Motorsåg och handhållet

Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

19 inlägg 10147 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

Jakrokann  
#84855 Jeg har nettopp kjøpt ei Stihl 260. Denne har 13 tommers sverd, men jeg ønsker å bytte ut dette med 15 tommers sverd for å takle grovere dimensjoner. Nordpost ser jeg selger Oregon sverd og kjeder, og jeg lurer på om noen på forumet kan fortelle meg hvilket Oregon 15 tommers sverd og kjede som passer til denne sagen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

swe#kipp  
#84862 Kolla på Oregons hemsida där finns det en smidig guide som du väljer såg - svärd - kedja och sen får du upp olika kombinationer som du kan köpa, sen kan du jämnföra dom med uppgifterna som finns i Nordpost !!

Annars kliver nog snart nån Stihl ägare in och berättar :)

Avatar Fallback

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

Jakrokann  
#84864 Takk for rask hjelp! Guiden på http://www.oregonchain.eu/en/support/selector-guide.html?id=180 var veldig bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84908 Hade jag varit dig så hade jag utan tvekan köpt ett stihlsvärd! visst är dom dyrare i inköp än andra svärd,men blir garanterat billigare i långa loppet! jag har under åren provat alla möjliga fabrikat på svärd och kan konstatera att hittills är det ingen som har kunnat mäta sig med stihlsvärden när det gäller hållbarhet! oregons solida power match svärd är väl det som kommer närmast! men till och med dom slits fortare än stihls laminerade svärd! så på mina stihlsågar sitter det 100% stihlsvärd! allt annat vore dumsnålt anser jag! jag kör även hva 346 ibland, och hade det funnits stihlsvärd till den så hade det garanterat suttit ett sånt på den också! ex vis så har jag aldrig kört sönder en topptrissa på ett stihlsvärd! visst händer det säkert ibland.... men inte mig..... hittills!! på dom flesta andra fabrikat så tycker jag topptrissornas kvalitet är under all kritik Nu vet ju alla här att jag är en stihlfantast utöver det vanliga! :grin: men det finns en anledning till det! nämligen att stihls prylar överlag håller o fungerar bättre helt enkelt! det är fakta och inget jag bara säger! det bara är så! sen kan det naturligtvis vara så att vissa modeller av exvis hva har egenskaper & anledningar som gör att en del vill köra dom ändå, exvis närhet till handlare, vrånghet mm.... men det är en helt annan sak!

Stihl 15" 0.325 svärd nr:

3003 000 5011 = 1.5 mm drivlänkar

3003 000 6811 = 1.6 mm drivlänkar


Hade jag varit dig så hade jag även tagit en funderare på 16" stihl picco svärd & kedja också!! funkar nog som en dröm på ms 260!

Avatar Fallback

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

Nonkan  
#84922 Jag kan bara hålla med Huggarn. Ville inte skriva samma sak först, för det blir nästan lite propaganda, men originalsvärden är precis så bra som alla säger.

Den enda nackdelen med dem som ÅF är att man blir fasen inte rik på att sälja reservdelar till Stihl :)

Avatar Fallback

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87503 Hei ser at trådstarter får råd om å benytte seg av stihl sverd på sagen, det er min erfaring også. Stihl sverdene holder lengre enn oregon sverdene iverfall 1,3 mm sverd som passer til vpx kjedene. Men dersom han vil benytte seg av stihl sverd og oregon kjede ? vil det gå bra, ser at andre skriver at stihl sverdene eter opp oregons kjeder pga ulik hardhet.
Lurer selv litt på å kjøpe denne sagen her til hogst av vanligt norsk virke, men har lite erfaring med stihl. ser at de er to hg lettere enn Husqvarna 346 xpg enten det er med varme eller ikke. Den nye 261 saga ser jeg skal veie 5,2 kg, men den har noe mer kraft (stihl.de)

Avatar Fallback

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

Nonkan  
#87504 Det brukar funka bra med andra kedjor om man ställer upp oljepumpen så den ger lite mer kedjeolja.

Skulle det ändå inte hålla så får väl Oregon skärpa till sig och göra mer hållbara kedjor helt enkelt :)

Avatar Fallback

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87665
Nonkan skrev:Jag kan bara hålla med Huggarn. Ville inte skriva samma sak först, för det blir nästan lite propaganda, men originalsvärden är precis så bra som alla säger.

