Motorsåg och handhållet

hva346xp

7 inlägg 2838 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hva346xp

woody  
#6713 tja! :D
efter att ha avyttrat 345e-sågen så var man med såg igen och inte med vilken såg som helst...utan en sprajtans ny 346xp(top of the line)! :D

&vilken skillnad det är på sågarna, går inte ens att jämföra,det är som natt&dag.
har bara hunnit köra ett par tankar ännu och tycker sågen går som en våt dröm, och sämre blir det väl inte då sågen är väl inkörd. :D :D :D

mvh woody



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

346 xp

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6716 Har även jag nyligen införskaffat en 346xpg (tjohooo) som ersättare till en trött gammal jonsered (hobbysåg). Funderar lite granna på det här med inkörning, hur skall man hantera det :? ? Jag menar det går ju inte att hålla på och jobba på fisvarv. Är det någon som har tips och ideer till en osäker själ??

Avatar Fallback

Re: 346 xp

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6720
Uffe skrev:Har även jag nyligen införskaffat en 346xpg (tjohooo) som ersättare till en trött gammal jonsered (hobbysåg). Funderar lite granna på det här med inkörning, hur skall man hantera det :? ? Jag menar det går ju inte att hålla på och jobba på fisvarv. Är det någon som har tips och ideer till en osäker själ??


Sök lite på inkörning av 2-taktare. Mitt förslag är att köra som vanligt,bara undvika segkörning på konstant varvtal. På såg är det nog bara kolvringarna som ska köras in och de behöver lite tryck. Fiskörning motverkar syftet med inkörning.

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6721 Grattis Uffe/Woody, tror ni blir nöjda med sågvalet.

Lättare körning med varierat varvtal är mitt recept för att köra in sågen.
Inga tokvarvningar och maxbelastningar alltså.
Efter 1 kombidunk (ca 6 liter bränsle), så kände man att sågen började mjukna upp lite.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6722 Jag kör lite fetare blandning och fullt ös, men inte fullgas utan belastning ,,

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6726 Min gick fett redan "fabriksinställd".
Rörde inte en förgasarpinal på 40 m3, men då var det dax att börja tajta till lite på munstyckena och framförallt ställa ner tomg.
Skadar föressten inte att tajta ihop hela sågen när man ändå håller på och gör 1´a riktiga servicen.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6729 Körde samma procedur här, ca 10 tankar med fabriksinställning innan det var dags att trimma lite på munstyckena. Tomgången var OK men det gick att skruva in lågvarvsmunstycket lite utan att sågen tappade i axet.

Efter inkörning kändes det som att sågen vibrerade mindre på tomgång, något jag tyckte var störande i början. Den är fortfarande inte lika lugn som min gamla 242:a på tomgång men eftersom den vibrerar mindre när man varvar så känns det mindre efter en dag i skogen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).