Motorsåg och handhållet

Trimma motorsåg

150 inlägg 105279 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

361  
#126070 Svarvning av kolv ger in/ut ger samma sak som och göra en portning av in/utblås, tar man bort cylfot paktning= -0,5 sen svarvar man av 0,2 av cylfot då ligger man på 0,7 och har ca 1mm kvar på planytorna cyl/kolv till förbränning samt utrymmet runt tändstift där man oxå kan göra ellipsen lite större efter behov vid evt sprikningar ( för hög komp)
Sen svarvar man av kolven 0,7 in och 0,7 ner dvs 45 grader ( finns mycket gods där har delad en kolv för säkerhets skuld ), sen svarvar man av nederdelen av kolv efter vad som behövs för och bibehålla vikt på denna efter ifyllning på undersidan av kolven för ökad undertryck som också kommer bistå med en starkare kolv...

Hålen runt kolvbult är en ända rå yta efter gjutning med lite skägg och en grövre yta samt hålen är inte lika stora, där kan man lägga lite jobb och få en jämnare gång..
Det är i grova drag vad som görs, det är iof inte nödvändigt och svara ner på cylinder då tanken med detta är och köra med en helt original cylinder som då är billigare än en som är portad..

Så du vet är inte detta några fantasier, det är gjord med mycket lyckade resultat på en ms 880

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126148
361 skrev:Svarvning av kolv ger in/ut ger samma sak som och göra en portning av in/utblås, tar man bort cylfot paktning= -0,5 sen svarvar man av 0,2 av cylfot då ligger man på 0,7 och har ca 1mm kvar på planytorna cyl/kolv till förbränning samt utrymmet runt tändstift där man oxå kan göra ellipsen lite större efter behov vid evt sprikningar ( för hög komp)
Sen svarvar man av kolven 0,7 in och 0,7 ner dvs 45 grader ( finns mycket gods där har delad en kolv för säkerhets skuld ), sen svarvar man av nederdelen av kolv efter vad som behövs för och bibehålla vikt på denna efter ifyllning på undersidan av kolven för ökad undertryck som också kommer bistå med en starkare kolv...

Hålen runt kolvbult är en ända rå yta efter gjutning med lite skägg och en grövre yta samt hålen är inte lika stora, där kan man lägga lite jobb och få en jämnare gång..
Det är i grova drag vad som görs, det är iof inte nödvändigt och svara ner på cylinder då tanken med detta är och köra med en helt original cylinder som då är billigare än en som är portad..

Så du vet är inte detta några fantasier, det är gjord med mycket lyckade resultat på en ms 880

Nu skall du få veta varför jag frågar så mycket då jag har arbetat på med extrema 2 taktare RR maskiner från både Honda Och Yamaha.
Och jag har gått åt ett annat håll i min trimning av en gammal 353 a där har jag endast ändrat spol vinklarna i kanalerna och breddat den bakre transfer porten in i mot insuget för att få plats med vinkel ändringen.
utblåset är ändrat men inte uppåt för då vill maskinen bara varva mera utan neråt för att få ut avgaserna med bibehållen mellan varv.
och till det så sitter det ett 8 kuggars och sågen drar med det utan problem ca 11000 i fullt kap men sen beror det på hur mycket man trycker på sågen.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126156
knaggen skrev:utblåset är ändrat men inte uppåt för då vill maskinen bara varva mera utan neråt för att få ut avgaserna med bibehållen mellan varv.


Vilken effekt är du ute efter då du sänker avgas port?

Bild


Mycket läsning:
http://www.datafan.com/TunersHandbook/2 ... tered.html

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

361  
#126189 Varför bibehålla så lågt varv??
Visslingen är ju 353 en såg med bra vrid i, men tycker varvet lät lågt

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

swe#kipp  
#126203 varvet i stock var ju vettigt på 353:an och med ett 8 pin så blir det bra fart på kedjan :)

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

361  
#126208
swe#kipp skrev:varvet i stock var ju vettigt på 353:an och med ett 8 pin så blir det bra fart på kedjan :)


Sägs ju inget om det är 13 eller 15" vi talar om, men *gissar* 15" med det varvet som jag nog ändå är lite väl lågt speciellt om vi talar om en portad såg ..

