Motorsåg och handhållet

346XP eller 339XP??

32 inlägg 13727 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

346XP eller 339XP??

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7106 Skall köpa ny såg, har tidigare använt 242 XPG som jag trivs bra med.

95% av mitt sågarbete i skogen består av klen förstagallring.

Därav har jag funderat på 339XP.

Har någon erfarenhet av den? Är den alltför klen om man då och då behöver ta en "varg" eller frötall??

Annars blir det nog en 346XP.......



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7108 Med tanke på att du haft en 242 så ska du nog ha en 346a anser jag i alla fall! tror du blir besviken annars!! dessutom är ju 346an en jäkligt bra såg enligt många! :D

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#7115 låna hem en 339 på prov en gång tyckte inte det va mycket å hänga i granen presis så om jag fick bestäma hadde jag tagit 346

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7118 håller med ovanstående
har du haft 242 så bör du nog inte byta ner dig
om jag inte minns fel är väll 339 nån form av arborist såg?

346xpg är nog en väldigt kompetent såg!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7123 Kan bara instämma med föregående talare...

Avatar Fallback
HP  
#7131 Vad har ni emot 339an? Har hittat en beg sådan i mkt fint skick och till vettigt pris, så jag funderar allvarligt på att låta den komplettera den 361 jag nyss skaffat...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7133 339 är bra till det den är byggd för. Arborist, Frukt odlare.
Att jämföra sågar o modeller är roligt. Man kan lära sig mycket o se vad som lämpar sig här eller där.

339 rätt använd till det den var tänkt, funkar nog.

Ungefär som o beskära frukt träd med 3120, funkar nog inte bra....

Att ha denna på ved backen kräver mer kunskap o skötsel av sågen än andra ner lämpade för detta.

Jag har aldrig gillat denna design, Homelite, McCulloch, Stihl, Solo, Japan sågarna, jo alla har och har använt detta innan, men bara hobby, farmar eller i få fall arborist såg.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7134 339 har ju dessutom "bara" 2,4hk vilket motsvarar husqvarna 137 ungefär om man bara kollar storlek/kraft på motorn

hur bra pris det än är på en 339 skulle jag hellre ta en dyrare 346xpg
med tanke på att kanske inte rent faktamässigt men när man kör sågarna så lär man tycka att det är natt och dag på hur pass bra/roligt arbetet blir när man sågar

står ju tom på husqvarnas egna sida ang 339
står nått med att den passar bra till klenare dimensioner vilket ioförsig kan diskuteras vad som är

för mig är "klent/klenare" fruktträd å dyl..

med tanke på att dom flesta hittils pratat gott om 346an skulle ja nästan kunna garantera att du ångrar dig om du inte köper en!

www.sibro.se har bra pris på 346!

Avatar Fallback
HP  
#7144 Tack för snabba svar! Det jag tänkt ha 339 till var kvistning, lite grövre röjning och som reservsåg om jag sätter fast 361an. Om jag förstått er rätt menar ni att 339an inte lämpar sig för detta? Avslutningsvis kan det vara bra att påpeka att de lövträd jag vanligen sätter sågarna i inte är fruktträd...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7148 som du beskriver det låter det exakt som om du är i behov av en 346xpg

det jag hört om 346xpg är att den skall vara bra vid kvistning o lite grövre röjning

kvistningen e den bra till med tanke på att den är rapp och varvar ganska bra

grövre röjning är den väll bra till eftersom att den har endå en ganska rapp och stark motor

om jag skulle köpa skulle jag aldrig i mitt liv köpa 339xpg
då köper ja hellre en 137a med ungefär samma effekt

så jag rekommenderar fortfarande 100% 346xpg!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7149
pgo_jim skrev:som du beskriver det låter det exakt som om du är i behov av en 346xpg

det jag hört om 346xpg är att den skall vara bra vid kvistning o lite grövre röjning
!


Den går bra i slutavverkning också, men som sagt,,, för kvistning och gallring upp i klentimmerdimensioner är den helt perfekt.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7153
HP skrev:Vad har ni emot 339an? Har hittat en beg sådan i mkt fint skick och till vettigt pris, så jag funderar allvarligt på att låta den komplettera den 361 jag nyss skaffat...


Tjena "HP"! det blev en lite mixad tråd det här!det är nog ingen som har något emot 339an vi svarade ju på "morslillaolles! fråga! och i hans fall passar nog en 346a bättre! jag har själv aldrig kört en 339a,men I ditt fall skulle nog en 339a bli ett mycket bra kompliment till 361an! jag kör själv ofta med den kombon,fast med med 361 & ms200 (dom otroligt vibrerande monstren ni alla vet :lol: ) jag gick bla och fällde en hel del "flisvirke" utmed skogbilvägar förra sommaren!(ca 3-15cm) då var 200an suverän! så köp du en 339a! :D du blir säkerligen nöjd med den! eller varför inte en ms200!? :D måhända att du hört snack om vibrationer? :) men du kan vara lugn! det är bara "snack"!! :D måhända att 339an har ännu mindre vibbar än 200an! vad vet jag, men i sånna fall är det ytterst marginellt! tro det eller ej,men jag sneglade själv på en 339a för någon månad sedan! i tro & hopp om att det var en större tank på den än 200an! men det var bara en "plutt" tank på den också,så då blev det inget!! för att slippa besöka kombidunken så ofta,så använder jag en,ibland två 0.5L yes diskmedel flaskor med bensin,som jag har i bröst fickorna! alt en med olja & en med bensin! men bara när jag kör med 200an! på 361an önskar jag ibland att tanken var mindre!! :lol:

Om du köper 339an,berätta gärna vad du tycker om den!

Avatar Fallback
HP  
#7158 Jo, jag inser att jag kanske "kapade" :roll: denna tråden en aning med min fråga, men tack för alla snabba svar.
339 var i mitt fall tänkt som ett lätt komplement till 361, alltså ungefär som du beskriver användningen av din ms200. I em ska jag iallafall fara o ta en titt på 339an.

Användarvisningsbild
morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7166 Hej!

Tack för alla svar om 339XP och 346XP.
Jag har själv funderat en hel del om vad "klenare dimensioner" menas i beskrivningen av 339:an. Säljaren i butiken kanske bara ville få iväg en såg, för han rekomenderade den även till förstagallring.....

Jag blev ju dock väldigt lockad av den låga vikten, särskilt när jag stod å vägde 339:an i en handen och 346:an i andra.

Priset är inget problem vid detta inköp (för en gångs skull) så jag tittar inte på 339:an av den anledningen, helt enkelt vikten......

Min 242:a fungerar bra, så 339:an/346:an skulle utöka mitt sågsortiment.
Ska undersöka om det funkar att hyra/låna en.....

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7168 Ska förvirra lite mera och lägga till Tanaka 4501 till kandidaterna. Den väger som 339, 45cc(2,7hp) motor och är faktiskt rätt rejält byggd.
Ligger ca 15-1700:- under stihl o hva.

Har växelkört den mot 346 och ca 1,2kg viktskillnad märks. Trots lika motorvolym är det förstås stor effektskillnad, men Tanakan är mjuk med brett register.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar