Motorsåg och handhållet

Såga på tvären

9 inlägg 5887 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såga på tvären

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7031 Skulle klyva en 25-30cm diameter, kanske 60cm lång bit fura och tog fram motorsågen (ja, klyvyxan låg hemma). Ställde på högkant och sågade. Sågsvärdet blev varmt och det kom ut små sågspån, ungefär som man hade sågat med lilla lövsågen.

Jag kan inte påminna mig om att det sett ut så tidigare. Normalt eller ej? Använder pixelkedja.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7043 Om du inte vill klyvfila kedjan så prova att såga längs med kubben i.s.f. tvärs den. Med en välfilad kedja får man då något som liknar mini-träull.

Se dock till att utrymmet innanför kedjekåpan inte stoppar igen, det är lätt hänt!

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7047 Ka-tjing! Nu trillade poletten ned. Det är givetvis skillnad mot att såga tvärs och längs med. Träull var det jag trodde skulle komma ut ut min sågmaskin... :-)

Är det dumt för keja/svärd att göra som jag gjorde? Överhettad kedja?

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7063 Kedjan blir nog lite varm, men om man har hyfsad smörjning inställd skall det mycket till innan något tar skada

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7449
th skrev:Om du inte vill klyvfila kedjan så prova att såga längs med kubben i.s.f. tvärs den. Med en välfilad kedja får man då något som liknar mini-träull.

Se dock till att utrymmet innanför kedjekåpan inte stoppar igen, det är lätt hänt!


Ursäkta min dumhet men nu har jag läst det här inlägget ett antal gånger och jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan såga längs med kontra tvärs.

Om man skall klyva en kubbe kan man väl inte såga tvärs?? Eller?? :? :?

Och var det inte längs med som gav problemen i början av tråden??


Följdfrågan är hur klyvfilar man en kedja? Gärna en beskrivning från nån av er som vet. Det kan ju vara bra att känna till hur man gör om behovet skulle uppstå.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7451 stående eller liggande fibrer är skillnaden när man klyver en klabbe
vet inte det ger nått svar på din fråga ,,,,

här kommer en länk till en klyvkedja
http://www.granberg.com/ripping_chain.htm

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7454 Klyva längs med innebär att kedjan skär längs med kubbens fibrer, dvs sågen hålls parallelt med barken.

Klyva tvärs med innebär att kedjan skär tvärs med kubbens fibrer, dvs sågen hålls vinkelrätt mot barken och skäret går parallellt med märgen.

Kapa (vilket är det normala sättet att jobba med motorsåg) innebär att kedjan också skär tvärs med fibrerna men att det delvis är andra delar av kedjan som kapar fibrerna. Skaäret går i huvudsak vinkelrätt mot märgen. Vet inte om det var en bra förklaring.

Klyvfilning gör man i stort sett genom att minska vinkeln på tanden från ca 30 grader till någonstans mellan 5 och 10 grader. Det finns färdiga kedjor att köpa med denna filning. Om man inte har så kraftig såg kan man ibland fila av den horisontella delen av skärlänken på vartannat par, dvs det är bara vartannat par som skär fibrer medan vartannat par skär mellan fibrerna. Kolla följande sida ur boken Wood and How to Dry It, från Fine Woodworking Magazine:

[img=http://img338.imageshack.us/img338/1006/rippingchainbf6.th.jpg]
Senast redigerad av th tor 22 mar 2007, 21:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7456 Mycket bra förklarat!

Till o med så jag förstod utan att det brann i hårfästet.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7466 Jo när en sån "träskalle" som jag fattar så är det bra förklarat 8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).