Motorsåg och handhållet

Köpråd av motorsåg

16 inlägg 19834 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd av motorsåg

Slajf  
#86894 Hejsan!

Är i behov av motorsåg nu i sommar, helst en bensindriven.
Målet med motorsågen är att den ska klara av enkla träd samt grenar inför vedklyvning ...(den vanliga ved förberedning inför vinter).

Jag har kikat lite på Meec Tools (julas för 799:-) men vet inte om det är "skit kvalite'".
Vilken motorsåg är lämplig för mina behov samt ger mest pengar för maskinen!?

Mvh Anders



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpråd av motorsåg

senmathal  
#86899 Jag är verkligen ingen erfaren sxpert men dessa billiga sågar brukar inte stå högt i kurs här på forumet och det finns nog fog för det. Jag har också förstått att vedkapning är något av det tuffare man kan utsätta en såg för. Det råd man brukar få är att söka en bättre begagnad proffssåg om man tycker att en ny är för dyr.

/Mats

Avatar Fallback

Re: Köpråd av motorsåg

Phantom  
#86901 Som tidigare medlem sa så tror inte jag heller att en Jula maskin håller för rustning av ved. Satsa istället på en såg av känt märke och god kvalitet, det finns många bra begagnade sågar på marknaden.
Var i landet befinner du dig?
Hur mycket ved ska du rusta?
Hur grova är de enkla träden?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd av motorsåg

Skogshuggarn  
#86906 Länk: ("Vedhuggarens favorit").

http://www.blocket.se/vasternorrland/_V ... a=1_11&w=3

Annars så har jag faktiskt provkört Meec-sågen fr Jula "skarpt"!, (jodå, jag hade dubbla handskar på mig :wink: ).
Gick helt ok!, men hör nog mera hemma i segmentet "camping/fritidshussåg",,,,

Användarvisningsbild

Re: Köpråd av motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86907 Köp en begagnad Stihl eller Husqvarna av bondmodell och kör det du ska och repa efter behov, sen kan du sälja den vidare.
Om du tar ett budgetmärke så kan den bli dyr att repa samt omöjlig att sälja i andra hand = dyrare totalt.
Exempel på sågar är Stihl MS260 & Hva 350, rejäla doningar som du borde få för under 3000:- begagnade.
När du insett att 5000+ är rimligt att betala för att ha en riktig såg så köper du tex en ny Stihl MS260 och har då en såg
som du kan ha nytta och glädje av i många tiotals år framåt.
Men, prova beggad först innan du vet ditt behov.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd av motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86908 Kollade på Blocket och ser att du får en rejäl såg för 1500:-

Avatar Fallback

Re: Köpråd av motorsåg

axwell  
#86913 Husqvarna 55 sälj nu för strax under 4000 inkl. moms. Mycket vedbackssåg för pengarna.

http://www.servicecentralen.se/filer/hv ... il_sn_.pdf

Jag har redan 2 st, annars vet man aldrig??

Användarvisningsbild

Re: Köpråd av motorsåg

Skogshuggarn  
#86918
axwell skrev:Husqvarna 55 sälj nu för strax under 4000 inkl. moms. Mycket vedbackssåg för pengarna.

http://www.servicecentralen.se/filer/hv ... il_sn_.pdf

Jag har redan 2 st, annars vet man aldrig??



Det var just det jag försökte påpeka härovan,,,,,, :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpråd av motorsåg

axwell  
#86928 Det missade jag, öppnade inte, trodde att det handlade om någonting från Jula.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd av motorsåg

johan eriksson  
#86944 Har ju haft lite tur när jag köpt mina ved sågar, hittade 266an för 600:- på en veteran marknad, 625an är ny för säsongen men med lite reparationer så stannade den på 2500:- tror jag har vedsågar för lång tid framöver med dessa två :grin:

Avatar Fallback

Re: Köpråd av motorsåg

axwell  
#86949 Skulle nog föredra denna framför julas kinessågar



Från Swedol

MOTORSÅG 4USE 45 CM³
Smidig och lättanvänd motorsåg som klarar de flesta jobben. Har fullt antivibrationssystem. Med 45 cc motor och 2.7hk. Japanska Walbro förgasare ger bästa funktion. Levereras med 13” svärd och .325” 1.5 mm 56 länks kedja. Bränsletank 0.52 liter och oljetank 0.26 liter. Vikt 4.9 kg.
Art.nr Beskrivning Pris Storköp Kampanjpris
VT-50505 MOTORSÅG 45CC, 2.7HK, 13" 1775,00 1195,00 st
SK-1400 Extra svard 13" 145,00 st
SK-1403 Extra kedja 56 dl 104,00 >30 80,00 st

Kampanjpris 1195

Avatar Fallback

Re: Köpråd av motorsåg

Nonkan  
#86957 Det är nog samma typ av såg, fast med lite bättre finish. Swedols priser är utan moms, det är många som missar. Sen har väl Swedol lite högre servicenivå än Jula, det ska dom ha cred för.

Jag hade hellre satsat på beg proffssåg som nämns ovan, typ Stihl MS260/026 eller HVA55.

Avatar Fallback

Re: Köpråd av motorsåg

Anse  
#87246 Hej,

Hade också köpt en bättre begagnad, tex Husqvarna 346 XPG. Köpte en sådan 2007 för 2500:- som då var två år gammal och den går finfint. Såpass bra faktiskt att det förmodligen blir en till fast med ett längre svärd den här gången (15 tum).

Användarvisningsbild

Re: Köpråd av motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87303 Vid köp av såg är det lite klurande för att få till det riktigt bra.

Om man är lite tekniskt begåvad och intresserad kan en begagnad såg vara idealet.
Är man inte teknisk eller intresserad så är nog ny o tänka på.

Att tänka på vid köp oavsett är service! Du ska kunna hitta nån som servar eller säljer grejer till den.
Garanti om det är nytt.
Pris klass.
Tilltänkt användning.

Man får vad man betalar för, så enkelt är det!
En såg för 700 presterar mindre, kräver mer kunskap och varsamare hantering än en för 7000.
En ny såg (Rätt använd) kräver väldigt lite pill efter service vid uppstart, medans äldre vill kelas lite mer.

Drift tid är ett begrepp som förr användes i marknadsföring och beskriver bra.
Hobby såg: 20-500tim
Farmar såg: 500-1500tim
Semi pro: 500-2000tim
Proffs: minst 2000tim

Man får tio av de allra billigaste hobby sågen för samma pris som en ny proffs såg.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd av motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87305 Just, man måste åxå väga in hur man har det med ÅF & service i trakten, klart billigare att åka till närmsta
ÅF än att köpa billigt och sen stå där med mysko såg utan service.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).