Motorsåg och handhållet

HVA 338XPT, Tanaka ECV450, Stihl MS200 motorsåg?

69 inlägg 32850 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7252 Hemma har vi det så bra att vi har Hva och Stihl hos samma åf... riktigt smidigt tycker vi :lol: Bra att lämna sågarna på samma ställe samma dag och hämta bägge en annan dag... Så skulle alla ha det :!:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7256 Hej Massey Ferguson.Jag har bra kontakt med en lokal handlare som enbart säljer HVA.Det är kanske därför jag kör HVA av gamal vana? :?: Men jag är inte helt insnöad på HVA anser jag.Jag har faktiskt tittat på andra sågar.
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7258 Det är ju det med smaken för motorsåg :) en del vill köra Hva och en del Stihl. Pappa kör Hva 346XPG och jag kör Stihl MS200. båda är nöjda så det har blivit att vi kört med dessa sågar. kan poängtera att när vi skulle köpa 200:an så tittade vi även på en 339:a men åf sa att han hade haft många sådana inne på reparation så han hade slutat sälja dom... sist jag var inne där så hade han han en 339 ny liggandes....

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7259 Tjena cpt.Kirk! först får jag väl säga välkommen till forumet! Hoppas du kommer att trivas här :D 200an har jag använt utan bekymmer i ca 4år, och är nog den såg som får anses som lite av en favorit i min "maskinpark"! jag kan också meddela att jag blev lite....hmmmm........ "fundersam" när det snackades om vibrationer i 200an! för det är inget jag ens funderat på förrut! så jag blev tvungen att verkligen testa! :D och även när jag verkligen försöker känna efter så känner jag knappt den minsta vibration i den! på tomgång vibbar den lite,men det gör ju alla sågar! Tanakan & 339an är säkert bra alternativ till 200an! men dom kan och bör jag inte uttala mig om! kontakten med handlaren är jäkligt viktig! och ska starkt vägas in i valet av såg! jag är ju så lyckligt lottad så jag har två hva handlare & två stihlhandlare och en Tanaka/dolmarhandlare inom ca 1mil! :D dessutom har jag god & trevlig kontakt med alla av dom!! En liten varning bara: när du myst runt här på forumet ett tag......bli inte förvånad om du plötsligt står där med en av varje såg i din ägo!! och inte förstår riktigt vad som hände!! :lol: det är nån form av virus tror jag! det är inte farligt men är nog tyvärr obotligt!! :lol:

Lycka till!!

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7261 Själv kämpar man emot varenda liten tillstymmelse att köpa nya skogs grejjer som inte är nödvändiga :lol: undrar bara hur länge man klarar hålla emot

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7263 Hej Huggarn.Tack för välkomnandet.Ja det är svårt att välja såg.Jag är som jag skrev HVA-man av tradition och till stor del bra återförsäjlare och produkter.Jag har upplevt de HVA sågar jag använt som mycket bra.Jag är uppväxt med HVA sågar och det sätter sina spår antar jag. :D Jag upprepar att jag blev imponerad av Stihl 200'an.Några speciella vibrationer märkte inte jag under en kort provsågning.
cpt.Kirk

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7264
Huggarn skrev:Tjena cpt.Kirk! först får jag väl säga välkommen till forumet! Hoppas du kommer att trivas här :D 200an har jag använt utan bekymmer i ca 4år, och är nog den såg som får anses som lite av en favorit i min "maskinpark"! jag kan också meddela att jag blev lite....hmmmm........ "fundersam" när det snackades om vibrationer i 200an! för det är inget jag ens funderat på förrut! så jag blev tvungen att verkligen testa! :D och även när jag verkligen försöker känna efter så känner jag knappt den minsta vibration i den! på tomgång vibbar den lite,men det gör ju alla sågar! Tanakan & 339an är säkert bra alternativ till 200an! men dom kan och bör jag inte uttala mig om! kontakten med handlaren är jäkligt viktig! och ska starkt vägas in i valet av såg! jag är ju så lyckligt lottad så jag har två hva handlare & två stihlhandlare och en Tanaka/dolmarhandlare inom ca 1mil! :D dessutom har jag god & trevlig kontakt med alla av dom!! En liten varning bara: när du myst runt här på forumet ett tag......bli inte förvånad om du plötsligt står där med en av varje såg i din ägo!! och inte förstår riktigt vad som hände!! :lol: det är nån form av virus tror jag! det är inte farligt men är nog tyvärr obotligt!! :lol:

Lycka till!!


Kör du något med din PS 5000, Huggarn, och hur tycker du att den är att jobba med såhär några månader efter köp?.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7267
MasseyFerguson skrev:Själv kämpar man emot varenda liten tillstymmelse att köpa nya skogs grejjer som inte är nödvändiga :lol: undrar bara hur länge man klarar hålla emot


:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7273
Skogshuggarn skrev:
Kör du något med din PS 5000, Huggarn, och hur tycker du att den är att jobba med såhär några månader efter köp?.


