Motorsåg och handhållet

Stihl MS 261

260 inlägg 99733 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

øsa  
#114359 venter på 261 c-Q spendt på hvordan høyrehåndsbremsen fungerer å jobbe med ,ser ut som det er litt delte meninger om dette :)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114731 # MS 241 C-M, Schnittlänge 35cm 769,00 €

undrar vad den kommer kosta i sverige

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

zeldan  
#114870 Fått pris idag MS 241 C-M 6490 inkl moms vill du ha med värme så kostar den 7490:-

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

zeldan  
#114872 Någon som vet när Ms 241 kommer till butik är sugen på en.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Nonkan  
#115352
zeldan skrev:Någon som vet när Ms 241 kommer till butik är sugen på en.


Ganska snart faktiskt. Fick provköra lite idag och det här blir nog en rolig vår :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Lolich  
#115671
øsa skrev:venter på 261 c-Q spendt på hvordan høyrehåndsbremsen fungerer å jobbe med ,ser ut som det er litt delte meninger om dette :)


Själv kör jag med sådan såg på skolan och den fungerar riktigt bra, och det där med kedjebroms på bakre handtaget är bara bra att ha, man sågar ändå aldrig när man inte har näven på handtaget ;)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Nonkan  
#116269
zeldan skrev:Någon som vet när Ms 241 kommer till butik är sugen på en.


Vi fick in den i måndags. Trevlig liten såg. Lättstartad och rapp som fasen. Lite udda (för Sverige då) att det är 3/8-kedja, men det har å andra sidan Stihl oftast på 40 cc-sågarna.

Standardvarianten (MS241 C-M) kostar 6490:-. Quickstop (MS241 C-MQ)har vi inte fått än, dyker nog upp i veckan och ligger på 6790:-.

Med värme kommer lite senare, prel. februari.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

Torparn79  
#116273
Nonkan skrev:
zeldan skrev:Någon som vet när Ms 241 kommer till butik är sugen på en.


Vi fick in den i måndags. Trevlig liten såg. Lättstartad och rapp som fasen. Lite udda (för Sverige då) att det är 3/8-kedja, men det har å andra sidan Stihl oftast på 40 cc-sågarna.

Standardvarianten (MS241 C-M) kostar 6490:-. Quickstop (MS241 C-MQ)har vi inte fått än, dyker nog upp i veckan och ligger på 6790:-.

Med värme kommer lite senare, prel. februari.

på vilken sida av momsen är det priset..??

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Nonkan  
#116331 Inkl moms. Billigare än jag trodde den skulle bli.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 MS241

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116389 Undrer hvorfor den er dyrere i Sverige en i Norge her går den på 4990 NOK = 5722 SEK ca med moms basis modellen. Bruker være tvert om. Men har sett at også MS261 er dyrere i Sverige. Dom eldre modellene er lite billigere eller samma.

Troligen kom den med 3/8 picco kjede? Picco Super 3 (PS3) som tydeligvis er gjort til den. Med meisel tann!

Spent på å prøve den kjeden, venter på modellen med värme. Kommer snart håper man :grin:

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

zeldan  
#116403 Jag ser inget problem med 3/8 kedja den går ju mjukt och skär bra, har kört det på min MS 260 under flera år.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116441 betalte 6500 m mva for standard sag før jul,da fikk jeg med 1 eksta sverd å 2 ekstra kjeder,kunne tenkt meg varme men den fans inte kvar,er vel inte så stor skilnad på pris?
da jeg gikk på skogskole fikk vi erbjudande at køpe skole saga som vi hadde anvent sjelva under året,jeg kjøpte min hqv 242 for 2000- det var vist fabrikprisen i afferen kostade den 5500-6000 den gangen mener jeg

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Nonkan  
#116455
zeldan skrev:Jag ser inget problem med 3/8 kedja den går ju mjukt och skär bra, har kört det på min MS 260 under flera år.


Det är inget problem, men det är lite udda helt enkelt. Vi har kunder som anmärker på och inte vill köpa t.ex. MS200 för att det är 3/8 och inte .325.

Själv tycker jag det är bra att Stihl använder olika kedjor på olika starka sågar, men det ställer lite mer krav på kunderna som kommer in och ska köpa en sågkedja, till sågen de inte vet vad det är för modell av i tron att det är samma till alla sågar.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

SawTroll  
#116465
Nonkan skrev:
zeldan skrev:Någon som vet när Ms 241 kommer till butik är sugen på en.


Vi fick in den i måndags. Trevlig liten såg. Lättstartad och rapp som fasen. Lite udda (för Sverige då) att det är 3/8-kedja, men det har å andra sidan Stihl oftast på 40 cc-sågarna.

Standardvarianten (MS241 C-M) kostar 6490:-. Quickstop (MS241 C-MQ)har vi inte fått än, dyker nog upp i veckan och ligger på 6790:-.

Med värme kommer lite senare, prel. februari.


På papiret ser den ut til å være sammenlignbar med Dolmar 420, ikke med noe annet som produseres i dag egentlig.

3/8 picco kjedet er nok et resultat av at Stihl ikke tilbyr .325 NK/Pixel.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 MS241

SawTroll  
#116468
Rank skrev: ....
Troligen kom den med 3/8 picco kjede? Picco Super 3 (PS3) som tydeligvis er gjort til den. Med meisel tann!

Spent på å prøve den kjeden, venter på modellen med värme. Kommer snart håper man :grin:

Bild


Det er jo bra at Stihl kommer med et "chisel" kjede i 3/8 Picco - problemet er 3-tallet som sier at det er et "safety" kjede (bildet bekrefter dette), samt at det ser ut til å erstatte standard-vesjonen (ikke "3") av PM.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).