Motorsåg och handhållet

2152 går dåligt i kyla

22 inlägg 17915 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

2152 går dåligt i kyla

asseasse  
#85725Hej!

Undrar om någon vet vad följande symptom kan bero på:

Använder två olika Jonsered 2152 som är ungefär lika gamla.

När det blir kallare än minus tio grader börjar båda sågarna gå dåligt och gärna stanna om man inte har möjlighet att ge gas. Efter någon minut går de att köra igen, men bara i någon minut. Ungefär som om det var fel på tankventilationen.

Tidigare vintrar har de oftast gått smärtfritt ned till minus 15 grader.

Jag tycker mig kunna iakttaga en något bättre funktion om jag kör på aspen istället för på Ok:s alkylat från pump.

Kan problemen bero på något av följande:
1. Tankventilationen fryser igen? Var sitter då denna egentligen så man kan kontrollera hur det ser ut?
2. Dåligt bränsle från Ok, jämfört med tidigare vintrar då det fungerat bra?
3. Förgasarens funktioner fryser fast? Ger det detta symptom?

Tidigare i vinter prövade jag även att dra åt tomgångsskruven rätt rejält jämfört med hur den var ställd sedan i höstas. Detta har reducerat problemen. Är det vanligt att man behöver ställa om tomgången mellan sommar och vinter? Bör man överhuvudtaget göra det?

Lustigt nog är är det bättre funktion vissa dagar och sämre andra dagar trots att bränslet kommer ur samma dunk. Talar detta för förgasarstrul? Endel dagar har förgasarreglaget kärvat men jag vet inte om det beror på kylan eller att det eventuellt är slitet.

Jag hoppas någon som har erfarenhet av sågtypen kan ge några goda ledtrådar!?

En annan fråga gäller om det finns någon fler vinteranpassning på denna såg än att ta bort pluggen i kåpan samt montera det blå snöskyddet över luftintaget? Bruksansvisningen är lite otydlig på denna punkt och med den blå kåpan följde även ett blått plaststift med, men jag kan inte klura ut om det ska sitta någonstans på sågen eller om det bara var något slags fäste för monteringen.

Vänliga hälsningar!

/Andreas.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: 2152 går dåligt i kyla

Phantom  
#85732Jag tror inte att bensinen fryser vid den temperaturen. Däremot tror jag att den är känslig för luftfuktigheten som svänger nu på våren, och att du där får en ojämn gång. Enligt mig så är det inte fel att justera sågen lite efter omständigheterna/väder.
Finns gammalt "slagg" i förgasare och munstycken kanske det är känsligt för kyla, och en genomgång och rengöring skadar kanske inte om det inte är gjort på ett tag.
Kolla med OK om de har någon skillnad i bränslet mot tidigare år.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85759Jodå, visst kan det behöva justeras för årstider.

Med tomgångs skruv menar du då spjäll ställ skruv?
Vilken inställning har du på juster nålarna?
Har du använt snöskydd o tagit bort plugg så den får varmluft?
Jag kan inte riktigt avgöra om du haft det före eller efter strul...
Går den up o ner i varv?

Rent spontant låter det som bränsle strul, pickup, ledning kanske förgasare....

Användarvisningsbild

totte  
#85765Skulle nog börja med att blåsa ur bränslesystemet kan finnas vattenpärlor som åker runt därinne och ställer till det. Om det är tomgångsblandningsskruven du joxat med så kan det vara så att du fått vattenpärlor som frusit i munstycket. När du då skruvar in så krossar du isen och den går ett tag igen.

Kall luft har högre densitet än varm, dvs det blir mera luft i cylindern när den är kall, kan alltså behövas lite mer bränsle i kallväder för att inte få mager blandning, däför med som jag blir lite konfunderad att den går bättre när du skruvar in, om det nu inte är tomgångsvarvsskruven du menar.

asseasse  
#85775Ja alltså den enda riktiga inställning jag är förmögen att göra på förgasaren är skruven markerad T som jag brukar ställa just så att kedjan nästan rör sig.

Hög och lågvarvsmunstyckena vågar jag inte riktigt fibbla med så mycket då det känns som det finns en risk för att man hamnar helt fel och sedan inte hittar tillbaka till en acceptabel inställning.

