Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 210870 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

axwell  
#112168
swe#kipp skrev:Jo inte skulle jag gärna släpa med mig fem kilar till skogen varje dag det blir en del extra vikt att släpa på

Skulle tro att vikten för domkraften överstiger 100 kilar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#112171 jaja helt klart :P
tänkte på nått enstaka stort träd bara :)

Inser att jag tappat tråden lite ,,, vad som var bra att ha i huggarbältet var det ju tråden handlade om :)

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

MNskog  
#112180 Jag använder hellre två krokar än sax när jag hugger. Saxen är mer ett lastningsredskap.
Fördelen med två krokar är att man lyfter mera "rätt" och snedbelastar inte ryggen. Försök sen att väga och rulla istället för att dra och lyfta så sparar man ryggen än mer.
Men se till att hålla krokarna vassa och se upp med att ni har vinklat dom utifrån kroppen innan drag eller lyft, för det är väldigt lätt att rycka in dom i händer eller ben om det släpper.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

totte  
#112190 Helt rätt! Sax och enhandsdrag är ryggmord! Framför allt att sträcka sig snett åt sidan och dra en bit åt sig. Med två krokar blir man tvungen att vånda sig mot biten och dra rakt åt sig.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112229
swe#kipp skrev:Har kollat lite på denna http://www.bildelar.nu/product/760329-pelardomkraft-20-ton-lag.aspx tänkte att man kunde göra en ledad topp platta åt den, sen borde den bli toppen att "lyfta" ikull träd med :)

Eller varför inte testa funktionen "Tryck i horisontalt läge är möjligt." med en rätt dimensionerad kil med stor stigning och ett kraftigt spännband kanske man kan åstadkomma saker. Det gäller bara att se till att det inte viker sig i "leden" mellan kil och domkraft.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#127481
MNskog skrev:Jag använder hellre två krokar än sax när jag hugger. Saxen är mer ett lastningsredskap.
Fördelen med två krokar är att man lyfter mera "rätt" och snedbelastar inte ryggen. Försök sen att väga och rulla istället för att dra och lyfta så sparar man ryggen än mer.
Men se till att hålla krokarna vassa och se upp med att ni har vinklat dom utifrån kroppen innan drag eller lyft, för det är väldigt lätt att rycka in dom i händer eller ben om det släpper.


Vilka krokar tycker du är bäst använda ??
Jag gillar mina Vimek krokar men vill gärna höra om det finns andra bra alternativ nya som gamla :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Kjell S  
#127486 Fyller bältet med det som ska användas från gång till gång - dock sitter alltid måttbandet o f:a hjälpen i.
Förlängt baklappen med sittunderlag - varmt o skönt o o ingen kåda på bilsätet.
Plastklubban är från Swedol, den har hållit - julas spricker nästan direkt...
I skog räcker 2 kilar även till de större stammarna - fäller oftast med vikten.. Växelvis islagning = mindre hårdjobbat.
Ska nog göra en "sele" till dunken så filarna inte skaver varandra och med plats för kilar m. slägga.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

MNskog  
#127488
Vilka krokar tycker du är bäst använda ??
Jag gillar mina Vimek krokar men vill gärna höra om det finns andra bra alternativ nya som gamla

Vimek kroken använder även jag. Det är den bästa som jag provat.
Den håller för att bryta med och fäster bra i virket.
Många nya typer av krokar har ofta konstiga vinklar på spetsen och släpper lätt. De är inte heller tillverkade av bra material och böjer sig.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#128194 Såhär ser mitt bälte ut nu, har saxen mitt på ryggen så att den går att nå med bägge händerna. Tre kilar hänger med, går trädet inte ner med en kil så måste man ju ha två till.
Efter att ha slagit sönder tre 79-kronors klubbor från jula köpte jag en från biltema för 99, den gick sönder på andra trädet.. Nu hänger ett slagbrytjärn i bältet istället.
IMAG0649.jpg
Senast redigerad av Robertberg tor 05 maj 2011, 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

kallen  
#128199
obantteg skrev:Såhär ser mitt bälte ut nu, har saxen mitt på ryggen så att den går att nå med bägge händerna. Tre kilar hänger med, går trädet inte ner med en kil så måste man ju ha två till.
Efter att ha slagit sönder tre 79-kronors kilar från jula köpte jag en från biltema för 99, den gick sönder på andra trädet.. Nu hänger ett slagbrytjärn i bältet istället.
IMAG0649.jpg


Du menar att du slog sönder klubbor från jula och biltema antar ja?
Även jag gick på den niten.
Nu hänger det istället en 35cm yxa i en hammarhållare bak i bältet. Tycker den tar upp vibbarna bättre än slagjärnet. Även bra att ha om man sätter sågen i en kvist eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#128296 Menade såklart klubbor!
Har funderat på att slipa till en egg på slagbrytjärnet, då går det kanske lite lättare att slå missade kvistar med den.
Att sätta svärdet i en gren är lika irriterande varje gång!
Senast redigerad av Robertberg lör 15 okt 2011, 22:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

volvo_buster  
#128316 Jag har följande i bältet:

Måttband 20m
Sax

I jackan:

Första förband
Mobiltelefon
Kil i plast

På kombidunken:

Fil och filmall
Nyckel till kedja & tändstift

På traktorn har jag:

Extra motorsåg
Långt brytjärn med vändkrok
Yxa


Ang kilar i trä så håller de inte lika bra som i plast eller metall, men med metall kil så brukar man ha oturen att såga i den. Lagen om alltings jävlighet tycks gälla ;)

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Prowler  
#128317 Var finns det bra hållare för kilarna att få tag på?

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#128364 Jag har serviceficka 22632 från fristads, plats för tre kilar och kombinyckel.
Dock har dne slutat att säljas, det ska komma en ny ersättare till denna, om den är lika väl lämpad för skogen var jag inte..
Jag beställde min ficka från procurator i augusti, då var den restad till dacember.. I halva januari fick jag veta att den utgått och inte fanns att få tag i.

Ett par månader senare hittade jag en på swedol, har du tur så kanske du hittar en nånstans :)

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Prowler  
#128386 Ja det var ingen dum idé, tack för tipset! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).