Motorsåg och handhållet

Billig slipmaskin??

28 inlägg 41333 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billig slipmaskin??

Wester  
#96107 Lågprismärke eller inte så måste jag nog säga att detta ÄR en prisvärd slip.
Stativet är gjutet och den är som sagt var, väldigt lik Oregon/Tecomec sånär som på kedjelåsningen.

/Wester


(Tack för titten Mange)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96111 Varsågod!
Nu har man ett ansikte till användarnamnet!
Hoppas ni fick se lite kul.
En kompis till mig sa: "Efter ett par tre besök såg jag rätt mycket, har varit här nu 100 gånger o ser nya såg var gång!
Det ligger säkert nåt i det, här är alldeles för trångt!



Det finns nånstans här en bra tråd såm ger gott om tips o råd om slipning.

Avatar Fallback

Re: Billig slipmaskin??

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109757 någon som provat kedjeslipmaskinen från swedol?

Avatar Fallback

Re: Billig slipmaskin??

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128255
Wester skrev:http://www.e-boden.se/catalog/kedjeslip-p-205.html?cPath=39_77
Bild


Rekommenderas

En kedjeslip för 795:- med en motor på 235w. MYCKET MASKIN FÖR PENGARNA
Har sedan tidigare en sådan där typ Biltema /Jula ..... denna är efter byte till
en bra slipskiva (medföljande skiva är ej bra) mycket lik en Oregon/Tecomec men till ett helt annat pris. :P

/ Wester



Hej!

Har du använt Einhell-maskinen själv?

Jag köpte en sådan lite på vinst och förlust och hade väl inte så höga förväntningar, här är domen:

Maskinen är allmänt dåligt ihopskruvad, skruvhål endast delvis gängade osv, men efter lite justeringar gick den att använda.
Motoraxeln på min maskin var dock sned, inget att göra åt det, går inte att få slipskivan att gå helt stabilt utan den slår 0,5 mm eller så. Medföljande manual är totalt värdelös, den från Oregon är användbar.
Kedjehållaren saknar en av vinkelinställningarna, men det fungerar för de flesta kedjor.
Motorn var påtagligt svag jämfört med brorsans Swedolmaskin (trots samma effekt på pappret).

Efter tre kedjor ville inte motorn varva upp längre. Jag plockade då isär maskinen för att undersöka den närmare.
Motorn är en trefas kortsluten asynkronmotor som är kondensatorkopplad för att köras på enfas. Kondensatorn är på 5uF, den borde vara på ca 20uF för en motor på 235W.
Antingen är motorn betydligt svagare eller så tar man inte ut full effekt. Detta förklarar även att motorn har lågt startmoment.
Motorn på min maskin har på något sett fått avbrott i en av lindningarna, jag dissekerade motorn lite, men det går inte att komma åt felet.

Det konstiga brummande ljudet som ibland uppstod när maskinen var avstängd fick sin förklaring. Startknappen var monterad på fel håll. Reläet till nollspänningsutlösningen satt alltså på nätsidan av brytaren.

Jag vet inte om jag bara hade otur, men denna maskin kvalar in på min topp 5-lista över Kina-skräp.
Själva materialet som maskinen är byggd av är det inget fel på, men dom som tillverkat den kan inte ha haft någon aning om vad de höll på med.

Maskinen hade kunnat vara ett kap om de som byggde den bara lagt ner lite mer tid.

Avatar Fallback

Re: Billig slipmaskin??

Wester  
#128373 Hej Anders!

Jag har givetvis använt den själv då jag som sagt var bytt från en Biltema /Jula typ.
låter som att du haft otur eller jag tur då jag tycker att den är helt OK efter att ha slipat ett 30-tal ggr med den (mest riktigt slöa typ stensågade kedjor).
Tycker att du skall kontakta säljaren och få en ny maskin.
Förhoppningsvis en som fungerar bra.
Har själv ingen vinning i att rekomendera något som ej fungerar, ledsen om du känner dig vilseledd av mig, men i mitt fall tyckte i alla fall jag att 795:- var mycket maskin för pengarna då jag ej haft dina bekymmer.
/ Wester

Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128414 Viktigt att tänka på att detta handlar om grejer avsedda för hobby/fritidsbruk.

Tillverkarna förutsätter att kunskaps nivån är låg, likaså intresse.
Köparna letar efter ett klipp som revolusionerar deras liv för några hundra lappar.

