Motorsåg och handhållet

Hur stor trimmer behöver jag?

24 inlägg 24358 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur stor trimmer behöver jag?

villägare  
#90887 Jag e en villaägare som har ca 2500 m2 tomt som e vildvuxen. Ska slå ner detta, tanken är att det mesta ska bli gräsmatta, så det jag i framtiden räknar med att hålla efter är gräskanter och en mindre mängd ogräs. Har tittat på husqvarna, jonsered, stihl och honda. Vilket modell och storlek ska jag välja har fått många olika bud. Vill kunna köra med klinga.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

villägare  
#90890 Är det något märke av ovan som är bättre eller sämre?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

Fredrik Reuter  
#90896 Hej,
Tyvärr för dig är nog de märken du radar upp lika bra eller hur man vill uttrycka det.
Här på skogsforum har vi nog mest hittills pratat Husqvarna, Jonsered och Stihl eftersom de är vanligast i skogen.

Om du menar att du vill köra med trädklinga och inte gräsklinga måste du nog gå upp i segment till Gräs/Buskröjare och inte en mindre grästrimmer.

Ex http://www.husqvarna.com/se/homeowner/products/327rdx/

Men det finns många här på forumet som är bättre än mig på detta, så håll ut så kommer nog någon vänlig själ att ge goda tips.

Avatar Fallback

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

villägare  
#90898 det är en trekantig klinga jag menar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

Robertberg  
#90899 Har du runt 45-50 kubik så behöver du inte oroa dig för att du inte har ork!
Men det kanske blir onödigt stort om man inte ska köra så mycket?
Jag vill iaf inte köra något under 45 cc..

Vad har du för budget?
Nytt eller begagnat?

Avatar Fallback

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

villägare  
#90901 behövs verkligen 45 cc i en villa-trädgård, tycker det låter stort

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

axwell  
#90905 Nej det räcker bra med 24-28 cc, men då bör inte trekanten vara större än ca 250 mm.
Honda har riktig 4-taktsmotor(sitter även i någon Husqvarna trimmer) körs på 4-takts bensin(gärna Alkylat).
Selarna som medföljer trimmers brukar vara värdelösa om maskinen skall användas under ett längre pass.

Både Stihl Hqv och Partner har modeller som är kombimaskiner, ja även Biltema, där ingår trimmer med trekant och tråd. Hos de andra varierar det vad som ingår i grundpriset.
Maskinerna kan kompletteras med olika häcksaxar eller grensåg. Eftersom de är delbara är de smidiga att transportera.
Senast redigerad av axwell ons 05 maj 2010, 22:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

totte  
#90910 Jag har en sån där 25-kubikare, Husqvarna 125 R från början på 90-talet, egentligen japansk. Den har jag kört hårt med och den fyller sin uppgift bra när det handlar om rensning i kanter och sådant. Går ganska bra att köra med röjklinga också, även i rätt grovt, om man har välfilat och inte har så höga krav på produktionen. Skall ju sägas att det är inte så fruktansvärt mycket ork i den, har man halvmeters förvuxet gräs får man ofta köra dubbelt.

Trekantsklingor är ett annat kaptitel, funkar rätt bra för grovt gräs och örter och årets färska sly, totalt värdelösa för tvåårigt och äldre sly som är ordentligt förvedat. Skall man köra treudd eller fyrudd i sånt sly måste man ha en starkare maskin som orkar hålla varvet även när det tar emot. Röjklinga funkar mycket bättre.

Selen som följde med är ju rätt usel, men funkar bra för att gå nån timme eller två, sågen är ju ganska lätt. När det gäller dom här lättare röjsåg/trimmer så tror jag att det spelar inte så stor roll vilket fabrikat det är, dom är ändå gjorda nänstans bort i öster för det mesta. Kolla vilka bra handlare med god service du har i närheten, och välj märke efter det i första hand och efter var du kan få ett bra pris om du har flera att välja på.

