Samma här!,,,,,, ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 601?

Skogshuggarn  
#92956
Mange skrev:Jag har fakta, litteratur o långa samtal med olika bidragande personer.
Särskilt unikt är en lista på Cometer o raketer. Denna lista är på sågar i deras modell versioner o nummer som samlare runt över världen bidragit med.
Har ni nån Comet eller Raket så får ni gärna vara med i listan.
Helt otroligt vad man kan få ut mycket av bara det!!


Jaförtusan!,,,, var hittar man denna lista?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 601?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92972 Här är starten, sen har jag mailat och ringt runt o fått till en hel del till.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... f=2&t=2989

Denna lista avser ju Comet och Raket (P/XA). Självklart är det minst lika intressant med de andra modellerna i Jonsereds utbud.
En sån lista sätter stopp för teorier o öppnar dörrar för ren fakta! Så här är det, så ser det ut!
Att få reda på när i 601 serien det var två bultad start tex... Kanske varför med!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).