Motorsåg och handhållet

En alltför gammal kombidunk?

18 inlägg 11072 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En alltför gammal kombidunk?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6498 Nu när jag har rengjort farsans gamla kombidunk, så går informationstexten nunera att läsa på kombidunken. :D På bensindelen står det bl.a. "Sista användningsår 1995" (vilket alltså var för 12 år sedan).

Hur allvarligt ska man tolka detta årtal (1995)? Kan jag fortfarande använda farsans kombidunk med gott samvete, eller är det bara att illa kvickt införskaffa en ny kombidunk hos närmsta motorsågsförsäljare?
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: En alltför gammal kombidunk?

Huggis  
#6503
Niking skrev:Nu när jag har rengjort farsans gamla kombidunk, så går informationstexten nunera att läsa på kombidunken. :D På bensindelen står det bl.a. "Sista användningsår 1995" (vilket alltså var för 12 år sedan).

Hur allvarligt ska man tolka detta årtal (1995)? Kan jag fortfarande använda farsans kombidunk med gott samvete, eller är det bara att illa kvickt införskaffa en ny kombidunk hos närmsta motorsågsförsäljare?
/Niklas


Tja har det inte hänt något på 12 år så lär det ju inte hända något i framtiden heller. Kan iofs tänka mig att den kan spricka åså, men då rinner ju det ju bara ut, ingen större olycka, såvida du inte är obotligt snål. Då kan du köpa ny vettja ;)

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6505 det förstör ju naturen om de rinner ut men, risken är väll att om den spricker när du tankar att du dränker sågen me bensin/kedjeolja men det är väll kanske endå inte så stor risk? är väll större risk att den spricker när den står?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6506 Anledningen att det står ett datum är ju att plasten ska vara garanterad att inte reagera med bensinen tills detta år.

Om reaktion uppstår så smäller det, men vet inte hur vanligt detta är.
Egentligen ska man ju inte återfylla gamla dunkar, men jag har då alltid köpt bensin till gräsklipparen i gamla 5 litrare.

Mina 2 kombidunkar går ut 2008, men dom lär nog inte åka i soptunnan för det :roll:

Avatar Fallback
rogga_144  
#6518 En annan kör med farfars gamla motorcykeldunk från 40 talet 8) Plåt med mässingslock och kedja KULT :P

Avatar Fallback
Huggis  
#6522
pgo_jim skrev:det förstör ju naturen om de rinner ut men, risken är väll att om den spricker när du tankar att du dränker sågen me bensin/kedjeolja men det är väll kanske endå inte så stor risk? är väll större risk att den spricker när den står?


Tja om man kör med fulbränsle kanske, men det vi kör med är biologiskt nedbrytbart. Vegolja och aspenbensin, det gör väl alla?

Min erfarenhet av olika mineraloljor är att så fort det blir för kallt så blir dom tjocka och sega. Man vill ju fylla på snabbt så man kan producera.

Finns det någon här som testat Stihls kombidunk som har en såndär snabbtapp även till oljan?


Dessutom, jobbar man i skogen så är miljön ens största fiende, glöm aldrig det ;)

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6526 jag kör på aspenbensin och så har ja fått en dunk biltema kedjeolja
och så har ja en liter nått från ok q8 kedjeolja

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6534 Köper miljösoppa från pump för ca 11kr/liter +m.
Rapsolja från ÖB för 8:-/liter +m. Ska prova blanda med bioolja.

Har en bränsledunk med "do not use with petrol" stansat under.Har funkat bra i tio år.

/Nisse

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6557
Huggis skrev:Tja om man kör med fulbränsle kanske, men det vi kör med är biologiskt nedbrytbart. Vegolja och aspenbensin, det gör väl alla?

Min erfarenhet av olika mineraloljor är att så fort det blir för kallt så blir dom tjocka och sega. Man vill ju fylla på snabbt så man kan producera.


