Motorsåg och handhållet

HVA 338XPT, Tanaka ECV450, Stihl MS200 motorsåg?

69 inlägg 32856 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7165
Huggis skrev:
Hur kan du säga så??
Vad jämför du med?
Hur länge borde den gå på en tank?
Hur stor tank vill du ha? Hur mycket mer vikt fulltankad???
Denna såg är gjord för att vara lätt, liten o smidig.
Vill man ha annat finns det, du behöver inte ändra, men kanske se dig omkring lite, fråga går ju alltid.


Därför att jag arbetar i skogen som du inte verkar göra. Bara för att den skulle gå upp säg 1 hekto mer i vikt pga en större tank så skulle det inte göra den så väldigt mkt mer osmidig.

Nu är det ju så att vi som konsumenter väljer vilken vara vi ska köpa, inte Husqvarna. Att köpa en prudukt o sen kritisera hur den är byggd är ju lite märkligt.

Konkurans är konsumentens bäste vän om man kan jämföra varor o tänka själv.


Om du skulle ta och pröva såga lite själv. Att komma med förslag på förbättringar har inget att göra med att det absolut måste finnas på en annan produkt. Då är man bra naiv.

Om man ska ha en lätt såg och röja med så finns det 2st sågar som klarar det, den ena är ms200 och den andra är 339:an. Den ena vibrerar och den andra gör det inte. Men ut och såga med dig först.

Om man nu inte vill ha vibrationerna så har man faktiskt inte så mkt val. Det är bara att jämföra dom olika sågarna, svårare är det inte.

Om det bara är att skruva lite på ms200:an för att få bort vibrationerna så vore det ju konstigt om stihl inte gjorde det själva. Inte så bra reklam va? eller?


Tycker det är positivt att vi får synpunkter från proffshuggare här, håller helt med huggis att en del verkar köra match-stil med
''störrsta sågen i skogen är bäst''.

Själv uppskattar jag en lätt & rapp såg då mitt mesta arbete med motorsågen är gallring & kvistning.
Då behövs inga 60-100cc sågar att släpar runt med.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7167
Sweden-viking skrev:
Tycker det är positivt att vi får synpunkter från proffshuggare här, håller helt med huggis att en del verkar köra match-stil med
''störrsta sågen i skogen är bäst''..


Tror nog att det största flertalet här köper/väljer såg efter arbete, och inte för att vara "störst bäst och vackrast", ute i busken.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7170
Sweden-viking skrev:
Tycker det är positivt att vi får synpunkter från proffshuggare här, håller helt med huggis att en del verkar köra match-stil med
''störrsta sågen i skogen är bäst''.

Själv uppskattar jag en lätt & rapp såg då mitt mesta arbete med motorsågen är gallring & kvistning.
Då behövs inga 60-100cc sågar att släpar runt med.


Japp! håller helt med dig "viking"! allas synpunkter är bra så länge som dom är förankrade i verkligheten! ALLA sk proffshuggare har en hel del att lära! oavsett hur länge man hållit på,alla proffshuggare har även en hel del att lära ut! proffshuggare kan lära en del tips & tricks även av amatörer! jag trodde att det var därför vi var här på forumet! för att utbyta erfarenheter på olika områden! vissa tillvägagångssätt kanske passar vissa huggare,men inte andra osv osv! Därför blir man en aning.....hmmm....förvånad kanske man skulle kunna säga! när någon kommer å hasplar ur sig en massa onödigt tjafs och faktiskt en del rent ljug över en viss person eller sågfabrikat bara för att man inte sympatiserar med dessa! sedan blir ju i alla fall jag ytterst tveksam över både trovärdighet & proffisionaliteten i utalanden typ: "den & den sågen ska man ha till det eller det jobbet,och det finns inga alternativ!" "stihlbögar" "Jag vet vad jag talar om" mm mm, listan kan göras lång! det tycker jag nog är lite av sandlådenivå! Att ha bestämda åsikter är helt ok! men det är en viss skillnad på att säga:"jag tycker att det är bäst att göra så här" eller "jag VET att det är bäst att göra så här"!

När du nämner "macho-stil" känner jag mig aningen träffad! synd om ni fått den uppfattningen om mig! inget kan vara mer fel! Även vår mycket sympatiske "huggis" nämde något om:" spring du runt med din 660" och att jag skulle vara ett fan av amerikanskt skogsbruk och deras plåthjälmar & jeans!! var han nu fått det ifrån?? :roll: helt och hållet ett antagande! det enda jag skrivit om usa var att jag bara konstaterade att stihl var dyrare än hva där!och om det skulle göra hva till en billig "bonnasåg"i usa,som han menar att stihl är i sverige!? detta svarade han inte på,utan kom med en del helt annat istället :!: :roll: och detta skulle alltså göra mig till ett fan av usa´s skogsbruk :!: hehe.....tja..skulle inte tro det! dessutom skulle jag vilja veta var på detta forum jag skrivit att jag springer omkring med 660n i skogen????? om man läser det jag skrivit så ser nog dom flesta ganska snabbt att jag använder 660 till solosågen och nåt enstaka grovt gårdsträd ibland! den största såg jag använder i skogen är ms361! för tillfället använder jag nästan bara dolmar 5000 & ms200!! är det macho? inte mycket va? då är ju alla som springer omkring med exvis hva 372 mer macho än mig! eller hur? skulle inte kunna tänka mig att använda en sån en hel dag! 357 & 361 kan vara nog så jobbiga hela dagar! påminn mig gärna också vem här som nämnt: ''största sågen i skogen är bäst''!? för det kan jag inte minnas! :roll:. att jag är intresserad av både stora och gärna gamla sågar har inget med mitt jobb som skogsabetare att göra! det en "hobby"! som vilken hobby som helst! Jag tar gärna emot kritik! ifrågasätt gärna mina ideér, metoder å sågar! det är bara bra,för då får vi en debatt! men om jag ska debattera så ska kritik & synpunkter vara grundade på fakta och verkliga erfarenheter av dom saker vi debatterar,och inte på tyckande och pajkastning!