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

swe#kipp  
#126211 jo men frågan är ju lite hur mycket man vill ha ut av sågen och till vad ??
skall det bara lekas eller även jobbas med sågen ?
jag gillar själv sågar med mycket vrid i och som jag får dreva upp mer kedjefart i om jag vill ha det :)

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

361  
#126216 Vridet bibehållas fast vid ett kanske högra varvtal om sågen moddas för mera flås, dock då om inte roterande delar lättas i nått mån.
Man kan ju med fördel göra enkla saker som är strypta från producent för underkastelse av miljökrav

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

swe#kipp  
#126224 Ja visst är det så och många sågar har mycket att hämta på lite småpyssel med dom helt klart :)

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126357
Mange skrev:
knaggen skrev:utblåset är ändrat men inte uppåt för då vill maskinen bara varva mera utan neråt för att få ut avgaserna med bibehållen mellan varv.


Vilken effekt är du ute efter då du sänker avgas port?

Bild


Mycket läsning:
http://www.datafan.com/TunersHandbook/2 ... tered.html

Du kunde ha andvänt en bild som stämmer överens med verkligheten i en modern 2 taktare
När jag trimmar så är jag inte ute efter att den skall varva som satan utan en såg som har effekt på alla varv nästan botten kan man glömma men ett bra ax i från mellan upp till topp varv.

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126358
361 skrev:Varför bibehålla så lågt varv??
Visslingen är ju 353 en såg med bra vrid i, men tycker varvet lät lågt

det är inte så lågt om man tänker på virket vi har som är stenhårt så sågen är helt anpassad för det virket .

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126359
361 skrev:
swe#kipp skrev:varvet i stock var ju vettigt på 353:an och med ett 8 pin så blir det bra fart på kedjan :)


Sägs ju inget om det är 13 eller 15" vi talar om, men *gissar* 15" med det varvet som jag nog ändå är lite väl lågt speciellt om vi talar om en portad såg ..

Har testat upp till 18 utan problem men sågen går för det mesta med 13
men jag kan inte förstå varför så många är kåta på 18 eller större fan det är otympligt att kvista med 15 är max att kvista med .

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

361  
#126361 Ja det är ju aldrig fel med vrid, är det en 353 G eller annars kan du sätta på svänghjul från en G och vinna lite roterande vikt .
Sen kan du sätta på förgasare från en 357 för bättre genomströmming, 15" är ju det man faktiskt kan använda lite mera än större svärd ..

Annars är ju en Ms 200 med 14" kvistarnas mästare ;)

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126362
knaggen skrev:
361 skrev:
swe#kipp skrev:varvet i stock var ju vettigt på 353:an och med ett 8 pin så blir det bra fart på kedjan :)


Sägs ju inget om det är 13 eller 15" vi talar om, men *gissar* 15" med det varvet som jag nog ändå är lite väl lågt speciellt om vi talar om en portad såg ..

Har testat upp till 18 utan problem men sågen går för det mesta med 13
men jag kan inte förstå varför så många är kåta på 18 eller större fan det är otympligt att kvista med 15 är max att kvista med .

De kanske har riktiga träd o leka med som är fullväxta!

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126363
knaggen skrev:Du kunde ha andvänt en bild som stämmer överens med verkligheten i en modern 2 taktare
När jag trimmar så är jag inte ute efter att den skall varva som satan utan en såg som har effekt på alla varv nästan botten kan man glömma men ett bra ax i från mellan upp till topp varv.

Det är väl enkelt för dig o leta upp en bild kanske, men jag vet inte vad du menar med att det ger effekt o sänka avgasporten. Kan heller inte hitta någon ny typ av tvåtakts motor detta kan vara av nytta i...

OK, du ska ha mer vrid...

Men hur blir det mer vrid genom att sänka avgasporten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).