Motorsåg och handhållet

346XP eller 339XP??

32 inlägg 13729 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7173
morslillaolle skrev:Hej!
Min 242:a fungerar bra, så 339:an/346:an skulle utöka mitt sågsortiment.
Ska undersöka om det funkar att hyra/låna en.....


Rent rationellt, om 242:an fungerar bra behövs ingen 346:a, de är väldigt likvärdiga.

Med tanke på andan i det här forumet så är en utökning av sågsortimentet alltid uppiggande. Satsa du på 339:an så finns det något att berätta om.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7179 Tanaka har fått in ett par riktiga fullträffar genom åren. De är helt klart ett märke o kolla om man gå i köptankar.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7387 Hej.Jag kör HVA 346 som "storsåg" samt HVA 42.Den sågen som jag använder oftast är faktiskt min trogna 42'a.Jag läser med stort intresse allt vad ni skriver om "lätta gallringssågar".Mitt första val var att köpa en 339'a men jag blir nu mer och mer tveksam.Är verkligen 339 så tveksam till klen gallring om man har 346 och 42 i "reserv" vid grövre arbeten typ vindfällen?Jag skrev i en annan tråd att jag provkört Stihl 200 och blivit positivt förvånad av kraften i denna lilla såg.Jag har inte provkört 339'an i dagsläget.

cpt.Kirk

Användarvisningsbild

Re: 346XP eller 339XP??

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7390
morslillaolle skrev:Skall köpa ny såg, har tidigare använt 242 XPG som jag trivs bra med.

95% av mitt sågarbete i skogen består av klen förstagallring.

Därav har jag funderat på 339XP.

Har någon erfarenhet av den? Är den alltför klen om man då och då behöver ta en "varg" eller frötall??

Annars blir det nog en 346XP.......


Jag kör också en 242 XPG som jag är nöjd med, känns som en FERRARI bland motorsågarna.

Har en 42 också, som aldrig har svikit och går bra den också, används lite mer till slit & släng och följer med i traktorn.
HVA 339xp är jag lite tveksam till känns inte som den riktiga HVA kvaliten i den tycker jag, har också hört en del tveksamheter om driftsäkerheten liksom HVA:s hobbysågar typ 137, 141 mm som de seriösa handlarna kanske inte vill sälja.
Därför tror jag mer på typ Stihl 260/026 som alternativ, men STIHL känns inte som en HVA/FERRARI mer som en VOLVO.

Jag har nu också tagit intryck av andra här och utökar mitt motorågsinnehav med en HVA 346XPG (har två söner) som skall vara likvärdig 242:an men nått hekto tyngre. Men kan inte motstå att prova. Ev säljs den vidare sen.......

Ett annat intresant alternativ är nog Tanakan(minus för servicenätet) eller Stihl 200.

Obs ovan är mina högst personliga åsikter.....och jag har ingen välgrundad statestik....

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7396 Har röjt nyligt röjt lite åker- o vägdiken med 346:an.Mest flisved+en o annan massabit. Till detta hade jag gärna bytt bort en hk mot mindre vikt.
Har iofs både värme o trio-brake på min, så vikten skuttar upp mot 5,2kg.
Testade ett par tankar med 262:an o det kändes i ryggen..
För mig ligger nog Tanakan närmast till pga priset.

/Nisse

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7417
nisse skrev:Har röjt nyligt röjt lite åker- o vägdiken med 346:an.Mest flisved+en o annan massabit. Till detta hade jag gärna bytt bort en hk mot mindre vikt.


Hej Nisse.Jag skall idag ut och ta rätt på lite avbrutna smågranar.Jag var klar med en förstagallring i dec 06.Det måste ha gått över flera blåsväder i vinter :? för nu är enstaka träd avbrutna och vissa är vindfälda inne i planteringen konstigt nog.

Det jag vill komma fram till är:Nisse jag håller helt med dig.HVA 346 kunde vara lite lättare när du tar små ströträd med mycket avstånd mellan.

cpt.Kirk

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7419 Jag har en 339xp! Tagit hand om några tallar som blåst ner.
Borde vara excellent till gallring, dock:
* Lätt att få in snö och smuts i filtret.
* Avgasröret sitter på ett ovant ställe (brännhål i byxan...)