Borde jag ha ändrat på lågvarvsmunstycket istället? Och vad är tomgångsblandningsskruven?

De enda skruvar jag känner till är de tre som nås från utsidan av sågen, just bakom dragsnörets handtag. Två längst upp markerade L och H, samt en under dessa markerad T. Finns det alltså även ytterligare en justering för tomgången?

Och vilken skruv bör jag hålla mig till för att parera lufttryck och väderlek?

/andreas.

TS
Användarvisningsbild

#85806Det finns inget enkelt sätt o undvika lära sig justera om man inte låter bli helt såklart.
Generellt sett:

Grundinställning finns på alla o det är utgångspunkten man börjar på.
Förgasar tillverkarens hemsida har all info man kan behöva om detta.

Viktigast är att man vet hur det ska vara o justerar lite många ggr.
Den ska inte tveka, åka berg o dalbana i varvtals registret eller tjuvstanna.
Den ska gå rent på fullt varv, belastad och takta på fullt varv obelastad.

H är ofta huvudmunstycke o ger bränsle till högfarts krets och L.
L är lågfarts krets o ger accelleration o mellan register i vissa fall.
T Är en spjäll ställ skruv som hindrar gasspjället att stänga o då släpper en viss mängd luft in.
Alla hänger ihop o påverkar vartannat.
I ditt fall är ett varv ut från säte bra start punkt på båda nålarna.
Jag tror lite mer på L hade gjort susen på din brummare förutsatt ledningar, filter etc är OK.

axwell  
Mange skrev:I ditt fall är ett varv ut från säte bra start punkt på båda nålarna.

Med risk för att vara övertydlig(hellre det). "från säte"= du skruvar in justerskruven försiktigt(inte för hårt)tills det tar stopp, då är du mot sätet. Därifrån räknar du hur många varv som skruvas ut igen.

asseasse  
#85874Tack för tipsen!

Nu när jag läser så kommer jag ihåg att jag nog gjort de där inställningarna förut. Bara det att jag glömmer bort hur man ska göra mellan gångerna. Problemet då - liksom nu - är att jag känner mig lite osäker på vad det innebär att den ska takta eller fyrtakta på fullgas. Det är något som jag inte riktigt känner igen även om jag ställer ned h-munstycket rejält. Alltså om man skruvar för mycket åt andra hållet har man ju ett vinande, vasst ljud och man känner att sågen går maximalt - men det är väl skadligt för sågen i längden antar jag. Men när man sedan stryper för att gå ned till den punkt då man får det där fyrtaktljudet - det är där jag inte riktigt vet vilken punkt som är rätt.

Dock undrar jag också om det är någon annan som läser detta som har haft problem med OK:s bränsle. Har för mig att jag läste en notis i någon skogstidning om en man som haft problem med sågen och lämnat in den. Verkstaden hade bara tömt ut OK-soppan han hade i och sedan hällt i Aspen och då fungerade sågen som den skulle. Jag har kört på OK-alkylat från pump i tre år utan problem. Men i samband med att jag läste notisen började problemen uppkomma så jag tänkte spontant om det kunde ha med saken att göra. Typ lägre kvalitet, oktantal eller så.

/a.

TS
Användarvisningsbild

#85876Du har klart för dig om ljudet i stora drag.

Man kan säga att taktning är en mild form av misständning o det ska höras rätt markant obelastad, men gå rent belastad.

Det är ofta lätt o skylla på bränsle hit o dit, ofta är det andra fakta som missas i snacket.

Att det ska vara lågt oktan tal i OK soppan låter mindre troligt.
Sågar går på rätt låga oktan utan större problem.
Mer troligt är att det var förorening eller nåt annat.
Att gissa så här ger inte mycket konkret utan är bara gissning tills man har såg i hand.

Användarvisningsbild

totte  
Men när man sedan stryper för att gå ned till den punkt då man får det där fyrtaktljudet - det är där jag inte riktigt vet vilken punkt som är rätt.

Bara för att det skall vara helt klart: Man stryper inte för att den skall fyrtakta, man ger den mer bränsle genom att skruva ut H-skruven. Först skruvar men in den tills den högvarvar rent på fullgas obelastad och sen skruvar man sakta ut tills den fyrtaktar markant.

