Motorsåg och handhållet

Stihl MS 261

260 inlägg 99726 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90788 Grattis! :grin: jag är lite avundsjuk....
Ser fram i mot test rapporten :mrgreen:

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90869 Ser fram emot dina första erfarenheter!

Martin

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91132 Jorå! jag är jäkligt nöjd! över förväntat faktiskt!(tro det eller ej) dom går fint som fan! jag ska erkänna att jag var en aning orolig ett tag...men nu är jag lugn! :smile: rappa å smidiga!har huggit i fyra dar nu med en av dom! tyckte den kändes lättare än väntat jämfört med 346:an!! :o så jag ställde dom på vågen utan svärd å kedja,olja o bensin!spolade av dom med högtrycken så gott det gick! på 346:an tog jag av startapparaten mm å spolade å gnuggade! blir en utförligare rapport senare,å mer vägningar, men ni kan ju suga på dom här bilderna så länge!! tydligen kan man inte lita helt på tillverkarnas uppgifter....framförallt inte hva!! ca ett hekto skilljer det!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

totte  
#91135 Kul att höra att du är nöjd. Nu måste du uppdatera signaturen Huggarn!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91149 Mycket intressant att se och läsa. Kanske särskilt detta med vikten. Jag har flera gånger upplevt att det som står på pappret är en sak men det som upplevs i verkligheten är en annan. Tydligast var det när jag testade MS200 och jämförde med Hq339. På pappret har de nästan samma uppgifter. Men i verkligheten är det ganska stor skillnad tycker jag. Din kontrollvägning kanske ger svar på detta... att pappret inte alltid stämmer. Eller hur skall man tolka det?

Martin

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Jerrka  
#92613 Jag var på en säkerskogkurs härom helgen...Och då stod 346:an bredvid 261:an och 261:an kändes som, den är i klass med 357:an mer än 346:an(vikt och hanteringsmässigt alltså) Så jag lugnar mig tills 550:in kommer och "känner på den" innan jag bestämmer mig för något nytt....Skickade mail till hva för några veckor sedan om nya 550:in kommer ha autotune som 576:an, men inget svar :(

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92621 låter mycket märkligt! är du helt säker på att det var en 261? tycker det låter som en 361!oavsett om du vill ha en 550 eller 261 så måste du lugna dig! för stihl säljer inte ms 261 i sverige än! om du inte vill ta hem från tyskland som jag gjort då vill säga! så det måste ha varit en privat importerad 261 dom hade på kursen! det är ju bara att titta på bilderna ovan! skiljer ca ett hekto! främre handtaget är något bredare på 261an, och den är ca 2 cm längre! men annars så.... jag är helnöjd med mina 261or, och har nu sålt iväg mina husqvarna prylar inkl 346an och en hel hög med svärd o kedjor därtill! så nu blir det 100% stihl istället för 99%!! :grin: 262 har jag dock kvar än men den ryker nog snart den också! använder den ju aldrig i allafall....

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

swe#kipp  
#92626 Hmmmmm ,,,,, läste det där sista :surp:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

axwell  
#92634
Jerrka skrev:Jag var på en säkerskogkurs härom helgen...Och då stod 346:an bredvid 261:an och 261:an kändes som,


Huggarn skrev:låter mycket märkligt! är du helt säker på att det var en 261?


Det stämmer säkert, 261.an visas på "säker skog" träffarna, även jag var där. Det var ett av alternativen som 1:a pris.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Jerrka  
#92638
axwell skrev:
Jerrka skrev:Jag var på en säkerskogkurs härom helgen...Och då stod 346:an bredvid 261:an och 261:an kändes som,


Huggarn skrev:låter mycket märkligt! är du helt säker på att det var en 261?


Det stämmer säkert, 261.an visas på "säker skog" träffarna, även jag var där. Det var ett av alternativen som 1:a pris.



Ja det va samma kurs vi var på = Sthils 261:a och ingen "privat import"

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92643 Det var som tusan! stihl sverige tar inte in dom än, så det var märkligt!! var på en marknad å hjälpte en stihlhandlare för 2 veckor sen, o då fick jag inte för stihl ens visa mina 261or för folk! :geek: vem höll i den kursen? även en "privat importerad" 261a är "stihls" 261a!

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

axwell  
#92686 Raket-Lasse i Sundsvall, visade bla sina Stihl- och Jonseredsågar. Man medgav att efterföljaren till 200:an blir tyngre.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Nonkan  
#94137 Så, Huggarn, har du kört nåt mer med 261 än?

Jag hade äran att få prova en lite kort förra veckan, så de är nog inte så långt bort för produktsläpp i Sverige nu.
Tyvärr är det lite mycket med gräsklippare den här tiden, så det blev bara några minuters körande. Första intrycket var i vilket fall mycket gott :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94144 Nej! säljsläppet är inte så långt borta som vi först trodde! :grin: jag vet när och det vet förmodligen även du! men jag har lovat att inte snacka allt för mycket om det! har fövisso inte avlagt nåt tysthetslöfte....men ändå! :smile:

sågarna går riktigt jäkla bra! jag är supernöjd hittills, har kört dom ca 3 veckor,men sista tiden har det blivit mest röjning & några gårdsfällningar! vi ska ligga lite lågt med huggningen ett tag tills trämacken gått i ide! :lol:

jag är riktigt förtjust i 261an! och använder dom till allt numer,oavsett om det är flisfällning eller grova gårdsträd! :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

swe#kipp  
#94145 Det verkar när man hör/läser lite om dom nya strato sågarna att tillverkarna har fått bra fart i dom !!
har sett lite bilder på 560xp och den är ju inte skitsnygg precis men går visst väldigt bra och är lättare än 357:an som den skall ersätta det känns bra att den nya generationen av sågar går bra, jag har i alla fall varit orolig för mer vikt och mindre kraft vilket inte verkar vara ett problem hos vare sig Stihl eller Hva :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).