Motorsåg och handhållet

Stihl MS 261

260 inlägg 99892 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

johan eriksson  
#88738 Svärdsmuttrarna var ju en jäkligt praktisk detalj, varför har ingen tänkt på att göra så tidigare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88740
johan eriksson skrev:Svärdsmuttrarna var ju en jäkligt praktisk detalj, varför har ingen tänkt på att göra så tidigare.



Ja, det kan man ju verkligen fråga sig!!!! det är ju inte en dag för tidigt!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88743 Smart grej, nu är det bara att vänta på kombinyckelhållaren som ju borde sitta på sågen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88747
Slurfi skrev:Smart grej, nu är det bara att vänta på kombinyckelhållaren som ju borde sitta på sågen.


Finns sådana i gummi att köpa som passar på dom flesta sågar! ( i staterna i alla fall ) men jag föredrar att ha min i fickan! kör nu med stihls "mulit tool" som funkar perfekt! :smile: allt på ett ställe!


http://www.baileysonline.com/itemdetail.asp?item=17270


vet inte om dom finns att köpa här hemma!? kan ju å andra sidan inte vara hela världen att fixa en egen!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88751
Bild

Ja det där var ju en enkel grej egentligen, bara ta av bågen och trä på den där
och trycka fast kombinyckeln.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88753
Slurfi skrev:
Bild

Ja det där var ju en enkel grej egentligen, bara ta av bågen och trä på den där
och trycka fast kombinyckeln.



jajjamensan!! det borde ju vara en tårtbit!! (piece of cake) :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88886 Peter399 skrev: Den enda såg mig veterligen där Stihl verkar ha lyckats bättre med vikt/effekt än HVA är 361:an (eventuellt också ms880 vs 3120 men det är ju inga sågar man använder direkt ofta. Efter det att HVA gjorde vissa förstärkningar på vevhuset blev 357an lite tyngre. Annars:
339xp bättre vikt/effekt än ms200
346xp bättre vikt/effekt än ms260 (inte lite bättre heller..)
372xp / ms440 jämnt skägg 372:an är ngt starkare, ms440 ngt lättare.
börjar du sen jämföra luftrening och avvibrering så känns ju 440an färdig för museet..
ms441 väger 6,7kg!, lika mycket som betyfligt starkare ms460 (även den färdig för museet map
vibrationer och luftrening)
395xp mer ös än i ms660 ... nu skulle jag inte köpa ngn av dessa utan en 390xp ...

Kan låta som en liten skillnad: 346: 5,1kg ms261:5,4kg (båda med värme) men du lär nog märka av
den vikten efter en dag. 5,4... då kan du ju nästan lika gärna släpa runt på en 361:a som väger 5,8 (med värme). 346an är alltså nästan lika mycket lättare än 261an som 261an är lättare än 361:an ...
Dessutom kan du trimma 346an mer än du kan göra med friskluftssågarna.[/quote]




quote="peter399"]




Tja... det här med vikter och effekter kan man ju tydligen "tolka" lite hur som helst!!! så här ser jag på det:

372/440= håller med!

339 vs 200??? öhh.. 339= 39cc 1.8kw/2.44hk 4kg
ms200= 35cc 1.7kw/2.3hk 3.8kg vikt/effekt? tja.......... inte vet jag!


395 vs 660: vilken av dessa som har "mest ös" är mycket omtvistat!
men: 395= 4.9kw 93.6cc 7.9kg
660= 5.2kw 91.6cc 7.3kg vikt/effekt förhållandet kan ni ju avgöra själva!! för mig är det solklart!
dock har 395 bättre avvibrering! 660:n är ingen "komfort kärra"!! :grin: men en jävligt hållbar o rolig såg!! 395 har jag aldrig provat, så den ska jag inte uttala mig om!


Du nämner att 441 väger lika mycket som 460! helt rätt....frågan är ju bara vad 460 har med 441 att göra? 441:n efterträdde 440! sen "glömde" du att nämna vikten o effekten på 576xp!!

ms441= 5.7hk 70.7cc 6.7kg
hq576= 5.7hk 73.5cc 6.8kg Tjaa...........


du sa också att 346 "har närmare 3.8hk" nej....den har nästan 3.7hk! om man går efter tillverkarens uppgifter!

