Motorsåg och handhållet

Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

19 inlägg 22228 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Phantom  
#120389 Ja, själv lite impad av lyftet :o

Det har blivit några sågar att skruva med så en del har man väl snappat upp :wink:
Den här sågen är som sagt inget att jobba i skogen med, och jag håller fullständigt med att sågen ska lämnas till kunnig person/åf för justering. Och de som köper denna typ av såg använder den troligen hemma i trädgården, och då kanske just justering inte är det första de tänker på. Då blir det väl främst dra, såga och ställa på hyllan... :roll:

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240SE

orjan werner  
#124997 Hej
Det är inte lätt att hitta anvisningar för förgasarjusteringar till HVA 240SE på svenska sidor.
I USA finns däremot anvisningar till denna serie av HVA sågar.
Det har förekommit 3 olika förgasare.
Utgångs inställning av L & H för dessa, alltså från fullt inskruvads skruvar (= medurs till botten, skruva ine för hårt det kan orsaka skador):
Den älsta förgasarvarianten; öppna L = moturs 3/4 varv & öppna H = moturs 1/2 varv
Lite nyare; öppna L = 1 varv & öppna H = 1 varv
Nyaste; öppna L = 1 och 1/4 varv & öppna H = 1 och 1/4 varv
.
Om man inte vet vilken variant man har kan man man börja med 3/4 varv på varje och öka succesivt tills sågen går igång. Om man öppnat båda 1,5 varv och den inte går eller stannar trots att tändning och luft filterär ok ska förgasaren gås igenom, rengöring, membran, packningar etc.
.
Slutjustering, sågen ska vara varmkörd:
Tomgångsskruven påverkar gasspjällets viloläge och ska vara ställd så att det är på gränsen att kedjan roterar med släppt gasreglage. Ju mera inskruvad medurs, desto högre tomgång.
L ska vara justerad så att motorn svarar direkt på gas pådrag (får ej tveka vid gas då behöver skruven normalt öppnas lite ytterligare (moturs).
H ska vara justerad för bästa ork vid belastning (sågning) och full gas.
Troligen måste man alternera lite mellan skruvarna innan det slutligen blir perfekt.
.
Alkylatbensin som sälja på mack från pump märkt 2T för EU mopeder tror jag är lite för mager, därför spetsar jag den med lite ytterligare 2T olja. Allt för att min 240SE ska må bra.
Här kan någon med större erfarenhet veta bättre, välkommen att kommentera. :grin:
Husqvarna 240SE anser jag är en av de smidigaste och bästa sågar som någonsin gjorts samt är värda att vårdas och användas.
.
Ha det gott med era gamla sågar
OW

Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Phantom  
#125012 Vet inte om du missat det, men den här tråden gällde för en HVA 240e, alltså en ny konsumentsåg.
Den du gett uppgifter för och som jag ser att du ändrat rubrik på gäller en äldre såg. Men uppgifterna kan komma till nytta för någon på forumet, men gäller inte den såg tråden bygger på.
Bästa rådet borde då vara H-1 varv, L-1 varv. Har du justerat för magert kan du istället skada sågen.

På den modell HVA 240e som tråden handlar om gäller grundinställning H-2 varv L-2 varv. Men har man inte kunskap och känner dig osäker så lämna in sågen för justering!

   TS
Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

orjan werner  
#125234 Hej Phantom
Förlåt om jag förvanskade din tråd.
Problemet var att jag försökte hitta justeringsanvisningar till min gamla 240SE som är en proffssåg från ca 1975 (skogsbolagen brukade ha sådana).
Den enda sökträff som kom i närheten var din tråd.
Sökte utomlands och hittade ett bra dokument som jag översatte delar av i hopp om att kanske kunna hjälpa någon med samma problem.
Idag köpte och installerade jag nya membran samt bensinslang, tot 353:-.
Förgasaren är en Walbro HDC, öppnade L 0,75 och H 0,5.
Startade, varmkörde och finjusterade enligt HVA anvisningarna från USA, allt fungerade klockrent och nu går den hur bra som helst igen.
Huvudfelet var bensinslangen som hade sprickor och tjuvsög luft. Detta gjorde att den gick magert trots att
munstyckena öppnades mera än normalt, den tenderade även att stanna.
Membranen var heller inte i bästa skick, aldrig blivit bytta tidigare så det var nog på tiden.
Alkylatbensin 2T köpt från pump på mack. Passade på att fråga Motorteknikerna där jag köpte delarna. De sade att denna bensin har 2% olja vilket räcker mycket väl. De sade även att alkylatbensinen var snällare mot bränslesystemets plastdetaljer än traditionell blyfri 95 med 2T oljeinblandning.
En erfarenhet de hade var att folk ofta gör egen 2T blandning för fet. Gäller nog mig också. 8)
Vänliga hälsningar OW

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).