Ja, jag kör med den mer eller mindre dagligen! och är hittills mycket nöjd! har ännu inte haft några bekymmer! :D jag var först lite fundersam över kvalitet/hållbarhet! men det verkar vara en "tuffing" :!: Jag har både medvetet & omedvetet gett det en hel del "stryk" men än rullar den på! :D Och dom som kör exvis hva 346 och går i bytestankar och är nyfikna på ett annat fabrikat bör noga överväga ps5000! för dom känns ganska lika i handen! + att det är jäkligt bra "pulver" i dolmarn! :D vibrationer finns det inga överhuvud taget! topptrisan på orginalsvärdet "stack" ganska omgående förvisso, så nu har jag ett oregon 15" "microlite"svärd på den! hoppas det håller bättre! :) men oregons laminerade svärd "känns" inte som nån höjdarkvalitet! färgen ramlade av direkt i stora "tjok"! men det är ju egentligen skit desamma! :lol: men det återstår ju att se! ska inte dömma ut det på förhand! :wink:orginalsvärdet var också ett oregon,fast det står dolmar på det! när "microlite" svärdet går åt pipan så funderar jag på att kasta på ett "power match" på den! dom bör ju hålla bra mycket bättre förhoppningsvis!? så vitt jag vet så gör ju inte sthil svärd som passar andra sågar!! 😡 ganska synd & konstigt egentligen! för jag tror att dom hade fått sålt en hel del svärd till dom som kör andra fabrikat! för folk får tycka vad dom vill om stihls sågar,men svärden är skitbra helt enkelt!! :D det törs jag lova i alla fall!

"Tyvärr" hehe...... så är det nog bara en tidsfråga innan jag "skriver in" en dolmar 7900 i "maskinparken" också! har dock inte provat nån än......men ändå!! 😈

Ps: ni som kör med "powermatch" svärd på bla era 372or! hur tycker ni att dom funkar? kvalitet? jag hade tänkt testa både "powermatch" och windsors "speedtip"! men det har inte blivit nåt med det än!! :(

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7274 Jag har Powermatch till dessa.
Det är nog inte lätt o skaka fram, men det finns...
Jag har 15, 18 o ett 24" .325! till 262!
HVA 260 hade ett massivt 325 som var bra, liknande Stihl's, lite högre.

Det finns inget som slår hållbarheten i massiva svärd.. Inte priser eller vikt heller, men vill man ha grejer som håller så....

Det finns oxå ringar o sätta på svärds bultarna så vad som helst passar, bara det är större.
Jag köpte ett 74" GB o där var de med. Detta har stora Stihl fästet.

Du får hålla den där Dolmar tråden aktuell, Huggarn, det finns nog många som är nyfikna. Eller borede vara i alla fall...

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7756 Jag köpte en ny Stihl MS200 strax efter nyår. Den har nu för andra gången krånglat med avstängningen. När stoppreglaget förs till '0' stannar inte sågen. Ganska dåligt för en ny såg tycker jag. Jag har inte hunnit köra så värst mycket med den heller.

Är det ett känt fel?

//.D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7758 Inte vanligt här i alla fall...

De två jag kör ibland har inte visat tecken på detta.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7760 Nej,det har jag aldrig varit med om på min 200a! :roll: har nu även köpt en beg ms200T(topphandtag),som ju mer eller mindre är samma såg som 200an! inte heller den har krånglat alls! har heller aldrig hört talas om detta "problem"! stoppet är ju uppåt på stihlsågar! har du kollat vad det beror på? låter nästan som att "spaken" tar i plasten för tidigt!! :?: :roll: Hur som helst så är det bara att be din handlare att fixa detta! det är en garanti grej! för övrigt tycker jag att det är ett mindre bekymmer,för du kan ju "döda" den med choken! det gör jag hela tiden med min dolmar 5000! för på den är ju reglaget spegelvänt jämfört med stihl! alltså att stoppen är nedåt,och det är lite ovant eftersom stihls reglage sitter i ryggmärgen!! Ta av luftfilterkåpan så ser du mycket bra vad som händer när du rör reglaget! kolla också så att det inte har kommit nåt skit mellan dom två metallytorna som ska gå emot varandra för att stoppa sågen! kolla så att dessa metallytor verkligen går emot varandra! självklart ska det inte vara så på vare sig en ny eller beg såg! men kollar man lite så brukar det vara ganska enkla fel som man lätt kan fixa själv!

För övrigt får jag gratulera till en mycket bra såg! tror att du kommer att bli mycket nöjd med sågen! om du använder den till det den är tänkt för vill säga! kapade till o med ved med min 200 härom dagen,det gick bättre än väntat! men ska man vara ärlig så kan man ju bara konstatera att nåt vedkaparsåg är det inte!! :D inte grov ved i alla fall! men för att vara endast 35cc så tycker jag att den är förvånansvärt stark! och jag försöker använda min 200a till så mycket som möjligt pga den låga vikten!

Jag ska gå å kolla på min 200 nu,få se om jag kan komma med några fler tips om vad det kan vara för problem! men det jag nämde ovan är just nu mina bästa "stalltips"!! :D

Lycka till.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7765 Det är brott på kabeln (inte jordkabeln) någonstans inne i. Har bytt kabeln en gång tidigare, och idag hade handlar'n ingen inne, så jag får vänta till efter påsk på ny kabel.

//.D

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7825 Vad har ni för svärd på era MS200?

//.D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).