Sida 4 av 10

Re: Trimma motorsåg

Postat: ons 06 apr 2011, 18:13
av 361
Och trimma en förmodligen gammal och sliten motor, skal man iaf se till att själva motorn inte är sliten och otät.

Re: Trimma motorsåg

Postat: ons 06 apr 2011, 19:41
av wiktor
motorn är nästan helt ny renoverad bara ett år gammal och knapptanvänd så den är ej sliten
så den borde väl gå att trimma??

Re: Trimma motorsåg

Postat: ons 06 apr 2011, 19:50
av 361
Öppna upp ljuddämparen lite börja med 50% vad du har nu, sen kolla vad det är för storlek på munstycket i förgasaren
sen försök få ta i ett nytt som är ca 10% större än vad du har nu . Annars hitta nått som du kan öppna hålet lite med ..

Re: Trimma motorsåg

Postat: tor 07 apr 2011, 18:53
av wiktor
ok
borra hål i den?? hur stort??

Re: Trimma motorsåg

Postat: tor 07 apr 2011, 19:09
av 361
Har för mig att det är en vägg rak in i inloppet på dämparen borra 2st 7mm hål där och byt ut utblåset (röret) som om jag minns rätt 10mm till ett rör på 15mm . ja då behövs en svets, glöm ej låt röret gå ca 5mm in i dämparen ...

Re: Trimma motorsåg

Postat: tor 07 apr 2011, 21:52
av swe#kipp
Det går att löda med silverlod om man vill, så har jag gjort då jag inte kan svetsa :)

Re: Trimma motorsåg

Postat: fre 08 apr 2011, 22:04
av 361
Sitter och funderar lite och har kollat en bra del trådar och forum , kan inte se någon som har gjort nåt speciellt med kolv när det trimmas ...

Är faktiskt lite och hämta på just det området

Re: Trimma motorsåg

Postat: fre 08 apr 2011, 22:30
av Mange
Jodå. Det går o ändra lite varstans...
På kolvar som är till slutna spolportar finns det ofta mucket att hämta för att få bättre flöde, men oftast ger det mer att pilla på in o utblås o spolkanalerna.

Öppningstider, flöde o spolhastighet...

Re: Trimma motorsåg

Postat: fre 08 apr 2011, 22:45
av 361
Själv är jag mera inne på och först och främst eliminera den massproducerade låga toleransen i portar, bort med ojämnheter och se till att alla portar håller samma volym.
öppningstider tar jag via kolv samt ökar undertryck i vevhus, som självklart skapar behovet av mera bränsle in

Re: Trimma motorsåg

Postat: tis 12 apr 2011, 20:50
av knaggen
361 skrev:Själv är jag mera inne på och först och främst eliminera den massproducerade låga toleransen i portar, bort med ojämnheter och se till att alla portar håller samma volym.
öppningstider tar jag via kolv samt ökar undertryck i vevhus, som självklart skapar behovet av mera bränsle in


hur gör du med kompresions volymen då du sänker den med att fila på kolven för att få en annan öppnings tid.

Hur ökar du vevhus komprisionen då vevhusen på sågarna alleredan ä ganska tajata för utfyllnad

Re: Trimma motorsåg

Postat: tis 12 apr 2011, 21:03
av 361
Sänker cylinder det vill säga svarvar av cylinderfoten, och evt utstickande kjol på denna i vevhus.

Fyller i på undersidan av kolv och sänker utrymmet= bättre undertryck

Re: Trimma motorsåg

Postat: tis 12 apr 2011, 21:23
av Mange
Material i kolv tror jag nog behövs mer än det som sitter i cylinder väggarna.

Så jag tror nog mer på att ändra öppnings tiderna genom att ändra porten.

Ju mer som kommer in, ju mer kan komprimeras...

Re: Trimma motorsåg

Postat: tis 12 apr 2011, 21:23
av knaggen
361 skrev:Sänker cylinder det vill säga svarvar av cylinderfoten, och evt utstickande kjol på denna i vevhus.

Fyller i på undersidan av kolv och sänker utrymmet= bättre undertryck

Varför sänka foten om du inte vet hur stor kompresions volym du har sänkt, när du sänker så måste du höja portarna med lika mycket som foten är ner svarvad .
Varför sänka kolv hastigheten med att göra kolven tyngre= trögare acelations moment.

Re: Trimma motorsåg

Postat: tis 12 apr 2011, 21:34
av 361
Det löser sig själva om man ska tar det så i orden, volym mätning före efter ger ju dom svaren .
Efter behandling av kolv kommer alt ligga på + sidan igen med några % samt högra komp.

Kolven kommer väga det samma om inte lite lättare, då denna svarvas av i topp ( inte planytan , men grads av i ytterkant) och botten samt finjusteras med borttagning av evt gjutskägg

Re: Trimma motorsåg

Postat: ons 13 apr 2011, 18:49
av knaggen
361 skrev:Det löser sig själva om man ska tar det så i orden, volym mätning före efter ger ju dom svaren .
Efter behandling av kolv kommer alt ligga på + sidan igen med några % samt högra komp.

Kolven kommer väga det samma om inte lite lättare, då denna svarvas av i topp ( inte planytan , men grads av i ytterkant) och botten samt finjusteras med borttagning av evt gjutskägg
¨'

Om du nu behandlar kolven med att fylla ut lite i utrymet under kolv toppen vad har du då för menig med att svarva ner kolven på sidorna då tappar du den kompresions volym som är ner svarvad i cylindern och du får en försvagning av kolven.
När du pratar om gjut skägg i kolven är det dom här linjerna som går parallelt med kolven.