Motorsåg och handhållet

Trimma motorsåg

150 inlägg 105230 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

åberg  
#199525
knaggen skrev:Full gas sen tryckte jag bara på tills stubben som byxorna satt på var avsågad ser du på klippet längre upp så sågar dom också i träet.

Vad var det för byxor? Hur gamla? Var de rena eller nersmorda med kåda och olja?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199603
åberg skrev:
knaggen skrev:Full gas sen tryckte jag bara på tills stubben som byxorna satt på var avsågad ser du på klippet längre upp så sågar dom också i träet.

Vad var det för byxor? Hur gamla? Var de rena eller nersmorda med kåda och olja?

Byxorna är tillverkade i Vietnam av jonsered= electrulux.
byxorna var normalt använda ingen kåda eller olja på dom bara skitiga.
Det är årets modell av dom

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199605
Mange skrev:Det är viss skillnad på ett jack och avsågad!

Har du ens sett vad en sågkedja kan göra!

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199703
knaggen skrev:
Mange skrev:Det är viss skillnad på ett jack och avsågad!

Har du ens sett vad en sågkedja kan göra!

Japp. Skurit en del i kött o ben med sågkedja. Dock utan skydd eftersom det skulle motverka produktiviteten..
Även med svans liknande sågtyper och huggit en faslig massa med yxa!

Anledningen till kommentaren är att det visades ett jack o du påtalade att det var avsågat.

De gånger jag provat har det inte blivit märke under. inte ens om man gör snitt bredvid snitt.
Sågen blir packad med tråd väldans snabbt. Nu är ju detta några år sen, men tror det står sig rätt bra.

Mycket skydd=Tunga byxor.

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

kallen  
#252429 Har sett att ljuddämparna modifieras och löds med silverlod. Klarar man att löda silverlod med en vanlig lödkolv?

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

BM 35  
#252438 Går det att trimma sågarna som inte har någon förgasare att skjustera

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

totte  
#252462
kallen skrev:Har sett att ljuddämparna modifieras och löds med silverlod. Klarar man att löda silverlod med en vanlig lödkolv?


Nej, det går åt gasol och det funkar då med vissa relativt lättsmälta lod. Vissa kräver nästan gassvets.

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

kallen  
#252481 Ok. Tack för svaret.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252487
BM 35 skrev:Går det att trimma sågarna som inte har någon förgasare att skjustera

Svaret på din fråga är ja, det går, men det motverkas om sågen inte justeras.

Menar du nyare såg som hva 500 serie och autotune så justerar dem själv, alltså är de justerbara.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

anersimyra  
#252519
åberg skrev:
knaggen skrev:Full gas sen tryckte jag bara på tills stubben som byxorna satt på var avsågad ser du på klippet längre upp så sågar dom också i träet.

Vad var det för byxor? Hur gamla? Var de rena eller nersmorda med kåda och olja?
Med " rätt " såg går det fint att såga igenom både stock och byxa. När Jag köpte min HVA 394 var den märkt med: Får endast användas tillsammans med minisågverk, anledningen var att inga byxor höll för en påsågning. In till Bo Zenk AB i Nyköping kom en dag en försäljare av sågskyddsbyxor. Han proklamerade högljutt att dessa byxor var bäst i världen, omöjliga att såga igenom. Mekanikern Janne frågade om han fick välja såg till testet. Jodå, det gick bra då byxorna var omöjliga att såga igenom, självklart oavsett såg. Byxor och stock sågades raskt igenom tre gånger med Jannes val som var 394:an. Försäljaren rusar utan ett ljud till sin bil och åker. Tre år senare råkas de på Elmia, försäljaren som tydligen är långsint som en elefant, vänder snabbt på klacken och rusar åstad vid deras möte.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252546 Vad var det för byxor?
Inte alla skyddsbyxor funkar som det är tänkt, vissa har röjar byxa med motorsåg exempelvis.
Vissa förtjänar inte namnet av andra anledningar.

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

Enstaberga  
#252576 "Med " rätt " såg går det fint att såga igenom både stock och byxa. När Jag köpte min HVA 394 var den märkt med: Får endast användas tillsammans med minisågverk, anledningen var att inga byxor höll för en påsågning. In till Bo Zenk AB i Nyköping kom en dag en försäljare av sågskyddsbyxor. Han proklamerade högljutt att dessa byxor var bäst i världen, omöjliga att såga igenom. Mekanikern Janne frågade om han fick välja såg till testet. Jodå, det gick bra då byxorna var omöjliga att såga igenom, självklart oavsett såg. Byxor och stock sågades raskt igenom tre gånger med Jannes val som var 394:an. Försäljaren rusar utan ett ljud till sin bil och åker. Tre år senare råkas de på Elmia, försäljaren som tydligen är långsint som en elefant, vänder snabbt på klacken och rusar åstad vid deras möte"

Du skriver mycket underhållande Anders. Om du sammanställer dina berättelser i ett häfte så kommer jag att vara din första kund.. Jag berättade om ditt möte med den grisande suggan (annan tråd) från skogsbruksskolan för mina släktingar i julhelgen. De garvar fortfarande.. förmodligen för att rektorn är känd..av oss /Jörgen Enstaberga

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

anersimyra  
#252580
Mange skrev:Vad var det för byxor?
Inte alla skyddsbyxor funkar som det är tänkt, vissa har röjar byxa med motorsåg exempelvis.
Vissa förtjänar inte namnet av andra anledningar.
Vilket märke det var på byxorna minns jag inte. Jag minns i vart fall att dåtidens ( 1995 ) byxor inte stod emot en 394. Utrymmet i kopplingen är såpass stort att skyddsmaterialet inte hinner trassla och stoppa kedjan innan byxorna blev genomsågade. Tyresö kommun köpte in en 394 samtidigt med mig, dock fick de endast använda sågen vid ett enda tillfälle för att kolla isen inför en filminspelning.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

baabwaf  
#432991 Många saker går att göra men många saker kan bli fel. En del har nog sett lyckade och misslyckade trim när det gäller mopeder som man fortfarande funderar på efter många år. Motorsågen är inte så väldigt annorlunda mer än att det är dåligt med plats och som någon skrev "en kompis i skogen".

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

mickee  
#599453 jag postade kanske mitt projekt i fel tråd, detta är en länk hur jag har gjort för att få lite mer snurr i sågen.
mickee - FILMER - Motorsåg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).