Motorsåg och handhållet

Bitmap till Magellan Triton GPS

3 inlägg 1973 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bitmap till Magellan Triton GPS

Contorta  
#87278 Hej skogsfolket.
Har investerat i en Magellan Triton 500 GPS. Köpt en map-on-demand kasta med fastighetsgränser till området runt den egna fastigheten. Emellertid vill jag också kunna lägga in egna kartor (bitmap med positionsfix). Någon som lyckats med det?

Det finns ett gratisprogram som är jättelätt att använda för att importera en bitmap karta och sedan lägga in egna positionsfixar på http://www.msh-tools.com/triton.html
Filen man skapar i det programmet kan importeras till Vantagepoint. Beroende på vilket filformat som den ursprungliga bitmapen hade, går detta mer eller mindre bra. Prova med annat filformat om det inte går första gången.

Problemet är bara att Vantagepoint (på Vista) kraschar om man försöker lägga över kartan på en Triton 500. Någon som lyckats med detta, eller med en annan metod?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bitmap till Magellan Triton GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87337 Så vitt jag förstår så går det inte att exportera kartor från Vantage Point till Magellans GPS-mottagare. Möjligtvis skulle det kunna gå med stora MapSend (inte att förväxla med gratisprorammet MapSend Lite).

Tyvärr envisas Magellan med låsta kartformat, ty det är på kartorna som generalagenten (GEAR AB) tjänar pengarna. Sålunda lär det inte bli möjligt att själv exportera skogsbruksplanen från sitt skogsbruksprogram (PC skog och Forestman), så som det är möjligt att exportera skogsbruksplaner till Garmin från 2009 års version av PC skog (och snart även Forestman). 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bitmap till Magellan Triton GPS

Contorta  
#87518 Lösning hittad! Hur enkelt som helst. Använd inte Vantagepoint, utan lägg kartan på ett SD minneskort istället via en minneskortsläsare. Då kan Triton 400/500 direkt läsa in en rasterkarta som behandlats i programmet TritonRMP.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).