Motorsåg och handhållet

Köpråd

7 inlägg 3492 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd

NiKKE  
#85389 Vi hade tänkt köpa en såg åt farsan när han fyller 50.
Han sågar för vinterbehovet ca 20 kubik varje år + lite till. Sågen vi har tittat på är en Stihl 181 CBE, han kör med en gammal Stihl nu som har hållt i 28år (!) det enda som behövts bytas är kedjan och tändstift (1 gång förra året).
Vad tror ni om det? Vi har budget på 3000 och den är ju ganska bra i priset. Vi var och tittade på Jonsered och Husqvarna men verkar som man får betala 1500 extra för märket nästan.
Någon kanske har erfarenhet av den här eller är återförsäljare åt Stihl som kan hjälpa.


Tacksam för svar!

/ Nicklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpråd

Skogshuggarn  
#85391 Fråga.

Är det ute i skogen som sågen ska användas, eller på vedbacken?.
Den hade ju inte allra värsta kubiken precis.

Välkommen föresten!,,,,,

Avatar Fallback

Re: Köpråd

Nonkan  
#85396 För 20 kubik ved räcker 181. Det som kan hända är att det blir lite segt att stå och kapa då den inte är jättestark, men håller gör den definitivt.

Det enklaste vore nästan att kolla vad han haft för modell som hållit så länge, och sedan utgå ifrån det när man ska titta på ny.

Avatar Fallback

Re: Köpråd

NiKKE  
#85400 Yes han fäller i skogen, drar hem och sedan kapar han dem för att sedan klyva dom (en ganska lång process när man funderar).
Har försökt att ta reda på vad det är för modell men kan inte hitta sågen nu. Var inte i stugan där den brukar vara och inte i bilen heller men ska försöka leta reda på den. Vi sa det också att det kanske inte är någon ide att köpa en såg som är sämre motormässigt än den han använder idag. Då kanske det slutar med att han inte använder den alls.

/ Nicklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85405 Om far eran har skog så får han dra moms. Det kan ju öka på budgeten en del (750 kr), fast nackdelen är ju att ni måste gå till honom sen med kvittot och be att få tillbaka momsen :???:

Fast jag skulle nog ha blivit lika glad för presenten ändå :grin:

Avatar Fallback

Re: Köpråd

NiKKE  
#85429 Det är min farfars skog men det är inte aktuellt att göra på det sättet heller. Hade kunnat ta det genom min svärfar isf som är renskötare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85509 Hör med din svärfar,han vet garanterat hur man får 3000 att räcka till en såg för 6000..

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).