Motorsåg och handhållet

Trimma motorsåg

150 inlägg 105242 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

swe#kipp  
#85486 ja det är klart möjligt att den är från Walkers bilden kommer från en medlem på ett annat forum, när jag gör den nöjer jag med en extra öppning/deflektor vilket räcker för mig :)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85506 Gälar är det absolut enklaste sättet. Inte lika snyggt som lödning dock.
Inte lika effektivt som en väl uträknad rör mod. heller, men funktionell.
Det styr även riktningen på avgaserna.

Det svåra är att veta hur mycket man ska öppna.

Man får inte ta bort de egenskaper som är bra utan se om det går o förbättra.
Storlek, Volym, flöde ut/in, motstånd, värme.
Eftersom nånting måste ge sig blir det ofta volymen.

Det finns mycket o tänka på o experimentera med detta. Ett rör från cylinder o ut i dämparen dör det expanderar innan det fördelas, samt rör ut som börjar en bit in och mittemot utblåset.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

swe#kipp  
#85508 En liten bit rör med en diameter på runt 16mm kan man sätta dit utan nån större risk men man går över det så börjar det mycket ljud för en mindre effekt skillnad upp till var och en men jag vet en som grundligt testat detta och sett effekt ökning upp till 250% av utblås arean i cylindern dock är det inte så praktiskt dels pga ljud nivån samt att man som Mange nämner tappat motstånd som man behöver för att sågen ska jämnt och fint, framför allt gäller detta tomgången som kan bli kinkig med för stor öppning !!

man jag har en 346 dämpare från Walkers som har ett orginal utblås samt två 16mm pipor och sågen går hur jämnt och fint som helst men låter mer samt att den vänstra pipan blåser rätt mycket skit från stammarna rätt upp i ansiktet när man gör bottenskäret för riktskäret så jag kör med en pipa till höger eller 288:a deflektorn !!!

Lycka till i erat lekande/mekande :)

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

röjjare  
#85511 Plocka bort krysskilen, vrida fram svänghjulet några grader och dra muttern hårt som f*n = tidigare tändning.
Gav mycket på min vedkaparsåg.

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

axwell  
#85517 Hur blir den vid start, lika lättstartad, eller krävs det mer fart i snöret?

röjjare skrev:Plocka bort krysskilen, vrida fram svänghjulet några grader och dra muttern hårt som f*n = tidigare tändning.

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85556 Verkar intressant att laborera med tändningen,tror att det kan finnas en del att hämta där,då sågarna är inställda från fabrik att kunna gå på lägst 89 oktan(346 ne).Hur mycket kan man flytta svänghjulet i grader f.ö.d.Vad ligger dom på original?.Eftersom jag kör "hemkört" bränsle så måste man kunna höja tändningen några grader för full effekt!Mina sågar är öppnade för bättre flöde.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85590 Kan man inte plana toppen då??? 😈

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

swe#kipp  
#85593 är ju aldrig fel med en tvådelad sak :D

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

hawk  
#85629 Tack för bilderna! Kanske lite tid i verkstan i helgen :smile:

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

röjjare  
#85631
huggar*n skrev:Verkar intressant att laborera med tändningen,tror att det kan finnas en del att hämta där,då sågarna är inställda från fabrik att kunna gå på lägst 89 oktan(346 ne).Hur mycket kan man flytta svänghjulet i grader f.ö.d.Vad ligger dom på original?.Eftersom jag kör "hemkört" bränsle så måste man kunna höja tändningen några grader för full effekt!Mina sågar är öppnade för bättre flöde.


Svårt att säga hur mycket jag ändrade. Blev ju liksom lite på höft pga att kilen togs bort. Och inget mättes.
Jämförde liksom bara spåren på veven och svänghjulet.
Först blev den lite för tidig, ryckte snöret ur handen på mig, och var lite hoppig på tomgången.
Provade sedan sänka några grader och den gick lika bra för det.
Men runt +10 grader blev det säkert då jag var klar. 😈
Sen portade jag cylindern lite innan också, men den större effektökningen kom då jag laborerade med tänningen.

Har kapat många kubik med den sågen efter det och inte märkt av nå konstigheter.
En gammal jonsered 52e som körs på vedbacken. Mest på hemkört alltså.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

totte  
#85660 Om man skall laborera med att vrida svänghjulet så skall man putsa konan på vevaxeln med medelfint sandpapper, 220 eller så, i längsriktningen innan man drar på hjulet och tvätta axeln och konan i svänghjulet med t ex förtunning så att det absolut fett- och oljefritt. sen trycker man på hjulet och så lite olja på gängorna i muttern och så dra åt utav h-e.

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

Nolltax AB  
#85666 Trimma motorsåg? Tanken svindlar... Är inte det redan gjort?
Ponera man skulle omvandla vikt å kraft till tröskverket man förflyttar sig med....
Såg en film med nån snubbe som testade g-krafter....
Typ start å där missade jag Sthlm....

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

MF 135 KUNGEN  
#85742 Borrade bara två stora hål i framsidan på ljuddämparen men sätte inte i några rör.Det kanske är som du säger att man tror att den går som f*n för att den låter som f*n:)Någon här som har moddat en dämpare på en husqvarna 45 och fått stor skillnad i effekt och ett bra och fint resultat?Om du har det kan du vara vänlig att lägga upp lite bilder är du snäll?

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

Nolltax AB  
#85901 Såg ett program på Discovery. Femte växeln heter det nog.
Tog en vanlig bil gjorde dom å vräkte i en gallon soppa. Kom si å så långt på skvätten.
Upp på lyft å på med lågfriktionsdäck. Bytte chip till nått bränslesnålt.
Upp med baklucka å ut med domkraft å reservhjul å i med spraypunkagrej....
I med en gallon å ut på samma bana, å en kilometer kortare sträcka blev svaret.......

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

hawk  
#85916 :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).