Motorsåg och handhållet

Stihl MS 261

260 inlägg 99920 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

swe#kipp  
#89288 skulle kunna tänka mig att dom vet nästan allt om varandra :)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89293 He he ja med stor sannorlikhet!! :grin: sågen i videon har lite för spännd kedja tycker jag det låter som!!? lossa på den lite och lalla lite med lågvarvsskruven å sänka tomgången så går den nog ännu bättre!! så det verkar lovande!! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

axwell  
#89296 Nej jag tror att ni övervärderar motorsågstillverkarnas egen förmåga. Det kryllar av idéer bland designers och uppfinnare som vill sälja sina komponenter, till högstbjudande med ensamrätt eller till alla som betalar begärt pris.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

peter399  
#89354
Huggarn skrev:
395 vs 660: vilken av dessa som har "mest ös" är mycket omtvistat!

De flesta verkar vara överens om att en en 395 kör ifrån en 660. Dock är 660:n lättare. Finesser som avvibrering och förfiltrering måste ju väga ngt.

men: 395= 4.9kw 93.6cc 7.9kg
660= 5.2kw 91.6cc 7.3kg

En liten korrigering: 395 : 7,1hp/5,3kW

Du nämner att 441 väger lika mycket som 460! helt rätt....frågan är ju bara vad 460 har med 441 att göra?

Bara en fingervisning om att man gör en svagare såg som är lika tung. Dock saknade ju 460n ovan nämnda finesser som på HVA är standard och Stihl nu har kopierat till 261/362/441 ;)

sen "glömde" du att nämna vikten o effekten på 576xp!!

ms441= 5.7hk 70.7cc 6.7kg
hq576= 5.7hk 73.5cc 6.8kg Tjaa...........

Ja det gjorde jag. en lite korrigering bara:

576 XPG (med värme) : 14,55lb= 6,6kg, effekten mycket riktigt 5,7hk


du sa också att 346 "har närmare 3.8hk" nej....den har nästan 3.7hk!
om man går efter tillverkarens uppgifter!

Om man går efter tillverkarens uppgifter så har både E-Tech och icke E-Tech 3,7hp.
Detta är ett marknadsföringstrick för att inte få E-tech att framstå i dålig dager.
Min såg är ingen E-Tech och i och med att det märks en tydligt skillnad när Cat:en kommer
bort så vågar jag påstå att det nog har närmare 3,8hk.



" Efter det att HVA gjorde vissa förstärkningar på vevhuset blev 357an lite tyngre" : japp...grejorna ska ju hålla också!!

Jajamensan, vilket förmodligen är anledning till att man gjorde det och vilket är anledningen till att jag
skrev att 361an har en viktfördel mot 357an.


sen tycker jag att det är ett jävla tjatande om "total avsaknad av luftrening"!! lägg ner det där nu! luftreningen är nog precis lika bra på både 346 o ms260, alltså: skit in i motorn! däremot är förfiltreringen självklart bättre på 346, så att mindre skit når till luftfiltret....å tur är väl det, för jag tycker inte det behövs mycket skit på 346.ans filter förräns den börjar gå dåligt å lägga av, ställa om tomgång mm! den ms260 som jag lånade ett tag får man nog lov att i princip ta betong å mura igen luftfiltret innan man märker nåt! ( tog nog i liiiite i överkant där :grin: ) hur fasen detta går till fattar jag inte?? men så är det!! och faktum är att jag gör nog rent filtret dubbelt så ofta på 346.an som på stihlarna,med samma "körtid"!

Ingen aning om hur du tänker här men förmodligen en släng av Stihl-mani ? Tror nog att de flesta är överens
om att du får rengöra Stihlen en faktor 10 gånger oftare än 346:an. "Ingenmurat med betong ändå märker du ingen skillnad !!... ehh ???? Om Stihlen överhuvudtaget ska kunna jämföras med HVAn prestandamässigt måste filtret vara absolut rent enligt min mening, vilket inte är speciellt länge..


visste förresten inte att du ägt en ms260! det var kul att höra! :smile: du skaffade alltså en ms260 efter den gamla 026:an du hade då?

