Motorsåg och handhållet

filmall 325 lpx

30 inlägg 9275 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: filmall 325 lpx

Filip_björndahl  
#89872
nisse skrev:Finns det verkligen inte marknad för rullmallar till alla kedjetyper? Jag saknar till stihls kedjor.
De som är vassa på frihand torde vara på utdöende.Kvar blir vi hobbyhuggare som behöver mall.
/Nisse



Jag är inte utdöende på mina 19år fylda och jag filar vasst på frihand. Det är bara och lära sig man ångrar inte att man lärde sig det.Om man byter bort filmallen några gånger så blir man tvungen och lära sig frihands fila.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: filmall 325 lpx

Robertberg  
#89960
swe#kipp skrev:jadå den funkar på dom kedjorna, själv gillar jag den bäst på BPX och filad på det viset upplever jag att den sågar ifrån en rundfilad LPX


Säg inte så, jag blir ju så köpsugen :grin:

Användarvisningsbild

Re: filmall 325 lpx

swe#kipp  
#90000 hahaha ja det är lätt att man blir det :)

Användarvisningsbild

Re: filmall 325 lpx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90005 Jag tycker "Atop" filningtappar skärpan för snabbt i det jag skär i.
Ren Square filning med rätt rak sida där vinklarna möts i hörnet fungerar bättre, men jag lär fortfarande på detta, känner mig inte riktigt säker än... Men det verkar väldigt lovande!

Användarvisningsbild

Re: filmall 325 lpx

swe#kipp  
#90045 ja men du sågar väl mest alm ??
sågade jag alm skulle jag nog bara köra med rundfilad semi av bekvämlighet, sågar du gran, tall och björk så håller "atop" längre än en rundfilad kedja vad jag upplevt.

Riktig square är fint som tusan men inget jag skulle köra med skitigt virke. men i rent virke är det knasigt roligt att såga med :)

Användarvisningsbild

Re: filmall 325 lpx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90048 Som det verkar just nu så tål square mer bus o håller bättre än Atop o rundfilad, men jag bemästrat det inte riktigt än, det känns som jag kan få till det bättre.
Eller kanske sämre?

Användarvisningsbild

Re: filmall 325 lpx

swe#kipp  
#90049 jo nog håller det bra med square men jag gillar inte att fila så mycket så kör det bara i rent virke :)
men Mange visst är det löjligt mjukt och snabbt att såga med square !!!

Användarvisningsbild

Re: filmall 325 lpx

johan eriksson  
#94814 Kollade lite på Bailey´s hemsida, där står det iallafall på på Windsormallarna att de funkar till oregon lpx också.
Någon som vet om det går att beställa av någon svensk ÅF eller måste man beställa från USA?
Någon som provat Windsors mallar? har bara erfarenhet av Hva´s

http://www.baileysonline.com/itemdetail ... atID=12108
http://www.baileysonline.com/itemdetail ... atID=12108

Avatar Fallback

Re: filmall 325 lpx

Nonkan  
#94818 Finns hos Skogma tror jag. Annars kan alla som säljer grejer från Bahco ta hem. Den görs väl i Sverige om jag inte har fel (det verkar otroligt, men det kan faktiskt hända ;) )

Avatar Fallback

Re: filmall 325 lpx

foton  
#94822 Jag filar alltid på frihand, men ett bra tips är att annvända en fil som är en storlek störe än den rekomenderade. Tillexsempel när det skall vara 4,8mm använder man 5,5mm. OBS det går inte att göra dom första gångerna.

Användarvisningsbild

Re: filmall 325 lpx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94823 Jag har dessa mallar o visst funkar de, men det gör den Oregon/HVA säljer med om man ser det så....

Windsors mall funkar bra på LP och windsors kedjor, men sämre på LPX, särskilt länre bak i tanden.
Den är inte avsedd för den lutning tanden har.

I övrigt så tycker jag bättre om Windsors mall än den HVA/Oregon har.
Dock som sagt på widsors kedja.

Den är inte svår att få tag på för en ÅTF.

Även jag har lite olika filar, än rek. i de flesta fall.
5,5 /5,0 / 4,8 / 4,5 / 4,0 använder jag mest.

Avatar Fallback

Re: filmall 325 lpx

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94839
foton skrev:Jag filar alltid på frihand, men ett bra tips är att annvända en fil som är en storlek störe än den rekomenderade. Tillexsempel när det skall vara 4,8mm använder man 5,5mm. OBS det går inte att göra dom första gångerna.


Det har jag inte hört förut!
Blir det lättare att hålla rätt höjd då? Det upplever jag svårast med frihandsfilningen.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: filmall 325 lpx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94842 Kanske intwe lättare o hålla höjd, men man får rätt/bättre form få den filade ytan där spånet ska snurras ihop.

Användarvisningsbild

Re: filmall 325 lpx

johan eriksson  
#94863 Känns som det blir mycket att lära sig. :roll: Stackars den som ska vara lärare :D

Användarvisningsbild

Re: filmall 325 lpx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94877 Aja...
Det ska vi nog reda ut!

Jag har ölkyl i garaget så tålamod finns det backvis!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).