Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55, 3990:- Bra köp?

17 inlägg 62793 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 55, 3990:- Bra köp?

henrico  
#89909 Funderar på en Husqvarna 55.
Behöver en robust och hållbar motorsåg som alltid startar till vedbacken och fällning av grova träd i skogen.
Blir väl max 30-40 kubik per år.

Är en Husqvarna 55 för 3990:- inklusive moms ett vettigt alternativ?
Blir 13" tums svärd något kort och orkar den med längre?

Tänker inte lägga ut över femtusen på en ny såg... finns det alternativ som skulle vara bättre?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra köp?

Nonkan  
#89916 Är den ny så ja, är den beg så är det åt helvete för dyrt.

55 klarar 18" i undantagsfall. 15" är inga problem.

Robust och slitstark, men ganska omodern. Går närmast att jämföra med Stihl MS260.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra köp?

henrico  
#89918 Ja, 55:an är ny i butik. En MS 260 går att få ny för 4990:-
En tusing mer för Stihlen, kanske vettigt att satsa på 55:an samt ett 15" svärd & kedja då.

Vill ha en såg som går många år och inte behöver justeras varenda gång man ska ha den, som min gamla Jonsered 520 -verkar som "vittra" skruvar i förgasaren medan den står i boden...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89922 Hå !

Då gjorde jag en bra affär som köpte en 2 tankar körd 55:a till frugan för 2500kr inklusive moms!!
Hon tycker den trimmade 346:an är lite stygg o vill ha en lite lugnare såg!

V

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra köp?

henrico  
#89932 Gratulerar Vesslan!
Du menar att passar den frugan din, så passar den mig eller?

;-)

Är det ett bra köp eller ska jag lägga till lite slantar till någon annan modell, "lite dyrare, mycket bättre".
Vad tror ni kunniga där ute?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra köp?

axwell  
#89955 Den kostar 3900 kr inkl. på Servicecentralen i Sundvall. En riktigt bra farmar och vedsåg.
http://www.servicecentralen.se/filer/hv ... il_sn_.pdf

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra köp?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90020 Har haft vår 55'a i 6 år nu, går alldeles utmärkt bra och är mkt pålitlig.
Köpte i vintras en ny 346'a som komplement vilken är suverän i skogen, men på vedbacken kör jag fortfarande 55'an, tycker den funkar bättre där med en anings lugnare karaktär och något mer ork längre ner i registret.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90021
henrico skrev:Gratulerar Vesslan!
Du menar att passar den frugan din, så passar den mig eller?

;-)

Är det ett bra köp eller ska jag lägga till lite slantar till någon annan modell, "lite dyrare, mycket bättre".
Vad tror ni kunniga där ute?



Nä det var inte så jag menade! Frugan är ganska skaplig på att hantera motorsåg MEN när man kör med den trimmade 346 (som ger mer kraft än en 372) och det kastar så gör den det ordentligt vilket hon tycker är obehagligt. Hon föredrar därför 55:an.

Tja vad ska man säga om den? Skulle vilja jämföra den med en volvo: Lite tråkig, inga räserprestanda MEN det är bra kvalitet och den gör sitt jobb i ur och skur!!

Tycker det är en mycket trevlig såg om man kör lite allround! Den kanske inte är något för 18 tums svärd men med 13 och 15 tummare så gör den inte bort sig! Det är inga problem att fälla lite grövre, man får ta det lite lugnare och göra dubbla instick med 15 tums svärdet så går det bra!

Du kommer gott att klara dig med den sågen.
Det är inte schysst att jämföra mot en trimmad 346 som kostar 8500kr (plus moms)! Det är lite som david mot goliath eller volvo mot ferrari!

Enda lilla nackdelen som jag kan tycka är att justeringen av kedjespänningen görs framifrån (och då ofta kleggar igen) på 55:an medan man på andra gör justeringen på sidan vid muttrarna som håller svärdet. Det är inget stort problem men om man ska sträcka mycket eller byta kedja många gånger på en dag (Gud förbjude :mrgreen: ) pga. ev. stensågningar så kan man bli lite irriterad!


Kommer inte att byta bort min 55:a! Den får hänga med!

V

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra köp?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90033 Det är samma pengar som jag gav -99, i.o.f.s made in sweden.....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra köp?

henrico  
#90037 Hmm, det var alltså en relativt dyr såg för 11 år sedan.

Byggs dom inte i Sverige numera?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra köp?

Skogshuggarn  
#90056 Kör en hel del 55 trots att jag har både 346/372, och kan bara instämma i att det är en riktigt bra "allroundsåg".

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra köp?

Nonkan  
#90064
henrico skrev:Hmm, det var alltså en relativt dyr såg för 11 år sedan.

Byggs dom inte i Sverige numera?


Det har alltid varit en mellanklassåg. Priserna har inte rört sig så mycket, tror pappa betalade runt 8000 för sin 242 på 90-talet, motsv idag (346) kostar typ 9000.

De görs i Brasilien sedan några år, det är där marknaden för skitiga gamla tvåtaktsmotorer finns :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra köp?

Bajk  
#136781 Hej!

Vad är ett ok pris för en beg. HV 55. Och är det någon ide att köpa den om den är 5-10år gammal?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra köp?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136894
Bajk skrev:Hej!

Vad är ett ok pris för en beg. HV 55. Och är det någon ide att köpa den om den är 5-10år gammal?


Sålde min 55:a för ett par år sen och fick 2500:-. En bra såg men lite tung om man ska ha den i skogen hela dagar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, 3990:- ink moms - Bra köp?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137404 jag hade köpt en 260 vilken dag i veckan som helst oavsett prisskillnad! framförallt nu när den är på kanpanj! vet några timmerhus byggare i rättvik som kört 55or....dom höll max ett år....sen bytte dom till stihl 250 och 260....vissa gick i flera år! dom var konstigt nog mest nöjda med ms 250! en av gubbarna hade timmrat i 6 år med en ms 250!!! mina 2 cent! nästan så man måste prova den nya ms 251!! :grin:

dock måste sägas att för 3990:- är 55an utan tvekan ett bra köp! :wink: men det finns bättre!!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).