Nja, vegoljan tycker jag orsakar mer problem än man kan stå ut med i flera fall. Särskilt gäller det fällsågen som ofta står stilla nästan ett år mellan avverkningsperioderna under vintern. Vegoljan blir blir då ett segt elände som beckar igen sågen och dessutom orsakar diverse vitt mögelangrepp på det virke man sågar upp till bräder och lägger på vanlig luftttorkning under våren. Dino-oljan är, betydligt bättre för utrustning som inte kommer att användas under längre tid, den beckar inte igen lika lätt.

Användarvisningsbild

Kombidunk kontra Jonsereds kombipacket/Husqvarnas miljöpacke

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6584 Det lutar ändå mot en ny kombidunk för säkerhets skull. Dock är jag lite nyfikem på om någon har testat Jonsereds kombipaket (som är det samma som Husqvarnas Miljöpaket). Med kombipaketet/miljöpaketet används en 5 liter original plastdunk för bensinen och man slipper på så sett passera sista användningsår på bensindunken :P

Vad är att föredra, en traditionell kombidunk eller ett kombipaket/miljöpaket?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6585 Jag har båda men rekommenderar den vanliga kombidunken !
miljöpaketet med 5L dunk vill inte funka så bra tycker jag det blir lätt tryck i den och då funkar inte överfyllningsskyddet med resultatet att det sprutar bensin över sågen ,,,,,

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6586
Huggis skrev:


Finns det någon här som testat Stihls kombidunk som har en såndär snabbtapp även till oljan?




Japp! jag har en! snart två! ska även testa att använda olje snabbkorken till bensinen,då den är vinklad! det är inte bensin snabbkorken! tänkte att det skulle bli lite smidigare att tanka då! har även en "vanlig" kombidunk,som också funkar bra,men jag tycker att stihl dunken står stadigare både i bilen och på marken!finns även plats för lite verktyg på den!

"Miljöolja" Nej tack!! de lärde tvistar om hur miljövänlig den egentligen är för människa & mark!! men ska villigt erkänna att jag nästan inte har använt den alls! så jag bör inte uttala mig om dess egenskaper! jag kör med stihls mineralolja på 10l dunk! kalasbra olja tycker jag! Aspen kör jag också! på pump & 25l, suverän soppa! 13:-+moms betalar jag för den!

Nattinatt!! :D

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6599 Någon som testat flu-tite? Ser ut som gedigen metallkonstruktion.
Var sugen, men ska man ha till alla dunkar o maskiner blir det rätt dyrt.
Iaf för hobbybruk. God ide ändå.

/Nisse

Avatar Fallback

dunkar

nexon  
#38637 jag kör med snabbtapp på aspen dunken. varför hålla på och slabba med att fylla en 5 liters dunk från en annan. Funderar på att även sätta en snabbtapp på oljedunken. Har allt lastat på en yamaha kodiak 450 i försvarets sjukvårdslåda på pakethållaren. Lillsågen 13" där och storsågen 18" fram.

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38669
Huggarn skrev:
Huggis skrev:


Finns det någon här som testat Stihls kombidunk som har en såndär snabbtapp även till oljan?




Japp! jag har en! snart två! ska även testa att använda olje snabbkorken till bensinen,då den är vinklad! det är inte bensin snabbkorken! tänkte att det skulle bli lite smidigare att tanka då! har även en "vanlig" kombidunk,som också funkar bra,men jag tycker att stihl dunken står stadigare både i bilen och på marken!finns även plats för lite verktyg på den!

"Miljöolja" Nej tack!! de lärde tvistar om hur miljövänlig den egentligen är för människa & mark!! men ska villigt erkänna att jag nästan inte har använt den alls! så jag bör inte uttala mig om dess egenskaper! jag kör med stihls mineralolja på 10l dunk! kalasbra olja tycker jag! Aspen kör jag också! på pump & 25l, suverän soppa! 13:-+moms betalar jag för den!

Nattinatt!! :D


Sorry för lite offtopic, men du huggis som hugger på heltid, har du provat Arborol något?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).