Motorsåg och handhållet

Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

19 inlägg 22288 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Phantom  
#87860 Jag måste justera förgasaren till min HVA 240e nu efter vintern(den gick inte riktigt ok igår när jag luftade den på lite mindre träd), men det är ju inte en vanlig skruvmejsel som kan användas. Nu undrar jag vilken fattning det är på justerskruvarna(H & L) och vilken storlek?
Jag tror säkert att det är någon här som kan hjälpa mig :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Skogshuggarn  
#87910 Förr så kunde man köpa nätta och fina sk "radiomejselsatser" i fallande strl (har 2 själv), men jag vet inte nu????.
Hittar du någon så har du garanterat mejslar som passar för munstycksjustering.
Leta hos LUNA/Tengtools/BACHO, mfl,,,,,

Sedan kan man ju undra om inte Husqvarna åf/reservdelar har något i den här vägen?.

Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Phantom  
#87931 Hmmm, det var ett bra förslag. Jag ska ha en sån liten sats någonstans i gömmorna.
Men frågan är om det är insex eller torx på de små rackarns justerskruvarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

johan eriksson  
#87934 Brukar vara spårmejsel

Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87939 Har inte haft denna på bordet men misstänker den har en störreänra på nålen som på minner lite om en torx nyckel fast med massor av spår.

De Amerika byggda sågarna har ofta denna...

ÅF har kanske mejsel? Har inte sett sån nånstans. Har nog inte letat väldans noga heller...
Jag fick min av en kompis.
Innan dess användes en gummi slang på en mejsel med ändan lite utanför.
Ändan lirkades på skruven.

Sedan vreds den i vrickat vredesmod. Hur vrickat det ska bli vet jag inte...

Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Phantom  
#87945
johan eriksson skrev:Brukar vara spårmejsel

På de äldre sågarna jag har så är det spår, men inte på den nya (-09)lilla maskinen.

Jag får göra som Skogshuggarn och Mange säger...kolla med ÅF om det går att få tag på, om jag inte hittat på en annan lösning innan dess. Jag bor ju inte granne med någon ÅF så det är inte så ofta jag är i krokarna, men en liten shoppinglista kan jag nog få ihop och ta bilen en sväng :smile:

Jag tycker det ser ut som torx också men med fler spår...undrar varför de ska krångla till det och inte ha en vanlig spårfattning på justeringen. T-skruven har vanligt spår, men L & H har den mystiska fattningen :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

totte  
#87948 Det är för att du varje gång du behöver justera sågen skall åka till återförsäljaren och lämna in den på service så dom kan ta betalt för det. Står antagligen också i nåt direktiv att sågar skall vara svårjusterade för att det skall vara förenligt med diverse miljöparagrafer mm. Innehav av passande mejsel fordrar genom gången justeringkurs. Ocertifierat innehav renderar 70 dagsböter, samt sågens förverkande, inklusive mejsel förstås :wink:

Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Phantom  
#87950 :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Skogshuggarn  
#87953 Om du plockar av kåpan så kommer du åt att kolla bättre, och jämföra med nedanst, men som sagt,,,, jag satsar en femma på att du i enlighet med tidigare/tottes utlåtande måste ansöka om "EU certifierad skruvmejsel-licens" hos HVA/åf. :wink:

Skruv.jpg

Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87981 Längst ner till höger ser ut o stämma bäst. Fast tvärt om, mejsel är hona, skruv är hane.

Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Nonkan  
#88080 Mejseln heter 530 03 55-60 och kostar typ en hundring. Kan köpas från alla som säljer HVA/Jonsered/Partner.

Att den sitter där är faktiskt i första hand av miljöskäl, men även för att jävlas lite. Förr fick vi in en hel del sågar från stormarknaderna som hade skurit för att någon stjärna hade varit framme och skulle justera upp varvet på sin nyköpta hobbysåg som kanske inte är byggd för att snurra på i 14000 rpm. Det har inte hänt sedan de införde skruvarna på de hobbysågarna, för mejseln är inget den hjälpsamma grannen som har "pysslat lite med motorsågar" normalt har i verktygslådan. Specialskruven har således sparat mer pengar för slutkunden än vad man kanske kunde tro från början.

Hos oss är mejseln iaf beställningsvara, det är oftast nån stormarknad som kommer in med ett gäng trimmers/motorsågar som går illa redan som nya och då är det ju vi som justerar dem på garanti. De som sågar mycket har ändå inte den typen av motorsåg och de som köper hobbysågar brukar inte vara så sugna på att skruva själva i vilket fall.

Den typen av skruvar det handlar om sitter på i stort sett alla handhållna produkter HVA tillverkar i USA.

För övrigt är det oftast inte förgasaren som behöver justeras på den typen av sågar, utan det är luftfiltret som behöver en rengöring för första gången någonsin ;) Om man som slutkund verkligen måste justera så är det oftast T-skruven, därav vanligt spår på den.

Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Phantom  
#88145 Tack för info om mejseln, men tyvärr hade inte handlaren den hemma när jag var där idag och hämtade lite andra delar. Men en sån ska beställas så sågen kan gå lite renare än den gör nu.
Luftfilter är väl rengjort efter varje användning(liksom allt annat) :wink: men jag tycker den går lite för fett nu. Den var inställd av en säljaren när jag fick den ny förra året, men nu går den lite väl fett. Den är ju väl inkörd nu, så en liten justering skadar aldrig och även T-skruven ska in lite...sen är även den i perfekt skick :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

totte  
#88184 Se bara till att du hellre ligger lite på feta sidan än magra, köra för magert är döden för motorsågar, Flertalet av alla skurna sågar är det för att dom gått för magert.

Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Phantom  
#120369 Kanske lite sen uppdatering, men tänkte ändå avsluta det hela.
Jag gjorde som så att jag provade först med en slangbit på mejsel, men det var svårt att få det riktigt bra med justeringen. Så jag lirkade ur skruvarna och gjorde små spår, så nu funkar det med en vanlig spårmejsel.
Tyckte det kändes lite överambitiöst att köpa en mejsel för en hundring som endast används ett fåtal gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering motorsåg HVA 240e

Nonkan  
#120372 Käckt trådlyft :)

Det funkar såklart att göra så med, men grundtipset på den typen av sågar för den typen av kund den är tänkt för blir alltid: ge fan i att skruva.

Nu vet du ju vad du håller på med (antar jag ;) ) så då är det en annan femma.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).