Motorsåg och handhållet

Jonsered??

8 inlägg 3843 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89145 Har hört lite lösa rykten om att jonsered ska upphöra!! nån mer som hört detta?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89151 Har jag svårt o tro...
Om det är så är det ett gigantiskt misstag!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89153 det var en handlare som säljer hva,jonsered o stihl som sa det! ja, inte vet jag!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered??

Nonkan  
#89158 Inte hört något.

Men egentligen, vad ska de ha märket till? För konsumenter/enklare grejer har HVA ju Partner/McCulloch samt Gardena och för proffs har de Husqvarna.

Personligen tror jag (obs TROR) Jonsered försvinner som märke inom en inte alltför avlägsen framtid, men märket Klippo ryker nog före då det är ett oerhört nischat märke med en marknad som i stort består av Skandinavien.

Varumärket Jonsered har gått från ett proffsmärke till att bli ett märke för de som vill sticka ut lite, de använder bla. "Why stay ordinary?" som fras i marknadsföring.
Varumärkesannonsering är fruktansvärt kostsamt så det logiska, med en minskande motormanuell skogsnäring, vore att låta Jonsered fasas ut och koncentrera sig på märket Husqvarna. Samma sak har skett på construction-sidan av Husqvarna där alla märken de hade (bla Partner Professional och Dimas) har lyfts in under varumärket Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89161 Det här med märke o modeller i oändlighet är ju ett gissel. Det går inte o komma ifrån.

Att lägga av med märke folk köper för de inte är nöjda med Husqvarna get inte fler Husqvarna kunder utan fler Stihl o Dolmar kunder.

De område här ikring där Partner var befäst som proffs såg har de tappat totalt.
Gör de samma miss med Jonsered så tappar de mer.

Samma grejer i stort så kostnaden är inte så hemskt mycket mer... Inget mer i utveckling heller eftersom de tar del av samma erfarenheter o lärdomar.

Elux vandrar på en väl upptrampad väg. Detta är inget nytt i bolagsväg o slutet blir det samma eftersom tänket i elux är samma.

Att de minskar resurser på proffs marknad o ökar på konsumentsidan är ett steg i samma riktning Textron o andra gjort tidigare.
Textron fick besked av sina aktieägare att de var mer lönsamt med konsument såg o det blev börgan på slutet!

De använder ju HVA till Hobby såg med, glöm inte bort det... Det är inte proffs bara för att det står Husqvarna på skrotet.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered??

Elias  
#89170 Man kan aldrig tro att folk som köpt jonsered automatiskt går över till hva. Det har många bolag upptäckt till sitt förtret att när man köper upp bolag och byter namn på dem så förlorar man marknadsandelar.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89208 Det var ju över 30 år sedan Electrolux köpte upp Hva, Jonsered och Partner. Sedan något år är ju Hva helt fristående från Electrolux, kanske det är orsaken till att man tänker om?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89224 Det är fortfarande Aktieägare o i synnerhet den med majoritet som betämmer, Investor. Samma som innan fast det bytte namn.

Det är inte som det var när det var Husqvarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).