Motorsåg och handhållet

Robotgräsklippare, modeller

3 inlägg 3184 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Robotgräsklippare, modeller

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89577 Har spånat runt bland olika märken och modeller (Husqvarna, Wiper, Robomow, Stihl). Och det är bara att inse att man blir mer och mer sugen på att slå till :smile: En sak som slår en är dock priserna! Varför är alla modeller så pass dyra? Vill man klara en normaltomt på ca 600-800 kvm med lite marginal så springer priserna upp mot 20000:- för de helautomatiska modellerna. Vad är det som kostar? Plasten som det mesta är gjort av är inte dyr, och elektroniken är ju inte så avancerad. Är prissänkningar att vänta närmsta åren kanske?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare, modeller

Nonkan  
#89603 Marknaden styr är det enkla svaret. Och utvecklingskostnaderna för iaf Husqvarnas har varit enorma i förhållande till säljvolymen, totalt 100 000 sålda av generaion 2 passerades förra året. Med tanke på att HVA gör 5-10 000 åkklippare per dag i sina USA-fabriker så får robotklippare räknas som en nischprodukt ett bra tag till.

Elektroniken är för övrigt inte så simpel som det verkar, det är inte direkt en elmotor och ett batteri. Huvudkretskortet är jämförbart med ett moderkort till en vanlig PC, och de kostar en del. Hjulmotorerna är inte heller särskilt billiga. Plastkomponenterna i sig kostar inte jättemycket, ens som reservdelar.

Robotklippare är dessutomt en produkt där du köper dig fritid, klippa gräs finns nog ingen som njuter av, till skillnad från att jobba i skogen.

Finns en del bra trådar på forumet byggahus.se (kanske inte får skriva det här?) där robotklippare diskuterats flitigt av bl.a. mig. Känns lite onödigt att dra hela diskussionen i det här forumet också, då det inte är en skogsmaskin.

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare, modeller

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89650 Låter mycket intressant Nonkan. HVA är uppe i så pass volymer ändå, motsvarar ju ändå 400-500 st/dag. Får hoppas att det ökar inför denna säsong :smile: Kanske lär det bli en HVA för min del, man vill ju gärna köpa något svenskt. (Om du nu görs i Sverige..) Tack för tipsen om det andra forumet :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).