Den enda nackdelen med dem som ÅF är att man blir fasen inte rik på att sälja reservdelar till Stihl :)


Att du inte blir rik som ÅF beror nog mera på att du säljer för lite,för nog har ni ett påslag på priserna som räker till.Jag fick betala 343kr+moms för en Stihl 3/8 RMC 114dl nog måste det väl bli några kronor i vinst på den eller?

Användarvisningsbild

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87668 Precis..han säljer för lite! det var ju själva poängen! Nu är väl förvisso Kedjor förbrukningsmaterial och inte reservdelar men ändå! Håller med om att kedjor till motorsågar är å helsike för dyra överlag! 😡 en motsvarande 404 skördarkedja kostar troligtvis under halva priset med god marginal! bla handlarna säger att prisskillnaden beror på att det säljs så lite motorsågskedjor! rent skitprat anser jag! både stihl o oregon trycker ut stora mängder kedjor o svärd till motorsågar! hur länge tror ni att priset på skördar svärd o kedjor skulle vara lika lågt om tex all försäljning av motorsågs svärd o kedjor upphörde!? motorsågsanvändarna subventionerar skördar kedjor/svärd helt enkelt...det är jag helt övertygad om! självklart är det bra att skördarna har billiga kedjor! :smile: men tycker nog att prisskillnaden är väl häftig! samtidigt tror jag inte att det är nån huggare som går i konkurs av att kedjorna är för dyra! för det går ju inte åt några enorma mängder! dom huggare som gör av med mycke kedjor kan oftast öppna munnen och få ner priserna en hel del! :mrgreen:


NU BLEV DET REJÄLT OFF TOPIC HÄR!!!! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87672 114DL och 343:- 3/8 kedja???
Det är 3kr/DL.

Inte farligt o säkert inte nån stärre förtjänst i det.

Att skälla på ÅTF i detta fallet tycker inte jag är rätt.

Det är helt olika inköpspris, lager o tillverknings kostnader på maskin o såg kedjor.
Visst finns det billiga sågkedjor med, men då är det inte Stihl RMC eller Oregon x serien heller!

Man får faktiskt skilja påäpple o päron.

Vill ni verkligen ha billiga kedjor så finns det med att tillgå.

De skiljer mycket i pris på billigaste o dyraste skördar kedjan med ska ni veta.
Även dessa skiljer i kvalite o kostnader.

Användarvisningsbild

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87674 Motorsågs kedja i .404 delning kostar ca 1300kr mer per 100" rulle än motsvarande skördar kedja i samma delning och tand..

Avatar Fallback

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87679
Mange skrev:Motorsågs kedja i .404 delning kostar ca 1300kr mer per 100" rulle än motsvarande skördar kedja i samma delning och tand..

För våran del är en rulle Oregon 18HX 3300kr billigare än tex Oregon 27P,jag tycker inte att det är rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87705 Så är det. Inte mycket o göra åt deras pris sättning än leta efter andra alternativ som är likvärdiga.
Kruxet är o veta vilket som är likvärdigt.

Det skiljer lite på kedjorna 18HX och 27P.
18HX är skördar kedja och 27P är motorsågkedja.
De har inte samma förutsättningar, användning, tillverknings kostand och lager kostnad!

Jag tror nog det säljs en hel del mer 18HX än 27P...

Avatar Fallback

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87710
Mange skrev:Så är det. Inte mycket o göra åt deras pris sättning än leta efter andra alternativ som är likvärdiga.
Kruxet är o veta vilket som är likvärdigt.

Det skiljer lite på kedjorna 18HX och 27P.
18HX är skördar kedja och 27P är motorsågkedja.
De har inte samma förutsättningar, användning, tillverknings kostand och lager kostnad!

Jag tror nog det säljs en hel del mer 18HX än 27P...


Att priset skulle bero på tillverkningskostnad och lagerkostnad är bara snack.Skulle tro att en 27P kedjan kostar max 50öre mer per dl än 18HX för en ÅF att köpa.Det är det stora påslaget på motorsågskedjan som gör den dyr.

Användarvisningsbild

Re: Hvilket Oregon sverd og kjede til Stihl 260?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87720 Ja då är det väl så...

Det är säkert samma med sågar o annat med då...

Att 357 kostar så mycket mer än en 55 från Brasilien är nog bara ett stort påslag av ÅTF...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).