Köp inte utan att ha provhängt maskinen och knallat runt en stund med sågen i selen för att känna hur den känns och passar dig.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90917 Jag tror som jag nämnt i tidigare trådar att en beggad proffsmaskin kan vara det roligaste köpet.
Om du får tag i en fungerande Stihl 450 för ca 3000:- så har du maskin för alla behov och om den
pajar så är den värd att repa.
Då får du med en bra sele samtidigt, iofs kostar en ny bara ca 500:- om jag minns rätt.
Sen köper du färdigblandad 2t alkylat och kör och ler medan gräset och slyn faller till backen.

Avatar Fallback

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

Nonkan  
#90962 Jag hade valt Stihl FS130 för röjningen, prisvärd med mycket tillbehör. 4990:- inkl trimmerhuvud, sågklinga, trekantsklinga, sele, sprutskydd och moms :) Finns även i två enklare utföranden som är nästan lika bra, men du får inte med alla tillbehör: FS100 och FS87.

Ett bra alternativ är Husqvarna 323 RII. Lite billigare. Kanontrevlig lätt trimmer. Trimmerhuvud och gräsklinga ingår. Pris har jag inte i huvudet och orkar inte kolla upp.

Hondas maskiner är också bra, de har 4 olika varav de två större har cykelstyrehandtag precis som Stihl och HVA nämnda ovan. Honda har lite tunnsått med ÅF i vissa områden, men har du en i närheten så är det riktigt trevliga apparater.

Begagnad proffsröjsåg typ Stihl FS450 är säkert bra på ett sätt, men i ditt fall tror jag inte på det alls. Förstaröjningen går säkert utomordentligt bra med en så stor röjare, men den kommer vara onödigt jobbig att hantera när du i fortsättningen bara ska trimma. Du vill antagligen inte ha ett heldagsprojekt varje gång du ska trimma lite kanter.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

totte  
#90979 Skall tillägga: Köp inte nån utan riktigt styre-handtag, att gå med en sån där med nån slags bygelhandtag eller liknande är hemskt om man skall röja mer än 10 minuter.

Avatar Fallback

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

villägare  
#90986 är det någon som vet om jonsered cc 2128 är en bra maskin?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

totte  
#90991 Vad jag kan se så är det ungefär samma som Husqvarnas 128R, utanverket skiljer något, troligen gjorda nånstans i Asien, men gissningsvis en hygglig maskin för ditt ändamål. Att den säljs som märkesmaskin gör ju att det finns service och delar och att det bör ha funnits någon kvalitetskontroll vid tillverkningen.

Avatar Fallback

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

Nonkan  
#90993 Ja, hygglig är nog rätt ord. Jag tycker de känns ganska plastiga, men det är lätt som åf med tillgång till hela sortimentet att bli oerhört kräsen. Det är oftast tillräckligt med mindre maskiner än man tror, men jobbet blir roligare/lättare med renodlade yrkesmaskiner.

Sedan är jag ganska skeptisk till det billigaste av Hva/Jonsered, mest för att det var sådana otroliga problem med föregångaren till 128R, 125R. Den såldes bara en säsong och det räckte mer än väl för att vi som sålde den skulle ledsna :)

323/325-motorn är en personlig favorit i sin storleksklass (25cc) så jag vidhåller att 323R är ett bättre val än 128R, även om båda gör jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor trimmer behöver jag?

stegmaster  
#91005 Har en Hva 225rd (25cc)från ca mitten av 90talet tror jag. Holder ordning på 2 trädgårder med den, och tycker den funker helt ok til detta. Tror den kostade ca 5000,- inkl, moms sele, trimmerhuvud , grässklinga och trädklinga.
Har even kjöpt et sånt kedjehuvud som Vreten Ab säljer, och den klarer med det ochså, men lite mer ork med denna skulle inte vore fel. Har inte haft en enda fel på den, så den kan rekommaderas om du finner en begagnad.
Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).