Motorsåg och handhållet

trimmad röjsåg?

42 inlägg 15247 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

trimmad röjsåg?

Frenell  
#90589 Verkar vara en del som trimmar sina motorsågar lite.Så tänkte höra om det nån som trimmat sin röjsåg här också?
Själv har jag en 480 som jag grejat lite med..tog bort mellan väggen i ljuddämparen vilket gjorde bra mycket! och den lite inte så mycket mera heller!
Har även jackat kolven och satt dit en förgasare som det inte är nån h och l skruv på,bara en skruv som man ställer tomgången med och även soppan till en viss del.har ställt tomgången så högt det går utan att klingan börjar snurra och det funkar hur bra som helst satt dit den för att den som satt där var slut och inte gick att få nån ordning på. Den vart även bättre gassvar med den här förgasaren. sågen går som f*n! svarar direkt på gasen! inte som en vanligt 480 som brukar vara lite slö i botten,och den varvar på bra! har kört andra 480 och testkört nån 550 och dom går inte alls lika bra eller har samma styrka. har kört så med den i 2 säsonger så den verkar hålla bra. en arbetskompis som jag hade testade den en dag och har var brydd vad jag hade gjort med den.."Fan den här går det ju kapa med på tomgång sa han"



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: trimmad röjsåg?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90592 Vet att Bengts motor i Skeppshult trimmar röjsågar! Det är den firman som är kända för sina trimmade hva 346:or!
Har själv en sådan såg! Röjsågarna går tydligen lika bra efter trimning!

V

Användarvisningsbild

Re: trimmad röjsåg?

totte  
#90625
Vesslan skrev:Röjsågarna går tydligen lika bra efter trimning!


Var inte tanken att dom skall gå bättre? :wink:

Användarvisningsbild

Re: trimmad röjsåg?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90653
totte skrev:
Vesslan skrev:Röjsågarna går tydligen lika bra efter trimning!


Var inte tanken att dom skall gå bättre? :wink:



Tusan, där fick du mig!! :oops:

Det jag menade var att de går och startar lika säkert fast de är trimmade med snabbare gasrespons och ökad
effekt!

"Man måste skriva det man menar och inte mena det man skriver"

V

Användarvisningsbild

Re: trimmad röjsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90674 Aja, du tänkte rätt i alla fall.

Det är bra poäng i den sista frasen!

Användarvisningsbild

Re: trimmad röjsåg?

totte  
#90731
Vesslan skrev:
totte skrev:
Vesslan skrev:Röjsågarna går tydligen lika bra efter trimning!


Var inte tanken att dom skall gå bättre? :wink:



Tusan, där fick du mig!! :oops:

Det jag menade var att de går och startar lika säkert fast de är trimmade med snabbare gasrespons och ökad
effekt!

"Man måste skriva det man menar och inte mena det man skriver"

V


Hehe, jomenvisst, men man får ju inte missa upplagda straffsparkar :lol: !

Användarvisningsbild

Re: trimmad röjsåg?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90746 Hehe, jomenvisst, men man får ju inte missa upplagda straffsparkar :lol: !

"Det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk"
Arne Hegerfors

Användarvisningsbild

Re: trimmad röjsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90755 Finns inget som väcker en så snabbt som en verbal pungspark!

Användarvisningsbild

Re: trimmad röjsåg?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91063 Mina Hva 345 har öppnare ljuddämpare men annars original, trots det blir det som en helt annan såg!
Gassvaret är mycket snabbare än original och de orkar såga igenom grova stammar som en 252RX.

Har tänkt filma lite men jag har ju ingen originalsåg att jämföra med så det ger inte så mycket :???:

Användarvisningsbild

Re: trimmad röjsåg?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91240
Palms skrev:Mina Hva 345 har öppnare ljuddämpare men annars original, trots det blir det som en helt annan såg!
Gassvaret är mycket snabbare än original och de orkar såga igenom grova stammar som en 252RX.

Har tänkt filma lite men jag har ju ingen originalsåg att jämföra med så det ger inte så mycket :???:



Stopp och belägg!!

Fillm ger ALLTID mycket! Särskilt här på forumet! Det gör att vi andra kan slå ihjäl några minuter o glädjas åt andras
flit i skogen.

Så upp med film bara!


V

Användarvisningsbild

Re: trimmad röjsåg?

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91490 Jag plockade på en 50cc cylinder på en 343 FR den blev ganska "rapp" men det var MYCKET som inte stämde överens innan den funkade vettigt .... 😈
Jag ska ta en film när det blir lite tid över :grin:

Avatar Fallback

Re: trimmad röjsåg?

Gnistrande Snö  
#91492 Tjena är ny här på forumet !

Jag har skruvat ganska mycket med både motorsågar och röjsågar.
Min erfarenhet är bara den att det bara går sönder snabbare.
Motorn är ju inte gjord så att den ska tåla högre belastningar då bara lagar och andra saker tar slut fortare.



Mvh erik :smile:

Användarvisningsbild

Re: trimmad röjsåg?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91505
Gnistrande Snö skrev:Tjena är ny här på forumet !

Jag har skruvat ganska mycket med både motorsågar och röjsågar.
Min erfarenhet är bara den att det bara går sönder snabbare.
Motorn är ju inte gjord så att den ska tåla högre belastningar då bara lagar och andra saker tar slut fortare.



Mvh erik :smile:



Jo men när trimmaren förlänger fabriksgarantin 1 år så tycker jag att det är ok iallafall :mrgreen:

V

Användarvisningsbild

Re: trimmad röjsåg?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91556 Helt klart förkortas ju livslängden på alla motorer som man trimmar, men vissa har mer marginal än andra och en sågmotor ligger på ca 50hk/liter och det är väldigt lågt, tror nog att lager mm klarar en viss ökning utan problem.

Ska se om jag får till nån film...

Användarvisningsbild

Re: trimmad röjsåg?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91559
Palms skrev:Helt klart förkortas ju livslängden på alla motorer som man trimmar, men vissa har mer marginal än andra och en sågmotor ligger på ca 50hk/liter och det är väldigt lågt, tror nog att lager mm klarar en viss ökning utan problem.

Ska se om jag får till nån film...


Självklart så förkortas livslängden men som du skriver så är det mycket marginal kvar till ex. crosshojar där man kan ta ut över 220 hästar per liter (när de säljs från fabrik)!

Skulle tippa på att min såg kanske ligger på en sådär 120 hästar per liter!

Garantin ger ju en tanke då man vid köp av sprillans ny crosshoj idag inte får 5 minuters garanti!

V

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).