Sida 1 av 3

stihl 020 avp

Postat: lör 17 apr 2010, 20:40
av vanga79
Hej är ny i detta forum, mycke inressanta diskutioner. jag har idag införskaffat en stihl 020 avp på en veteranmarknad, kruxet är att sågen har hängt sig på fullgas, jag har pillat tillbaka gasreglaget som går ner i såghuset men när man gasar så hänger sig gasen på det varv som man gasat upp till igen, det verkar som denna såg är som ett kassaskåp att ta sig in i, finns det nån som har liknande erfarenheter och ev. lösning ?
Kanske nån har hittat en sprängskiss på nätet ?

MVH A

Re: stihl 020 avp

Postat: sön 18 apr 2010, 13:21
av Mange
Du saknar nog returfjädern.

Skicka ett mail till mig så svara jag med en spränskiss.

forumadmin@chainsawcollectors.se

Re: stihl 020 avp

Postat: tor 18 okt 2012, 19:53
av ivron
Hej. Jag har en stihl 020 avp electronic som går bra i 10 min sedan stannar den tvärt och då finns ingen gnista. Efter ca 1/2 timme startar den igen för att sedan upprepa prosseduren. Jag söker en sprängskiss för att kunna ta sej in till tändspolen.
// IVRON

Re: stihl 020 avp

Postat: tor 18 okt 2012, 20:19
av totte
Skicka mail till Mange på adressen i inlägget ovan ditt så får du säkert en sprängskiss.

Re: stihl 020 avp

Postat: fre 19 okt 2012, 10:11
av Brumsten
Hej, om du ska komma åt förgasaren på en 020:a ska du lossa två muttrar innanför filterlocket som håller förgasaren. Sedan är det två skruvar framtill på startkåpan.
Efter det så byter du sida till kopplingssidan, långt därinne sitter det en skruv som du måste lossa för att få bort hela tanken med startappraten. Senare modeller av 020 hade
en startapparat som satt skruvad son enhet i kåpan, dvs. man behövde inte dela hela sågen för att byta startlina.

Re: stihl 020 avp

Postat: tor 19 sep 2019, 01:44
av Stihl_241
Brumsten skrev:Hej, om du ska komma åt förgasaren på en 020:a ska du lossa två muttrar innanför filterlocket som håller förgasaren. Sedan är det två skruvar framtill på startkåpan.
Efter det så byter du sida till kopplingssidan, långt därinne sitter det en skruv som du måste lossa för att få bort hela tanken med startappraten. Senare modeller av 020 hade
en startapparat som satt skruvad son enhet i kåpan, dvs. man behövde inte dela hela sågen för att byta startlina.

Senare modeller skriver du. Vet du något årtal detta kom? Eller går det att utläsa när en så gammal såg är tillverkad?

Re: stihl 020 avp

Postat: tor 19 sep 2019, 06:19
av Mange
Det är bara de allra första som inte har skruvad start. Det ändrades snabbt. Kanske efter första året.

Re: stihl 020 avp

Postat: tor 19 sep 2019, 06:21
av Mange
Det går o få tillverknings datum om man mailar Stihl.
På sågsamlarforumet håller vi på med serienummerlistor för att enklare se allt sånt.

Re: stihl 020 avp

Postat: tor 19 sep 2019, 08:47
av Stihl_241
Mange skrev:Det går o få tillverknings datum om man mailar Stihl.
På sågsamlarforumet håller vi på med serienummerlistor för att enklare se allt sånt.

Tackar Mange! 👍

Re: stihl 020 avp

Postat: tor 19 sep 2019, 09:02
av Mange
Kollade lite i min såglista och de äldre 020 jag hade startade på 3 i sju siffrigt nummer.
Den äldsta i såglistan var 3553511 men jag vet jag har en eller kanske två äldre nånstans

Vad har du för nummer på din?

Re: stihl 020 avp

Postat: tor 19 sep 2019, 17:39
av Stihl_241
Har synat både AV'n utan lös startapparat, och AVP'n med, utan att hitta något nr....finns det nr invändigt, vid luftfiltret eller nåt kanske?

Re: stihl 020 avp

Postat: tor 19 sep 2019, 21:24
av Mange
Under handtagsbågen, stämplat, längst fram.
Lånar en bild av Saul från: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... =18&t=4972

Re: stihl 020 avp

Postat: fre 20 sep 2019, 16:23
av Stihl_241
Nuså! Torkade rent och fick fram dessa nr:
AV 3553356
AVP 9559977
Säger det dig något? Skall kolla med Stihl en gång annars 👍

Re: stihl 020 avp

Postat: tis 01 okt 2019, 23:54
av Stihl_241
Ny fråga: Vad är skillnaden på avp och avp Super? Är super'n starkare?

Re: stihl 020 avp

Postat: ons 02 okt 2019, 06:12
av johan eriksson
Ja, supern har större cylinderdiameter.
Vanliga har 38mm och super har 40mm, 32cc och 35cc.
Supern brukar gå jäkligt bra, tänk am man tagit den motorn och satt i en såg med modern avvibrering, aktiv tändning och ett riktigt kastskydd. Då jäklar kan vi snacka om såg, vilken raket det hade blivit. :d