Motorsåg och handhållet

Dela bakre handtag HVA 242

19 inlägg 7326 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dela bakre handtag HVA 242

Phantom  
#85914 Jag behöver fixa handtagsvärmen på en av mina 242:or, men har inte riktigt lyckats lösa problemet :|
Enligt sprängskiss så är "kontaktplattorna/värmeplattorna" i bakre handtaget löstagbara, men jag vet inte hur jag ska göra för att få lös de.
Visst kan jag använda våld, men då är det inte troligt att jag får tillbaka plattorna igen. Så är det någon som vet hur man gör så är jag tacksam för lite tips och ideér...

Problemet är att ena kabeln till handtagsvärmen gått av mellan sågkropp och handtag, men är för kort för att jag ska kunna löda den utan att ta loss kabeln inne i handtaget. Hade samma problem på en tidigare såg och då blev det lite för mycket våld och plattan satt aldrig kvar som den borde.(Fick aldrig isär delningen på bakändan av plattan vid de svarta plastpluggarna, så där sitter mitt problem)

Hoppas någon vet och kan hjälpa mig med det här 🙏



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dela bakre handtag HVA 242

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86038 Jag lödde om värmekabeln på min 242 när den gått av. Vad jag kommer ihåg räckte det att lossa de små plattorna där värmeelementen satt och sedan löda ihop kabeldelarna (naturligtvis med en krympslang för att täcka lödningen). Gjorde detta för en 7-8 år sedan och har inte haft problem sedan dess. Kabeln borde kunna lossas med en skruv om stumpen är för kort. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur jag fick loss plattorna, men det gick utan större våld.

Avatar Fallback

Re: Dela bakre handtag HVA 242

Phantom  
#86047 Tack för svaret, jag brukar kunna löda om kabel utan att lossa plattorna. Och de jag fixat funkar utmärkt, och där sitter en bit krympslang över lödningen också :grin:
Men i detta fallet måste plattan lossas och det är det som är problemet.
Hur gör jag det utan för mycket våld så plattorna skadas :?:
Jag skulle tro att jag måste få bort de svarta "pluggarna" i bakkant på plattorna, men hur 🤷‍♂️

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bakre handtag HVA 242

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86050 Under pluggarna sitter skruv i en gemensam gängad hylsa.
Minns jag rätt räcker det att ta ena skruven, vänster sida om det skulle bli nån liten kant på pluggen.
Jag tror jag pelade ut den med en syl... Inte ofta man ser dessa plugg...

Avatar Fallback

Re: Dela bakre handtag HVA 242

Phantom  
#86056 Aha, då ska jag kolla upp det imorgon 🤗
Tack för tips och jag återkommer med hur det löser sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dela bakre handtag HVA 242

Phantom  
#86077 Det var inga svårigheter alls efter att pluggarna tagits bort. Allt är helt och kommer att fungera utan problem.

Det projekt jag har nu är att göra mig en avdragare för svänghjulet. Jag har provat med värme och snören och lättare knackningar m.m. Alla de tips jag hittat här på forumet har testats utan resultat. Svänghjulet sitter som berget och jag behöver en avdragare. För mig hade det underlättat med en svets men jag har börjat få till det ändå, men konstruktionen var för vek. Men skam den som ger sig...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bakre handtag HVA 242

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86085 Det brukar gå o få till det på nåt vis!

Avatar Fallback

Re: Dela bakre handtag HVA 242

Filip_björndahl  
#86141 har du provat att sätta svänghjulet i spänn med skruvmejsel och lyfta upp den och klämma till den med en skruvmejsel och hammare det bukar funka men man ska väll vara försiktig så man inte kröker något.

Användarvisningsbild

Re: Dela bakre handtag HVA 242

johan eriksson  
#86148 Är det inte enklare att bygga en avdragare, vet inte exakt hur det ser ut på 242an, men jag gjorde en till min Jonsered 625a på ungefär 10min. på den gick det att använda hålen som var till hakarna som startapparaten sitter i, en lagom stor järnbit, två hål med samma delning som dom, ett gängat hål mitt emellan, vips har du en enkel avdragare.

Avatar Fallback

Re: Dela bakre handtag HVA 242

Phantom  
#86156
johan eriksson skrev:Är det inte enklare att bygga en avdragare, vet inte exakt hur det ser ut på 242an, men jag gjorde en till min Jonsered 625a på ungefär 10min. på den gick det att använda hålen som var till hakarna som startapparaten sitter i, en lagom stor järnbit, två hål med samma delning som dom, ett gängat hål mitt emellan, vips har du en enkel avdragare.

Precis det jag gör, men jag har ingen järnbit som är kraftig nog. Ska rota runt lite och se vad som kan gömma sig i skrymslena här hemma...så snart tiden tillåter :roll:

Filip_björndahl skrev:har du provat att sätta svänghjulet i spänn med skruvmejsel och lyfta upp den och klämma till den med en skruvmejsel och hammare det bukar funka men man ska väll vara försiktig så man inte kröker något.

Japp, har testat utan positivt resultat. Jag har då inte varit med om ett svänghjul som sitter fast så här hårt :???: Jag har ju inte tagit av många, men några har det blivit och det har gått fint utan avdragare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dela bakre handtag HVA 242

Phantom  
#86859 Idag fick jag lite tid att ge mig på svänghjulet igen...kanske var det inte den bästa metoden för sågen, men jag skulle ju ha av det till varje pris. Någon avdragare fick jag aldrig till som funkade för mig. Men mejslar, klubba och lite mer våld(läs kraftigare) var susen :-bd Svänghjulet har lossnat och inga skador... #:-s
Nu e det bara att fortsätta renoveringen :ymparty:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bakre handtag HVA 242

totte  
#86891 Lagom våld på rätt plats kan göra underverk!

Användarvisningsbild

Re: Dela bakre handtag HVA 242

johan eriksson  
#86945 Går det inte på vanligt vis går det med våld, går det inte med våld så går det sönder :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dela bakre handtag HVA 242

Phantom  
#86946 Samma filosofi som mig...och går det sönder var det inget att ha :grin:

Men nu när jag väl lyckats få till det och ska byta tätningar m.m. och tänkte ha den själv...så köpte jag ytterliggare en såg :roll: Undrar var det hela ska sluta :?: Frun tycker inte jag är klok när jag säger att en ny såg införskaffats. Men det kanske är början till att få sig den skog man önskar, sågarna måste ju användas någonstans och inte bara på grannens mark :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bakre handtag HVA 242

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86948 Ah... De morrar bara de första 300, sen ger de där damerna vanligtvis upp...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).