Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 210829 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nolltax AB  
#84485 Har det nämnts vridband?
Väger nästan ingenting.
Fäller ni fast så kapa upp en massabit å band runt stam.
Tokbrann en gång på en björk, kollegan lyckades pricka klykan på en tall med toppen.
Vred av hela toppen till slut....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nolltax AB  
#84486 Apropå plastkil. Yxan demolerar kilen.
Hellre då en plastklubba.
http://www.jula.se/studsfria-hammare-123989
Syns bra oxå...

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#84501 Gjorde ett yxfodral alá USA här om dagen, skall prova det och se om det är smidigare än hammarhälla :)

Yx-fodral-1.jpg



Yx-fodral-2.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#84519
Nolltax AB skrev:Apropå plastkil. Yxan demolerar kilen.
Hellre då en plastklubba.
http://www.jula.se/studsfria-hammare-123989
Syns bra oxå...


Har tidigare i denna tråd varnat om just den klubban från jula som är totalt värdelös till att slå kilar med, slog sönder tre stycken förra vintern, på kanske 5-6 arbetsdagar.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

hawk  
#84522 I bältet har jag

Vid gallring/vedhuggning: en sax och en krok.

vid timmerhuggning: en sax, en krok, en kil, måttband, ett slagbrytjärn

Less is more!

Fast vid dunken lämnar jag ryggsäcken med Sjv-låda, Brytslagjärn, Spännband, Yxa, Förgasarmejsel, Insexnyckel, Fettspruta till nostrissa, Trasa, Kedja, Plattfil, Rundfil, Tändstift+nyckel, Kniv, Fika, Termos, Vattenflaska, Karta, Myggmedel, Märkband, Extra handskar, Extra undertröja, Extra sockar, Extra mössa. Alltid samma säck fast den har nog svällt mer med tiden :smile:

I hjälmen: första förband och i byxfickan ligger mobilen i en plastpåse.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#105686 Mitt senaste kvällspyssel ,,, en gammal spikficka som jag gjorde om till att passa för kilar !!
Den har fått minskad bredd samt att "hörnen" är snedklippta och öppna för att allt spån skall rinna ut i skogen eller var man nu är och sågar och inte i bilen/traktorn :)
DSC00568.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105691 Hummm fem kilar... när behöver man det?

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#105695 Bara för fotots skull.....

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105697
swe#kipp skrev:Bara för fotots skull.....

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105704
Ekhagas trädfällning skrev:Hummm fem kilar... när behöver man det?


Har lärt mig att man skall ha en, tre eller fem kilar.
Så fem får man väl använda när det inte räcker med två på varandra... Altså inte så ofta...

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#105710 Jag brukar ha tre med mig, men jag skall prova att såga till några centimeter tjocka plattor av nån hållbar och lite "seg" plast som jag kan ha bygga med på höjden om det behövs, dom behöver ju inte vara så stora tänker jag, sån där plast som brukar vara i ishallar vid avbytarbåsens luckor tycker jag borde vara hållbart och ge lite fäste till kilen :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#105711 Jag har använt fler än fem kilar några enstaka stora träd med mycket baklut,, tror att åtta är mitt rekord men då var dom staplade i par :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105821 Har vid några tillfälle använt fler än 5 med....

Då det är grovt o tungt kan man inte lyfta så mycket på var kil.

Är det tungt så funkar det inte alltid o stapla heller, då får man har kilar som lyfter olika högt.
Trip, trapp, trull tänkande ....

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Huggis  
#112119 2 kilar räcker till allt. Om vi nu inte talar om träd med stort överhäng, då kan ett fällriktningsredskap vara till nytta, men även dom har sina begränsningar. Till sist finns ju vinschar som sista utväg. Eller arborister. Kranbilar etc.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#112165 Jo inte skulle jag gärna släpa med mig fem kilar till skogen varje dag det blir en del extra vikt att släpa på, men när jag fäller på gårdar kan jag nyttja en massa kilar om det känns nödvändigt, men om jag skall fälla grovt hela dagar i skogen vill jag ha tre kilar med mig :)

Har kollat lite på denna http://www.bildelar.nu/product/760329-pelardomkraft-20-ton-lag.aspx tänkte att man kunde göra en ledad topp platta åt den, sen borde den bli toppen att "lyfta" ikull träd med :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).