Användarvisningsbild
morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7551 Hej Mangan!

Du har en 339XP!!! Jag läste med stort intresse ditt inlägg.
Har du själv gallrat med den? Skulle den klara av enstaka "timmerträd"?
Hur stora är problemen som du nämner (filter och avgasutblåset)?

Jag är själv lite "viktfixerad" och kan känna ibland när jag gallrar med 242XP att jag bär omkring på onödiga motorresurser för mitt arbetsbehov, därav har jag fått upp ögongen för 339XP.

Jag arbetar ofta långa pass i skogen, men det mesta är (tyvärr) klen förstagallring.

346XP är som jag föstått det några hekto tyngre än 242XP och det är en utveckling som inte har lockat mig så mycket.....

242XP skulle jag inte pensionera, utan finnas kvar i arsenalen...

   TS
Användarvisningsbild
Hypro  
#7554 Farsan och jag kör båda med 346 xpg e-tech. Det är ju en mycket bra allround såg som går till allt, den har ju bra vikt i förhållande till effekt. Var sensat idag i skogen och "sågade loss" vindfällen.
Grov granskog, endel 80 cm+, men 346:orna med 18"-svärd och lightkedja går kanon!

Huvudsaken är att det är vasst!!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7560 Fungerar verkligen 18" pixel? Tycker redan 15" känns lite vekt o sladdrigt?
Hade vart kul att prova till dikesrensning.

/Nisse

Avatar Fallback
fm  
#7647 Kolla på stihl och tanaka om du kan släppa hkva, dom har lätta och smidiga modeller som inte är sämre än 339

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7746 Har kört med 242 XPG i rätt många år, kanske hade mitt såg tappat endel ork för 346 XPG hade ett helt annat sting.
Nu kör jag bara med 13" pixel i den men har 357an med 18" normal?kedja för losskapning 😈 av stormskog...
Men att kvista med 357an är inte kul men 346 är suverän....
Nu var glen gallring tråden gällde så detta var helt offside kanske.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7748 Största skillnaden mellan 346 och 242 har jag funnit vara kedjan, pixel skär snabbare än en 1,5mm kedja. Sen kan det ju vara så att den gamla sågen tappat ork (slitna kolvringar, inte helt rätt justerad förgasare, kanske igensatta förfilter och förgasarfilter mm) annars skall de nominellt vara lika starka, 3,4 hk. Effekten på 242-an tror jag också beror lite på vilken tändmodul man har. Sen brukar ju det kännas som att en såg med 10% större cylindervolym kan ha lite bättre "bottendrag".

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7752
th skrev:Största skillnaden mellan 346 och 242 har jag funnit vara kedjan, pixel skär snabbare än en 1,5mm kedja. Sen kan det ju vara så att den gamla sågen tappat ork (slitna kolvringar, inte helt rätt justerad förgasare, kanske igensatta förfilter och förgasarfilter mm) annars skall de nominellt vara lika starka, 3,4 hk. Effekten på 242-an tror jag också beror lite på vilken tändmodul man har. Sen brukar ju det kännas som att en såg med 10% större cylindervolym kan ha lite bättre "bottendrag".


Du kan ha samma kedja o svärd på 346/242. Bara o prova.
Det är kanske inte så hemskt stor skillnad, men jag tror det märks för nästan alla.

Bottendrag har lite o göra med cylinder volym o mer med hur motorn är byggd, tider då portar öppnar o stänge, tändnings tillfälle, inmatnings typ, förgasartyp etc..

Vissa modeller är byggda för segdragning, andra för ax o varv.

Lite svårt o läsa sig till i tekniska uppgifter hur de beter sig i praktiken.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7768 Jo den är nog lite sliten, cylindervolymen ska ge lite bättre bottendrag men de borde inte ge så stor skillnad.
Jag kör med pixel på bägge då de skär snabbare och det är bättre att bara ha en sorts kedjor i 13" längden som reserv

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar