Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 212343 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

kallen  
#128391
obantteg skrev:Menade såklart klubbor!
Har funderat på att slipa till en ett på slagbrytjärnet, då går det kanske lite lättare att slå missade kvistar med den.
Att sätta svärdet i en gren är lika irriterande varje gång!


Därför jag gillar yxan, perfekt till missade kvistar och kvistnyp. Och desutom billigare än slagjärnet som jag tycker är kass. Köpte två billiga yxor på biltema som inte gör något om man slår sönder.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128396
kallen skrev:
obantteg skrev:Menade såklart klubbor!
Har funderat på att slipa till en ett på slagbrytjärnet, då går det kanske lite lättare att slå missade kvistar med den.
Att sätta svärdet i en gren är lika irriterande varje gång!


Därför jag gillar yxan, perfekt till missade kvistar och kvistnyp. Och desutom billigare än slagjärnet som jag tycker är kass. Köpte två billiga yxor på biltema som inte gör något om man slår sönder.

Satsa på Gränsfors lilla skogsyxa istället. Garanterat inte Kina-tillverkad och fungerar både till att slå in kilar och hugga loss fastsågade motorsågar.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

axwell  
#128399
kallen skrev:Därför jag gillar yxan, perfekt till missade kvistar och kvistnyp. Och desutom billigare än slagjärnet som jag tycker är kass. Köpte två billiga yxor på biltema som inte gör något om man slår sönder.


Vissa av Biltemas yxor är förstklassiga, mao. gjorda av Gränsfors medan andra är förkastliga utan att därför duga som kastyxor.

Råd&Rön gav Biltemas klyvyxa delad 1:a plats tillsammans med Gränsfors, samma yxa fast Biltemas saknade eggskydd men hade betydligt lägre pris.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128400
axwell skrev:Vissa av Biltemas yxor är förstklassiga, mao. gjorda av Gränsfors.

Låter otroligt :-\

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

361  
#128401
axwell skrev:
kallen skrev:Därför jag gillar yxan, perfekt till missade kvistar och kvistnyp. Och desutom billigare än slagjärnet som jag tycker är kass. Köpte två billiga yxor på biltema som inte gör något om man slår sönder.


Vissa av Biltemas yxor är förstklassiga, mao. gjorda av Gränsfors medan andra är förkastliga utan att därför duga som kastyxor.

Råd&Rön gav Biltemas klyvyxa delad 1:a plats tillsammans med Gränsfors, samma yxa fast Biltemas saknade eggskydd men hade betydligt lägre pris.


I ren nyfikenhet vilken yxa från BT är samma som GF??? Är inte det lite som och säga att Skoda är samma som Audi??

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#128403 Vissa av biltemas yxor är gjorda av Wetterlings i Storvik (som numera ägs av Gränsfors) dom använder samma stål som Gränsfors i sina yxor så det är bra grejs i dom, jag har några olika från dom och dom är klart vettiga !!!

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

kallen  
#128424 Skulle aldrig få för mig att ha en dyr yxa i huggarbältet. För den är inte vacker efter en vinter i skogen. Men den kosta 60 kr så jag kan slänga den uta att grina. Trodde att
Huvudet skulle åka av skaftet när man använde den som hammare men den håller otroligt bra.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#128603 Jag har en Hultafors 1,2kg yxa i bältet som jag skafftat om med deras "snickar yxa skaft" gillar att ha ett rakt skaft när jag bankar kilar :)

Tittade lite i Hva's tillbehörs katalog och såg att dom gjort om både krokar och saxar !!
nån som testat dom ??
Kroken såg vettig ut, nytt starkare material och en annan "hook" på kroken :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

johan eriksson  
#128633 Ett stort tack för tippset om Vimec krokarna, är ju helt suveräna :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#129058 Gränsfors har en liten yxa gjord för huggare, Svante här på sidan hade en med i nån bild han postade förut.
För er som är intresserade av en sådan så kan den beställas hos vilken butik som helst som säljer gränsfors yxor, den har artikelnr:414 och kostar ca: 600:-

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

SkogsGi  
#133820
Torparn79 skrev:bältet med kilhållare..
bälte 1.JPG


gallringskrok med "brytjärn" och kvist/bleckyxa..
20100127321.jpg


brytjärnet är vässat på ena sidan för att man ska kunna kvista av såna kvistar som man missat på undersidan..
20100127322.jpg


Denna verkar ju helt kanon ska nog ut i verkstaden och fixa en sådan...

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

SkogsGi  
#133822 Hej mitt bältet ser ut så här
1 = 2 kilar, 5 = första förband, 6 = Måttband 15 m, Trampjärn, 7 = Sax. Fil, combinyckel, brytjärn med vändkrok vid bensindunken. Jag håller mest på med klenare gallring, ved huggning och fällning till traktor pocessor så då tycker jag detta funkar :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#142749 Kom på att jag måste tipsa om Jonsereds erbjudande de har till och med 24e december, någorlunda komplett verktygsbälte innehållande krok, sax, måttband, hölster, och lite smågrejer för 1000:- ordinarie pris 1885:- (ink. måns)

http://issuu.com/husqvarna/docs/jsrd_dm ... ipBtn=true
Sidan 10.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#143328 Vad ska man ha för hölster/hållare till slagbrytjärnet?

Nuvarande hammarhanken från fristads är inte optimal.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nonkan  
#143332 Den här funkar bättre än det brytjärnshölster med läderhållare som finns, tycker jag iaf:

http://skogma.se/Servlet?Servlet?page=1 ... &sort=null

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).