Motorsåg och handhållet

Kedja och svärd till Jonsered 520 sp?

3 inlägg 4992 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedja och svärd till Jonsered 520 sp?

hennessy  
#86537 Fick ärva en bättre begagnad Jonsered 520 sp. Motorsågen är nyservad och fungerar fint. Men jag tänkte köpa ett nytt svärd och ny kedja. Hur vet jag vilket svärd/kedja som passar på denna såg? När jag kikat rundor hittar jag en rad olika varianter (3/8" - .325" - Slimcut osv....). Jag är en skogs-newbie och har ingen koll på termerna. Svärdet som sitter på sågen nu är så slitet att man inte jag utläsa en enda bokstav eller siffra.

Jag behöver ett "normallångt" svärd och en vanlig kedja för enklare gallring.

Tacksam för hjälp.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedja och svärd till Jonsered 520 sp?

Elias  
#86539 Beror vad du ska använda den till, kapa ved isåfall kanske ett 13 eller 15 tums svärd är av nytta och 1.5mm kedjespår. Bör sedan vara 0.325 kedja av normal modell.

Brukar finnas rätt hyffsade kedjepaket med svärd på sibro eller hos din lokale handlare. kan tom vara så enkelt att du tar med dig svärdet så du får rätt infästning på svärdet om den nu mot förmodan skulle vara lite annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Kedja och svärd till Jonsered 520 sp?

totte  
#86590 Du skall i varje fall ha .325 på den sågen, den storleken på såg passar inte bra ihop med 3/8. 13 eller 15 tum är mest beroende på vad du skall ha den till, skall du såga ved och lite mer grovt kan du satsa på 15" annars räcker ett 13" ganska långt faktiskt.

Håller f ö med Elias, gå till en handlare och ta med sågen så lär du få nåt som passar. Kolla eller be dom kolla hur kedjedrevet ser ut också, är det slitet bör det bytas samtidigt.

Det är en mycket bra såg annars, har en själv som gort god tjänst. Trevlig och välbalanserad och stark för sin storlek.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).