Motorsåg och handhållet

346XP eller 339XP??

32 inlägg 13776 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7792
Mange skrev:
th skrev:Största skillnaden mellan 346 och 242 har jag funnit vara kedjan, pixel skär snabbare än en 1,5mm kedja. Sen kan det ju vara så att den gamla sågen tappat ork (slitna kolvringar, inte helt rätt justerad förgasare, kanske igensatta förfilter och förgasarfilter mm) annars skall de nominellt vara lika starka, 3,4 hk. Effekten på 242-an tror jag också beror lite på vilken tändmodul man har. Sen brukar ju det kännas som att en såg med 10% större cylindervolym kan ha lite bättre "bottendrag".


Du kan ha samma kedja o svärd på 346/242. Bara o prova.
Det är kanske inte så hemskt stor skillnad, men jag tror det märks för nästan alla.

Bottendrag har lite o göra med cylinder volym o mer med hur motorn är byggd, tider då portar öppnar o stänge, tändnings tillfälle, inmatnings typ, förgasartyp etc..

Vissa modeller är byggda för segdragning, andra för ax o varv.

Lite svårt o läsa sig till i tekniska uppgifter hur de beter sig i praktiken.


Har provat med att byta kedja, se mitt inlägg i
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... 2&start=15
Kanske är min gamla 242:a mindre sliten än jag trodde eftersom det inte känns som det är någon större skillnad med samma kedja

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7798
morslillaolle skrev:Hej Mangan!

Du har en 339XP!!! Jag läste med stort intresse ditt inlägg.
Har du själv gallrat med den? Skulle den klara av enstaka "timmerträd"?
Hur stora är problemen som du nämner (filter och avgasutblåset)?


Jag har så gott som uteslutande använt den till liggande träd. :-)

När man skal kvista tall med 10cm grenar, då är den i klenaste laget. Har aldir gallrat med den.

Liggande träd med snö på, så suger den in snön och stannar direkt. För mig i alla fall. Har ingen annan såg att jämföra med, lånade kompisens lite bara.

Eftersom jag är en nybörjare på såg, så får du ta det jag säger med en nypa salt. :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).