Motorsåg och handhållet

Val av sågsvärd + kedja?

12 inlägg 15034 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av sågsvärd + kedja?

PeterJeffrey  
#84120 Hej! Är rätt så nybörjare på området..
Men har en Stihl MS 039 med medföljande Stihl Oilomatic 15" svärd och Stihls ??? kedja till.
Kedjan är heelt slut nu, och funderar på att skaffa 13" svärd istället, för uppgifter där långt svärd ej behövs..

Har hört olika saker ang. fabrikat o så.. Har kollat en del på http://sibro.jetshop.se/ på 0,325 svärd-kedje paket med
"1 st svärd 13" 1,5 mm från Oregon samt 2 st kedjor 0,325 1,5 mm från oregon.
Kedjorna är oregons nya X-kedjor som har en ny och aggresivare vinkel som gör att såg skärningen går upp till 16% snabbare."


Verkar de vettigt, eller ska jag gå t Mullhyttans Cykel&Såg (där jag bor), fast de blir dyrare, och köpa 2st Husqvarna H25 för 159:-/st ?

Har f.ö en gammal EM 13" S30 (1,3 eller 1,5 - hur mäter man det?!) o en Husqvarna H25 13" 1,5mm.. Är det bra kedjor??


Vilken kedjefil kan ni f.ö rekommendera till dessa kedjor? Jag vill ha bra saker utan att för den delen bli ruinerad!!


Hjälp mig gärna med detta!!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Val av sågsvärd + kedja?

Robertberg  
#84136 Jag är inte pojk nog att rekomendera vad du ska ha, men jag tror de andra grabbarna skulle vilja veta vad du ska såga i, vilka trädslag, hur mycket du kör mm :)

Avatar Fallback

Re: Val av sågsvärd + kedja?

PeterJeffrey  
#84165 jag kör lite "säsongsjobb" här på jordbruket, dvs röka lite diken, glesa ur hagar o.dyl. ska dessutom bygga nytt på tomten, så de blir en hel del gallring o avverkning.. det mesta är gran, asp, viss del björk, hassel, sälg o div. annat "skräp".. har däremot även en stor bok som jag ska ta hand om åt far min.. den ca 1m i diameter.. har tyvärr legat på backen många år i väntan på att tas om hand..

som sagt.. är väl mest det..

Men verkar mina alternativ ovan vara godkända, t.o.m bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av sågsvärd + kedja?

Robertberg  
#84171 Spårvidden (vanligast 1,3 mm eller 1,5 mm) mäter du med skjutmått på drivlänken, den delen som går i spåret på svärdet.
På svärdet brukar det stå instansat/tryckt, antingen 0.050" för 1,3 mm eller 0.058" för 1,5 mm. Är det den smalare 1,3 pixelkedja brukar även pixel-symbolen finnas.

Avatar Fallback

Re: Val av sågsvärd + kedja?

Nonkan  
#84181 13" är lite bortkastat på den sågen.. Den är på 64 cc, 4,6 hp så 15" är väl egentligen det kortaste man kör på den. Det ser ganska fjantigt ut med ett litet svärd helt enkelt :)

Kolla vad du har för delning också, 3/8" är ganska vanligt på Stihls större sågar, så ska du köra annat måste du byta drev.

För övrigt vidhåller jag att Stihls originalsvärd är det bästa du kan ha i svärdväg. De kostar mer, men med den livslängd de har så tjänar man in det.

Avatar Fallback

Re: Val av sågsvärd + kedja?

PeterJeffrey  
#84750 jo jag vet.. väldigt stor såg för så litet svärd, men har helt enkelt inte råd att köpa en till motorsåg (än!) då svärfar redan har 4 som jag får låna ibland - om jag varit snäll ;) han har bl.a en ny 347? XP och svärMOR har en MS200 tror ja de var (annars ms180!).. men har som sagt kvar mitt stihl 15" svärd o tänker ha den som "reserv" med ut i skogen.. :)

hur ser jag om behöver byta drevet?

är alltså inte oregons 13" svärdpaket från Sibro nå bra? eller ska ja helt enkelt gå t Einar som genast går bak till hyllorna o plockar fram precis det man vill ha.. Även om de kostar mer..?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av sågsvärd + kedja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84757 Gå du till Einar o säg hej.
Det ångrar du nog inte...

Avatar Fallback

Re: Val av sågsvärd + kedja?

PeterJeffrey  
#84797 Det blev blev 0,325 svärd-kedje paket med
"1 st svärd 13" 1,5 mm ProLite från Oregon samt 2 st kedjor 21BPX 0,325 1,5 mm från oregon.
Kedjorna är oregons nya X-kedjor som har en ny och aggresivare vinkel som gör att såg skärningen går upp till 16% snabbare."

blev dessutom en ny rund+flatfil från oregon, ska nu utvärdera dem.. annars vill jag få tag på Öbergs filarna från Skogma eller liknande.. köpte dessutom ett kombihölster för massavedssaxen + måttbandet.. hoppas det funkar ;)

återstår sen o se.. Är sugen på o pröva 21LPX kedjan.. Nån som har erfarenhet av den? Något att rekommendera en relativ nybörjare??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av sågsvärd + kedja?

swe#kipp  
#85167 köp LPX kedjan, den är väldigt trevlig att såga med den är snabb och skär mjukt tycker jag :)

Användarvisningsbild

Re: Val av sågsvärd + kedja?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85186
swe#kipp skrev:köp LPX kedjan, den är väldigt trevlig att såga med den är snabb och skär mjukt tycker jag :)

Håller med, här är en till som blivit frälst :!: Har gallrat en del gran i vinter och med LPX känns det som en varm kniv i smör, den bara sjunker in i träet vid fällning och kapning och kvistningen känns nästan lika mjuk som med BP-kedjan.

Avatar Fallback

Re: Val av sågsvärd + kedja?

MF 135 KUNGEN  
#89594 Hej har en husqvarna45a som ja funderar på att köpa nytt svärd till.Har kollat i skogma katalogen på solida arbor tech svärd,är dessa något att ha och vad föredrar ni solida eller laminerade svärd?

Avatar Fallback

Re: Val av sågsvärd + kedja?

PeterJeffrey  
#95932 jajjemän.. ett halvår senare så har jag faktiskt satt tillbaka 15" svärdet.. har helt plötsligt fått fler motorsågar att använda, så nu har jag 15" på stihl390'n o 12" på nyrenoverade stihl 020'n.. sen har vi ju elsågen oxå ;)

hehe finns nåågra sågar nu på gården mellan oss tre.. men det går åt när man ska timra me laxknutar :lol:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).