Nej jag refererar till 026 vilket jag har kört MYCKET. En jämförelse 026/260 är dock knappast till 260ns fördel. Nu har man förvisso lyckats komma upp i samma effekt igenom som gamla 06 hade efter något större borrdiameter än i de första 260. Faktum är att 260 är en såg från 80-talet. Inget ont i det, den har hängt med jäkligt länge men har nu blivit rejält omsprungen, vilket är helt naturligt under så lång tid.

det skiljer som sagt 3 hekto mellan 346xpg o ms261-vw! och det skiljer 4 hekto mellan 261-vw o ms361w!
du säger att man viktmässigt nästan lika gärna kan köra ms361 istället för en ms 261! då måste du ju alltså mena att om man kör hva346 nu,så kan man lika gärna köra ms261 då??

Inte alls samma sak. 346 och 261 har samma effekt, det har inte 261 och 361..
Jag skulle helt klart föredrag att köra 346 och 361, inte 261. Varför släpa på halva mellanskillnaden
mellan 346 och 361 och inte få ngn effekt för det? En enkel mod på 346an och du kör dessutom
lätt om 261an med friskluftsmotor.



därför blir det kalas för mig att kvittera ut 2 färska ms261-vw senast på ons nästa vecka! dom gick från tyskland idag!!

Hoppas du blir nöjd!


Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89391 SATANS HELVETE!! hade skrivit ett fiiiiiint svar på peters inlägg, å så hade jag blivit utloggad när jag skulle skicka det!! 😡 va är det här?? nu är jag så upprörd så jag skriver då fan inte ett nytt nu!!! det får bli en annan gång!!... måste nog ut å ha kast med liten 346 nu!!!!! 😈 :lol:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Filip_björndahl  
#89394 kast med liten 346 är nog bland den bästa man kan syssla med om man nu inte sågar Stihl. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89526 Nu har den satans drivaxeln gått av också..... så nu blir det nog bara ett kast!! "rätt nöd i älva" !! 😈

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89608



:mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Nonkan  
#89616
Huggarn skrev:http://www.youtube.com/watch?v=FeLXEZX4nLY


:mrgreen:


Trevligt. Lite synd att Stihl alltid ska köra porrfilmsmusik till alla sina videor bara, det första jag tänker på varenda gång det ska visas officiella nyheter. Jäkla tyskar. Inte för att jag kan något om porrfilm, men ändå :???:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89772
Nonkan skrev:
Trevligt. Lite synd att Stihl alltid ska köra porrfilmsmusik till alla sina videor bara, det första jag tänker på varenda gång det ska visas officiella nyheter. Jäkla tyskar. Inte för att jag kan något om porrfilm, men ändå :???:


Jasså det är sådan musik man brukar ha till porrfilmer - bra att du delar med dig av dina erfarenheter... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89860 Förstår inte riktigt vad ni pratar om?? det är ju en porrfilm, då ska det väl vara passande musik till!!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

totte  
#89864
Huggarn skrev:Förstår inte riktigt vad ni pratar om?? det är ju en porrfilm, då ska det väl vara passande musik till!!! :lol:


=)) =))

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Filip_björndahl  
#89874 och den som inte förstår att det är en porrfilm är en husqvarna fantast. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90760 Nu har jag äntligen fått mina pärlor!! :grin: fick dom förra veckan,men då var jag i norge! så jag hade lilla julafton i söndags när jag kom hem!
MS261 (3).JPG

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Filip_björndahl  
#90770 Tror du kåpan skulle funka på en vanlig stihl? I sådana fall ska jag nog köpa ett par dom borde funka eller är det annan storlek på svärds bulten.

Hoppas att dom är lika bra som du hoppas.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).