Motorsåg och handhållet

Billig slipmaskin??

28 inlägg 41441 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Billig slipmaskin??

peppe73  
#84909 Hej!! Tänkte ta å köpa mig en slipmaskin modell billigare, ja jag vet att man kanske borde gå på en dyrare på engång, men jag tror att man nog kan få ett gott resultat med en billigare också. Slipar inte så mycket, kör med Bigg mill o lite ved. Såg att Logosol hade en billig för 396 kr, är det ngn som har erferenhet av den? eller av ngn annan lämplig slip?

/Peppe



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

Skogshuggarn  
#85004 Ska inte komma med några "pekpinnar", den här gången, utan säger rakt upp och ner,,,,,"prova"!.
Det är ingen idag som hamnar på "fattighuset" för 396:- riksdaler, och måhända får du "blodad tand" för detta med maskinslipning med ambition att "uppgradera" dig i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Billig slipmaskin??

peppe73  
#85079 Tack för svaret skogshuggarn, ja det är nog som du säger, prova är nog det bästa. Jag har bara handfilat förut o det går bra det också, men när man kör bigg mill med klyvkedja, så blir det lätt att den börjar dra snett om man inte filat exakt rätt.

/Peppe

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig slipmaskin??

Yanmar 1502d  
#85094 Jag har en logosolkompis som köpte en billig på clas ohlson och han är nöjd med den. Han sågar mycket och filar således mycket. När den billiga är slut så vet du att du har användning för den och då kan du köpa en dyr.

Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

Fredrik Reuter  
#85095 Hej,
Har denna kedjeslip från Biltema diskuterats förut hos oss?

299.- torde vara bland de billigaste eller?
Klarar dock inte 1/4 vad det verkar enl specen.

Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

Skogshuggarn  
#85112
peppe73 skrev: när man kör bigg mill med klyvkedja, så blir det lätt att den börjar dra snett om man inte filat exakt rätt. /Peppe


,,,,och här ligger en av de större behållningarna med att maskinslipa.

Alla tänder/ryttare blir exakt samma, och det är ack så viktigt när man kör med kedjesågverk.
Antar att du dessutom går runt på rejält antal kedjor?, och då är det nästan ett måste med kedjeslip om man ska hålla alla kedjor i trim,,,

Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

Skogshuggarn  
#85113
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Har denna kedjeslip från Biltema diskuterats förut hos oss?

299.- torde vara bland de billigaste eller?
Klarar dock inte 1/4 vad det verkar enl specen.


Instämmer.

299:- är nog bland det billigaste jag har sett, men då verkar den oxå vara tillverkad i "genuin plast" :surp: :wink:

Kinatillverkat?,,,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85155
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Har denna kedjeslip från Biltema diskuterats förut hos oss?

299.- torde vara bland de billigaste eller?
Klarar dock inte 1/4 vad det verkar enl specen.


Jag testade en likadan från Jula och jämförde den med min MAXX-slip. Se http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... axx#p43728 Jula-slipen kostade då 699 men kostar nu 499. Om Jula kan sälja den för 200 kr mer än Biltema verkar de ju göra en bra affär :smile: 😡 Och ja, det står "Made in China" på den 😈

http://www.jula.se/kedjeslip-130-w-125694

Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

stegmaster  
#85181 Problemet med dessa billigmaskiner, er at dom inte er noggrana nog. Om dom funkade lik bra som en oregon til 4000-6000 kr eller grindomatic til 16000 kr, så ville man ju bara användt en sånn billigmaskin.
Startade själv med en sånn "plastmaskin" til ca 600kr från Nordpost, men kjöpte seden en grindomatic först och fremst för att kunna slipa .404 kedjor(brukar detta på vedmaskinen), men også för at få en mycke vass kedja direkt från slipen(utan att måtte slipa til den för hand efteråt ). Dessutan er det en stor fordel att kunna slipa ryttarna med maskin(vilket inte går med dessa billigmaskiner), så att dom blir precis lika tilsammans med restan av kedjan.
Otroligt skjönt att starta opp vedmaskinen/sågen med en kedja som jag vil påstå går bettre enn en ny. :grin:
Så om 10 år vil det fortfarande stå en nästan oanvänd "plastslip" från Nordpost i min garage. :wink:
Det enda denna billigmaskinen funkade til var at reta til en stensågat kedja, för at slutligen gjöra kedjan vass för hand. At få en riktig vass kedja direkt lyckades jag alldrig med ihvertfall. :???:

Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85185
stegmaster skrev:Det enda denna billigmaskinen funkade til var at reta til en stensågat kedja, för at slutligen gjöra kedjan vass för hand. At få en riktig vass kedja direkt lyckades jag alldrig med ihvertfall. :???:

Har samma erfarenhet. Jula-maskinen gav sämre resultat än handfilat och råeggen på högertänderna blev hemsk. Desutom hade den bara en stötvinkel som passade varken BP eller LP kedjor för att inte tala om de 91R som jag har till sågverket.

Kan man inte få Sverker att slänga sådant skräp i tunnan :?:

Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

Skogshuggarn  
#85193 Ganska elementärt att en maskin för några 100 lappar knappast uppfyller de kvalitetsförväntningar som användaren har.
Lyckligtvis så är utvärderingskostnaden "försummbar" även om 99 % hör hemma i Sverkers soptunna,,,,,,,,

Avatar Fallback

Re: Billig slipmaskin??

Wester  
#96003 http://www.e-boden.se/catalog/kedjeslip-p-205.html?cPath=39_77
Bild


Rekommenderas

En kedjeslip för 795:- med en motor på 235w. MYCKET MASKIN FÖR PENGARNA
Har sedan tidigare en sådan där typ Biltema /Jula ..... denna är efter byte till
en bra slipskiva (medföljande skiva är ej bra) mycket lik en Oregon/Tecomec men till ett helt annat pris. :P

/ Wester

Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

swe#kipp  
#96004 Den såg rejäl ut för dom pengarna Wester !!

Användarvisningsbild

Re: Billig slipmaskin??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96014 Det ser lite plastigt ut?

Är det plast eller gjutet?

Avatar Fallback

Re: Billig slipmaskin??

axwell  
#96072 Einhell ett lågprismärke hos bla. Micro. Har en elkedjesåg 2000 Watt, 24 m/s, 695 kr, inte värd ens det beloppet.
Kedjor och svärd är beställningsvara till höga priser.
Inga fler prylar från Einhell!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).