sön 03 apr 2011, 19:45#124997
HejDet är inte lätt att hitta anvisningar för förgasarjusteringar till
HVA 240SE på svenska sidor.
I USA finns däremot anvisningar till denna serie av HVA sågar.
Det har förekommit 3 olika förgasare.
Utgångs inställning av L & H för dessa, alltså från fullt inskruvads skruvar (= medurs till botten, skruva ine för hårt det kan orsaka skador):
Den älsta förgasarvarianten; öppna L = moturs 3/4 varv & öppna H = moturs 1/2 varv
Lite nyare; öppna L = 1 varv & öppna H = 1 varv
Nyaste; öppna L = 1 och 1/4 varv & öppna H = 1 och 1/4 varv
.
Om man inte vet vilken variant man har kan man man börja med 3/4 varv på varje och öka succesivt tills sågen går igång. Om man öppnat båda 1,5 varv och den inte går eller stannar trots att tändning och luft filterär ok ska förgasaren gås igenom, rengöring, membran, packningar etc.
.
Slutjustering, sågen ska vara varmkörd:
Tomgångsskruven påverkar gasspjällets viloläge och ska vara ställd så att det är på gränsen att kedjan roterar med släppt gasreglage. Ju mera inskruvad medurs, desto högre tomgång.
L ska vara justerad så att motorn svarar direkt på gas pådrag (får ej tveka vid gas då behöver skruven normalt öppnas lite ytterligare (moturs).
H ska vara justerad för bästa ork vid belastning (sågning) och full gas.
Troligen måste man alternera lite mellan skruvarna innan det slutligen blir perfekt.
.
Alkylatbensin som sälja på mack från pump märkt 2T för EU mopeder tror jag är lite för mager, därför spetsar jag den med lite ytterligare 2T olja. Allt för att min 240SE ska må bra.
Här kan någon med större erfarenhet veta bättre, välkommen att kommentera.
Husqvarna 240SE anser jag är en av de smidigaste och bästa sågar som någonsin gjorts samt är värda att vårdas och användas.
.
Ha det gott med era gamla sågar
OW