" Efter det att HVA gjorde vissa förstärkningar på vevhuset blev 357an lite tyngre" : japp...grejorna ska ju hålla också!!

sen tycker jag att det är ett jävla tjatande om "total avsaknad av luftrening"!! lägg ner det där nu! luftreningen är nog precis lika bra på både 346 o ms260, alltså: skit in i motorn! däremot är förfiltreringen självklart bättre på 346, så att mindre skit når till luftfiltret....å tur är väl det, för jag tycker inte det behövs mycket skit på 346.ans filter förräns den börjar gå dåligt å lägga av, ställa om tomgång mm! ( det var samma visa på dolmar 5000 ) på min ms360,361 och den ms260 som jag lånade ett tag får man nog lov att i princip ta betong å mura igen luftfiltret innan man märker nåt! ( tog nog i liiiite i överkant där :grin: ) hur fasen detta går till fattar jag inte?? men så är det!! och faktum är att jag gör nog rent filtret dubbelt så ofta på 346.an som på stihlarna,med samma "körtid"! så frågan är ju vad "total avsaknad av luftrening" har för sexuell betydelse?? dessutom så tar det nog fasen 1-2 min att göra rent filtret!!.....aj aj aj.....

visste förresten inte att du ägt en ms260! det var kul att höra! :smile: du skaffade alltså en ms260 efter den gamla 026:an du hade då?

avvibreringen och effekten är väl aningen bättre på 346! men inte fasen är det nån "skuggan av en chans" skillnad inte!! det som skiljer dom mest tycker jag är acceleration och att 346 är lite smidigare att kvista med! och det har nog mycket med accelerationen att göra!men det är väl en smaksak,för vissa tycker att 260:n är smidigare! skulle jag köra mycket grovt,kapa ved mm så skulle jag garanterat välja ms260 före 346:an!

det skiljer som sagt 3 hekto mellan 346xpg o ms261-vw! och det skiljer 4 hekto mellan 261-vw o ms361w!

du säger att man viktmässigt nästan lika gärna kan köra ms361 istället för en ms 261! då måste du ju alltså mena att om man kör hva346 nu,så kan man lika gärna köra ms261 då??

Ja, nu blev det en jäkla massa vikter,effekter hit o dit, vilket ni troligtvis tycker är en aning tröttsamt, normalt brukar jag inte bry mig om några hekton o kw hit eller dit, men idag kunde jag inte låta bli! :lol:

själv "släpar" jag runt på ms361/362 90% av arbetstiden! ms200 o 346 använder jag bara till "flisfällning" numer! ms 362 väger 2 hekto mer än 361.an...vilket jag inte märkt ett skit av än faktiskt! 0.6kg mer än ms261! vilket faktiskt är en del! därför blir det kalas för mig att kvittera ut 2 färska ms261-vw senast på ons nästa vecka! dom gick från tyskland idag!! :mrgreen: kommer att köra dom istället för 361/362 med 15"/16" så slänger jag nog på 20" på 361 o ev 24" på 362.an(funkar faktiskt bra tillfälligt!) å tar fram dom när det behövs! vilket är väldigt sällan! 261 blir en lättare såg än vad jag är van vid,men mindre effekt! men ska vi vara ärliga grabbar,så är det väl ytterst sällan man egentligen behöver mer än 3.5-4 hk....eller hur?

gonatt gonatt!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Elias  
#88892 Det som inte är tagit i beaktning än är vad MS261 kontra hva 550 som är den nya motsvarande. Lär säkert ha blivit något hekto i utvecklingen av miljömotorn. Var in på handlaren igår och frågade när MS261 kommer och han visste inte ens att det fanns en sådan modell. men den kommer kanske inte i år eftersom den inte finns med i några broschyrer osv för 2010. Däremot kanske den släpps efter nolia trodde han.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89192 En till filmsnutt!


http://www.vidup.de/v/VG1Ug/

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

swe#kipp  
#89195 Den verkar gå riktigt fint, bara att gratulera stihl tokarna :D
Väntar med spänning på hva's 50cc såg !!
Dom fasta svärds muttrarna sitter även på hva's nya 60cc (typ nya 357) eller i alla fall på test sågen som var här i byn !!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89198 Hur gick testsågen då Kipp? verkar det lovande? :P

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

swe#kipp  
#89209 den gick väldigt fint och var skön att köra med fin följsamhet och bra balans, dom som har provat tänker skrota sina 357:or så fort den kommer ut i butik :)
så den verkar lovande men jag har känslan av att alla testsågar som är ute är rätt optimerade prestanda mässigt så det återstår att se när den kommer ut hur den är på riktigt !!

Men 261: an verkade då gå riktigt fint måste jag säga :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89211 " Dom fasta svärds muttrarna sitter även på hva's nya 60cc (typ nya 357) eller i alla fall på test sågen som var här i byn !! "

Oväntat!! :grin:




" Men 261: an verkade då gå riktigt fint måste jag säga "


jorå, den surra på rätt fint!! :grin: tysken skickade mina i fredags, så förhoppningsvis så får man brumma med dom senast tis-ons!! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

swe#kipp  
#89229 ja frågan är vem av dom som "kom på" dom fasta muttrarna :P (som lätt HVA skadad så tror jag ju så klart på HVA :lol: )
Men så länge dom två stora stjäl av varann så är jag nöjd för det gynnar ju mig som kund i slutändan :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89245 Jo, det är sant! dom har väl spioner både här å där!! 8) å andra sidan kvittar det,bara det blir bra!! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).