Motorsåg och handhållet

Vad är Jonsered 361 AV

10 inlägg 6577 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är Jonsered 361 AV

axwell  
#88277 Har i min ägo en liten Jonsered 361 AV med tillägget ASS 5727.78, kedjelänk märkt J5 (lågprofil), inte en plastbit på den tror jag(kåpan över luftfiltret är tillfälligt på villovägar) Ser gammal ut.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är Jonsered 361 AV

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88290 En liten sak gjord av et företag som heter TML (Trail Manufacturing Ltd)
En efterföljare till 36.

Inte värst gammal i mina mått mätt.

Avatar Fallback

Re: Vad är Jonsered 361 AV

axwell  
#88293 Gammal i mina ögon då dagens småsågar ser ut som plastgrisar.
Har du några data, är det värt att kolla upp och använda den, går bara så länge "supen" verkar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är Jonsered 361 AV

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88297 Det är en hobby såg, vet inte vad jag mer kan säga...

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Stelt membran....

Ibland (om man har riktigt bra turdag) mjukas de om de får några supar... I annat fall, byte ab membran....

Användarvisningsbild

Re: Vad är Jonsered 361 AV

totte  
#88300 Lite data finns här:

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Dom här småsågarna såldes ofta under flera olika märken och ursprunget är ibland svårt att reda ut.

Avatar Fallback

Re: Vad är Jonsered 361 AV

axwell  
#88306 Tack för info, introducerad 1976, ingen kedjebroms(skall kolla), lika lätt och "stark" som dagens minstingar. Silikonolja kanske kan mjuka upp membranet.
Arvegodset ser likadan ut som Jobu SL361.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är Jonsered 361 AV

totte  
#88324 Kan nog tro att det är samma såg. Kedjebroms eller ej kan skilja sig mellan olika serier/årgångar och olika länder den levererats till. Man får ta uppgifterna på Mikes site med en nypa salt ibland, i synnerhet såna här multibrand-sågar som ofta leverades till en massa olika länder och företag, och med olika utrustning beroenende på marknad och lagstiftning, bl a.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Jonsered 361 AV

johan eriksson  
#88366 Oj vilka minnen, fick en sådan, fast partner mini av min morfar när jag var liten, tror inte jag var 10 ens. Tyvärr inte i livet längre, synd. Inget kastskydd, bara en stålbåge i ganska klent rundjärn. Saknar den, någon som har en över?
Hm, blev nog lite OT

Avatar Fallback

Re: Vad är Jonsered 361 AV

axwell  
#88395 Jag är fortfarande imponerad av de teoretiska datauppgifterna och den har kastskydd. Bromsen får jag dock justera om det blir någon regnvädersdag framöver.
Kastskyddet är bockat av 10-11 mm rör.

Vad mer än vibrationsdämpningen har utvecklats på småsågar?
Om uppgifterna stämmer så har denna ca 30 år gamla såg samma effekt som Stihl 192C och väger 0,5 kilo mindre(måste kollas, sen) trots, eller tack vare att den är gjord av metall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är Jonsered 361 AV

totte  
#88408 Finns inte nåt som säger att saker blir lättare av att göras av plast, däremot är det billigare att tillverka, slutsatserna överlämnar jag. Skall plast bli lätt och starkt så är det inte direkt billigt det heller, kolla vad kolfiberarmerade grejor kostar.

Annars har det väl inte hänt så mycket på sågsidan sen 70-talet, lite nya säkerhetsdetaljer som TrioBrake och sånt men i det stora hela så är en såg från 70-talet rätt lik det vi har nu. Ofta väl så bra i vikt/effekt-förhållande, många är otroligt slitstarka, och rätt inställda inte särskilt bränsledryga heller.

Tycker jag, men jag är ju känd här som maskin-nostalgiker :ugeek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).