Stryper du bränslet har du snart ingen såg.

asseasse  
#85918Tack för synpunkterna!

Det är nog bra att tänka som ni gör - att det knappast är fel på bränslet utan snarare på någon inställning.

Är det någon som vet om eluppvärmd förgasare gör någon skillnad i övrigt, dvs givet att man har rätt inställningar. Jag tror modellen finns med sådan men tänker då snarast på om det är något att satsa på till nästa såg. Eller kan man få samma effekt på annat sätt? Något vinterfilter finns väl inte till jonsered eller?

/a.

TS
Användarvisningsbild

#85920Det är lite lurigt med dessa eluppvärmda fördgasare o om det inte är kallt -10 eller mer är det nog bättre o låta bli dem.
Jag har plockat bort några helt, satt brytare på några just för det strular när det är runt nollan eller fuktigt i allmänhet.
Det finns vinterfilter, men med snöskydd, värmehål o värmen ska du nog klara dig rätt långt med det filter du har.
Förytsatt att det är rent o fint!

asseasse  
#108940Ja jag har fortfarande problem med min 2152 när det är kallt så jag prövar väl att ställa en till fråga här i samma tråd för att se om det är någon av er som tillhör expertisen som har fler goda råd.

Jag inser att problemet förra vintern berodde på att jag hade lite dålig erfarenhet på att justera förgasaren. Det har jag nu lärt mig att parera med L-skruven. Och sågen går även bra på högvarv, jättebra sprutt faktiskt.

Problemet är numera att jag inte hittar någon balans för tomgången. Om jag ställer T-skruven (spjäll-ställ-skruven om jag fattat det rätt) just så att kedjan inte roterar, eller så att den rör sig mycket lite - då får jag problem med att sågen vill stanna på tomgång. Skruvar jag in den så att kedjan börjar rotera på tomgång då stannar inte sågen när jag ställer den från mig men så vill man ju helst inte ha det...

Det sitter spärrar i form av någon slags plastvingar på alla tre skruvar så jag kan bara justera typ ett halvt varv på varje skruv. Kan jag trots dessa ändå ha råkat skada nålen i förgasarmunstycket om jag skruvat för hårt på någon av skruvarna?

Eller har jag missuppfattat något när det gäller L- och H-skruvarna och behöver justera dessa ytterligare trots att accelleration och högvarv känns bra. Till symtomet hör att när jag tar isär luftfilret (som är helt nytt) vid dagens slut för att rengöra det så finns där alltid en liten rest av fukt inne i det. Denna fukt ser ut att vara bensin. Är detta normalt eller tyder det på för fet blandning?

Tacksam för synpunkter!

/andreas.

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108949Dör den på tomgång lättare när sågen är varm än när den är kall? De gånger jag haft symptomen att motorn stannat på tomgång när man släpper gasen har det berott på att L-nålen varit utskruvad för mycket från maxvarvsläget. Prova att skruva in L lite grand, då ökar tomgången, och kompensera med att skruva ut T-skruven så att kedjan inte roterar. Fortsätt så tills accelerationen börjar försämras. OBS att alla justeringar bör göras med varm motor.

Fler trådar i ämnet:
viewtopic.php?f=12&t=8360&p=98242&hilit=tomg%C3%A5ng#p98235
viewtopic.php?f=12&t=7275&p=85759&hilit=inst%C3%A4llning+f%C3%B6rgasare#p85725
viewtopic.php?f=12&t=6095&p=71618&hilit=fyrtakta#p69699
I den senare finns även en länk till en sida där man kan höra hur det skall låta

Användarvisningsbild

totte  
Det sitter spärrar i form av någon slags plastvingar på alla tre skruvar så jag kan bara justera typ ett halvt varv på varje skruv. Kan jag trots dessa ändå ha råkat skada nålen i förgasarmunstycket om jag skruvat för hårt på någon av skruvarna?

Nej, det bör du inte kunnat göra. Går väl inte att dra skruven i botten när dom sitter där. Och om du behöver justera mer än vad dom tillåter så går det att skära av dom :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).