Motorsåg och handhållet

Vilket skydd för trimkedja? (244 rx)

6 inlägg 3220 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilket skydd för trimkedja? (244 rx)

jnse  
#88834 Hejsan.

Jag köpte nyligen en trimkedja till våran Husqvarna 244 rx.
Men nu passar inte skyddet som vi har (skyddet som hör till gräsklingan).
Kedjan tar i skyddet, så jag måste ha ett skydd som antingen är tunnare eller börjar högre upp?

Bild på problemet:

Bild


Nån som vet vilket skydd som skulle kunna passa?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilket skydd för trimkedja? (244 rx)

axwell  
#88837 Skyddet till Swing-cut är nog tillräckligt stort, men av förstärkt plast. Eco-Fräsens skydd är både rejält och stort, det använder jag oftast.

Användarvisningsbild

Re: Vilket skydd för trimkedja? (244 rx)

jnse  
#88844 Tack för det.

Vars hittar man eco-fräsens hemsida?
Jag har försökt hitta nån som säljer både eco-fräsen och swing-cut, men hittar inget.
Swing-cuts hemsida stod det knappt nåt mer än deras telefonnummer på :-s

Men borde inte husqvarna själva ha nåt skydd som skulle kunna passa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket skydd för trimkedja? (244 rx)

axwell  
#88848 Tyvärr, den eco-fräs från Västerbotten som jag tänker på gick i kk. Terra-cut som påminner lite om eco-fräsen, verkar inte ha något bra skydd.
Det bör finnas hyllvärmare från Swing-cuts prylar hos motor/röjsågsåterförsäljare.

Avatar Fallback

Re: Vilket skydd för trimkedja? (244 rx)

Nonkan  
#88851 Trimmskyddet 503 91 60-01 från HVA borde passa om du inte har en riktigt gammal 244. Det funkar om du trär in pinnen du låser växeln med uppifrån. Trär du in pinnen rakt framifrån så passar det inte, då är maskinen för gammal.

Kniven på trimmskyddet kan vara bra att skruva bort om du ska köra med kedjan.

Husqvarna har inget ansvar att hitta på skydd till allt skit andra tillverkare kommer på. Skydd borde ju den som gör trimkedjan ta fram.

Användarvisningsbild

Re: Vilket skydd för trimkedja? (244 rx)

jnse  
#88854 Man trär in pinnen rakt framifrån, för gammal alltså.

Skit och skit, när inte husqvarna själva gör en trimkedja så måste man ju köpa från någon annan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).