Även om maskinen är bra, blir arbetet den utför inte bättre än vad Masinisten gör det till.

Avatar Fallback

Re: Billig slipmaskin??

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128447
Wester skrev:Hej Anders!

Har själv ingen vinning i att rekomendera något som ej fungerar, ledsen om du känner dig vilseledd av mig, men i mitt fall tyckte i alla fall jag att 795:- var mycket maskin för pengarna då jag ej haft dina bekymmer.
/ Wester


Det är lugnt, jag hade inte så höga förväntningar :-)

Det besvärliga i sammanhanget är att maskinen är förvillande lik en "riktigt" maskin, men kvaliteten uppenbarligen kan vara högst varierande.

Jag fick ett bra pris på en Swedol-maskin (Jolly Star), så jag slog till på en sådan istället. Einhell-maskinen får åka tillbaks.
Vad som kan sägas är att Swedol-maskinen känns "ändamålsenligt konstruerad" medan Einhellmaskinen känns "kopierad".
Med det menar jag att maskinerna ser snarlika ut på håll, men vid närmare granskning är samtliga delar mer välgjorda och ändamålsenliga på Swedol-maskinen.

Jag tvivlar dock inte på att Einhell-maskinen kan fungera om man får ett bra exemplar.
Förresten, om ni har en Einhell-maskin med surrande ljud från strömbrytaren vid avstängd maskin, öppna och byta sida mellan in och utgående ledningar på strömbrytaren.

Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

totte  
#128452 Det här är ett sånt riktigt typexempel på hur det är med billiga grejor från låglöneländer. Har man tur får man ett exemplar som fungerar riktigt skapligt, har man otur får man en skrothög.

Avatar Fallback

Re: Billig slipmaskin??

Patrik.L  
#154720 Är det någon som har provat denna co/tech från clas ohlson
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164031316

Kan den vara något att ha för en amatör,
eller är den sådan att man slänger den i samma påse man bar hem den i?

Bild

Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154730 Tråkigt nog så sitter det mer i den som använder verktyget än verktyget självt.

Har nåt liknande jag provat här och det funkar, men det är mycket att lära för att det ska bli riktigt bra.
Det är betydligt billigare o lära sig fila så det blir bra. Att komma upp i en nivå som blir bättre än maskin är inte hemskt svårt. Att träna upp sig på maskin så det blir så bra som möjligt kräver mer pengar o samma tid.

Vet man hur resultatet ska se ut o får till det ibland är man på god väg.

Avatar Fallback

Re: Billig slipmaskin??

stone66  
#154746 Den var ju väldigt likt en oregon vad slipar ni för vinklar på en325 kedja har provat 55 10 30 för maskinen var förmärkt på det men jag tyckte det blev slött om man jämför med handfilat ändrade då till 80 10 30 det blev inte bra det heller ändrade då till 65 10 30 men är inte riktigt nöjd hade inte tänkt maskinslipa till motorsågen men till vedprocessorn och sågverket för dom är så jävliga o fila på plats så då tänkte jag byta med 4-5 maskinslipade kedjor på varje maskin och någon sten eller taggtråds-sågad till motorsågen tacksam för svar om vinklar och erfarenheter eller blir det aldrig riktigt 100 med maskinslipat Mvh stone66

Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154748 Det är mycket upp till dig.
Det är relativa begrepp det här.
Enda måttstock som finns som är universal är nya kedjor.
Att få dem i skick som nya är inte så väldans svårt. Är inte dina det då har du andra bekymmer o fundera på än vinklar.

Oavsett vinkel måste ytan vara rätt och kant o hörna vass.

Fler trådar i detta ämne:

viewtopic.php?f=12&t=8849&p=109258
viewtopic.php?f=12&t=12&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=12&t=1836&p=18521
viewtopic.php?f=12&t=12&p=26

Avatar Fallback

Re: Billig slipmaskin??

stone66  
#154785 Tack så mycket för svaret har kollat dom andra trådarna kändes som många hade samma problem men det är väl bara att fortsätta och prova sig fram det brukar ju ge resultat man lärde ju sig inte o handfila på ett par gånger direkt men som vanligt så tror man ju när man köpt något nytt att det enkelt direkt men verkligheten en annan tar gärna emot fler tips och ideer tackar för ett mycket proffsigt forum inte så mycke svammel Mvh stone66

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).