Motorsåg och handhållet

Fällriktare

64 inlägg 48299 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

Raggarö  
#506937 Tyckte motorsågen var självklar... 😀 Ett spakspel av god kvalitet står på önskelistan, det finns ställen där man inte kommer till med traktorns vajerspel.
Jag blev lovad ett spakspel (proffsmodell)av en linjearbetare som skulle gå i pension, tyvärr drabbades han av cancer och jag har avskrift det löftet. Jag vägrar att befatta mig med billigjunk när det gäller lyft- och dragpryttlar...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

p till p  
#637339 En lång järnkil med liten stigning och slägga är bra på övergrova.

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

Raggarö  
#637357 En uppdatering: Spakspel och brytblock är inhandlat och använt i massor efter stormen Alfrida. Holmens har inte varit ut på ön och hämtat vindfällen hos sina kunder än (över 15 månader senare)
Ju fler pryttlar jag har "i verktygslådan" desto mer säker känner jag mig (även om man oftast kommer långt med kilar......)

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

knallkorken  
#807425 Gjorde ett loppisfynd idag 💪🤷‍♂️😂]

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

Hema  
#807435 Får man fråga vad du fick ge mellan tummen och pekfingret? Sedan vill vi testrapport! :)

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

anersimyra  
#807439
knallkorken skrev:Gjorde ett loppisfynd idag 💪🤷‍♂️😂]

Det var ett fint fynd om nu priset var ”loppisaktigt.” Ett nytt sådant går nämligen på ett tämligen stort stycke över 10.000:-🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

knallkorken  
#807457
Hema skrev:Får man fråga vad du fick ge mellan tummen och pekfingret? Sedan vill vi testrapport! :)

Jag gav 450 svenska riksdaler 🤷‍♂️ 🤩

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

knallkorken  
#807467 Då får jag nog känna mig nöjd över dagens fynd..fullt fungerande utan läckage 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807469
anersimyra skrev:🤑🤑🤑🤑🤑. https://skogma.se/p/nordforest-hydrauli ... gI_TPD_BwE

Är det en fördel med en hydraulisk kil jämfört med en fällriktare typ RH Pusher? De få gånger man behövt en fällriktare tycker jag att Pushern gör ett bra jobb.

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

anersimyra  
#807476
th skrev:
anersimyra skrev:🤑🤑🤑🤑🤑. https://skogma.se/p/nordforest-hydrauli ... gI_TPD_BwE

Är det en fördel med en hydraulisk kil jämfört med en fällriktare typ RH Pusher? De få gånger man behövt en fällriktare tycker jag att Pushern gör ett bra jobb.

En dylik fällkil är användbar när det behövs stor kraft och relativt stor lyfthöjd i lägen där en pusher av olika anledningar inte går att använda. En stor fördel är förstås att den är betydligt mindre, lättare och mer transportvänlig än en pusher..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807481 Hur påverkar trädets diameter val av fällriktare?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

anersimyra  
#807490
Niking skrev:Hur påverkar trädets diameter val av fällriktare?
/Niklas

Ju klenare träd desto mindre effekt ger en kil men trädets diameter påverkar inte effekten hos en fällriktare..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

Raggarö  
#807498 Jag använder hellre fällriktare/domkraft eller högt fästad lina när det gäller torrgranar, det har hänt att brytmånen brustit då jag hamrat med kilar.
Jämrans knäckebrödsträd 🤮

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807500
anersimyra skrev:
Niking skrev:Hur påverkar trädets diameter val av fällriktare?
/Niklas

Ju klenare träd desto mindre effekt ger en kil men trädets diameter påverkar inte effekten hos en fällriktare..🙂👍

Ok! Så vid små diametrar, som ändå är för mycket för att handputta, så rekommenderas fällriktare (typ Stalpen, RH-pusher), medan kilar passar bättre för grövre träd.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar