Niking skrev:Nu när jag har rengjort farsans gamla kombidunk, så går informationstexten nunera att läsa på kombidunken. På bensindelen står det bl.a. "Sista användningsår 1995" (vilket alltså var för 12 år sedan).
Hur allvarligt ska man tolka detta årtal (1995)? Kan jag fortfarande använda farsans kombidunk med gott samvete, eller är det bara att illa kvickt införskaffa en ny kombidunk hos närmsta motorsågsförsäljare?
/Niklas
pgo_jim skrev:det förstör ju naturen om de rinner ut men, risken är väll att om den spricker när du tankar att du dränker sågen me bensin/kedjeolja men det är väll kanske endå inte så stor risk? är väll större risk att den spricker när den står?
Huggis skrev:Tja om man kör med fulbränsle kanske, men det vi kör med är biologiskt nedbrytbart. Vegolja och aspenbensin, det gör väl alla?
Min erfarenhet av olika mineraloljor är att så fort det blir för kallt så blir dom tjocka och sega. Man vill ju fylla på snabbt så man kan producera.
Huggis skrev:
Finns det någon här som testat Stihls kombidunk som har en såndär snabbtapp även till oljan?
Huggarn skrev:Huggis skrev:
Finns det någon här som testat Stihls kombidunk som har en såndär snabbtapp även till oljan?
Japp! jag har en! snart två! ska även testa att använda olje snabbkorken till bensinen,då den är vinklad! det är inte bensin snabbkorken! tänkte att det skulle bli lite smidigare att tanka då! har även en "vanlig" kombidunk,som också funkar bra,men jag tycker att stihl dunken står stadigare både i bilen och på marken!finns även plats för lite verktyg på den!
"Miljöolja" Nej tack!! de lärde tvistar om hur miljövänlig den egentligen är för människa & mark!! men ska villigt erkänna att jag nästan inte har använt den alls! så jag bör inte uttala mig om dess egenskaper! jag kör med stihls mineralolja på 10l dunk! kalasbra olja tycker jag! Aspen kör jag också! på pump & 25l, suverän soppa! 13:-+moms betalar jag för den!
Nattinatt!!