Nej grabbar! nu tar vi oss i kragen och funderar lite på vad vi säger och försöker ha en smula ödmjukhet gentemot andras erfarenheter,metoder och sågfabrikat! så kanske vi kan få en fin stämmning här på forumet igen! det har varit lite si & så med det den sista tiden! :(

Ha de bra grabbers! tack för ordet!

PS: "INGEN KAN ALLT" PUNKT SLUT! för börjar man att tro det,så är man på tunn is!!

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7172 Jag tycker att alla bör och skall ha åsikter det är bara bra och alla skall respekteras för det, utan att man går på rena person angrepp eller förlöjligar någon....

Ursäkta det var nog dumt av mig att skriva matcho-stil och jag menade absolut ingen bestämd person.
Jag är den förste att erkänna även om jag har min favoritsåg/typ så har jag ju inte provat alla.
Och det roar mig oerhört mycket att läsa andras åsikter & ideer, vilket gör att det ibland monotona och tunga arbetet i fritidsskogen känns roligare & intressantare om man provar lite olika utrustningar eller arbetssätt som man kan hitta här.

Fortsätt skriva och håll forumet levande med olika inlägg och åsikter.....

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7176
Sweden-viking skrev:Jag tycker att alla bör och skall ha åsikter det är bara bra och alla skall respekteras för det, utan att man går på rena person angrepp eller förlöjligar någon....

Ursäkta det var nog dumt av mig att skriva matcho-stil och jag menade absolut ingen bestämd person.
Jag är den förste att erkänna även om jag har min favoritsåg/typ så har jag ju inte provat alla.
Och det roar mig oerhört mycket att läsa andras åsikter & ideer, vilket gör att det ibland monotona och tunga arbetet i fritidsskogen känns roligare & intressantare om man provar lite olika utrustningar eller arbetssätt som man kan hitta här.

Fortsätt skriva och håll forumet levande med olika inlägg och åsikter.....


Snackar vi såg nu så kan jag ärligt säga att det finns nog ingen här som har fler cc i än såg än jag. Inte antal heller för den delen.
Visst är det kanske lite löjligt för vissa att man har såg intresse, men det är för mig intressant o lärorikt. Jag har en litteratur samling som är rätt skaplig o jag har erfarenhet nog att se lite mer tack vare mitt intresse.

Inlägg kommer jag att fortsätta med gillar ni inte att läsa det så finns det pilar till höger om denna text om det inte finns scroll på just det märket av mus ni föredrar.

Jag kommer att scrolla mer med min Microsoft trådlösa optik mus för 75 kr nu än tidigare.

Avatar Fallback
fm  
#7177 Jag hade valt Stihlen.
Som slit och slängsåg funderar min gamla Patner 500 bra. Den hänger alltid på skogskärran

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7180 Tja när det gäller stora sågar så är det med mig som med Huggarn det är till stor del för att jag gillar sågar som jag har köpt 372:an !!
346:an får utan tvekan mest tid och sen jag köpte min 357:a så har min 372:a fått ännu mindre tid :)
Så nu är det bara att börja finansiera nästa inköp ,,,, en 390xpgw :)
när det blir visar sig !!!

ha det bra alla åsiktsrika fanatiker här på sidan !!
och glöm aldrig att köpa så många sågar ni bara kan, man vet aldrig när man behöver en extra eller två 😈

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7182 Jag tycket att det är en bra blandning av personer på det här forumet med en passionerad sågsamlare med mkt erfarenhet och kunskap om olika sågar+ plus proffshuggare som har en del kunskaper som vi amatörer kan behöva...
Bara för att den ene råkar veta mer än den andre så är inte det ngt själ till att bli osams utan det är en källa till att lära sig mer...
Jag läser vartenda nytt meddelande för att se om det finns ngt att lära, om detta forumet fortsätter fungera på detta sätt så kommer det att hjälpa många människor på traven med bl. a invetseringar av olika slag.

Ha det gött alla goa forumister

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7184 Tanaka 4501 eller Tanaka ECV450 ?
Vad skiljer dessa åt?

eller är den korrekta beteckningen:
ECV 4501
Redan favoritsåg hos många proffs på grund av det goda vikt/effekt
förhållandet ( 1.9 kg / kW). Sågen är smidig, välbalanserad, startar
mycket lätt och tål hård körning . Vevhuset i magnesium-aluminium, i
motsats till många sågar i denna prisklass som använder plastmaterial.
Utrustad med turboluftrening för minskat rengöringsbehov och
förbättrad livslängd. Dekompventil, som kräver 70% mindre kraft vid
start. Högsta Tanaka-kvalitet till mycket bra pris!

Cylindervolym 43cc. Effekt 2,1 kW / 2,9 hk. Vikt 4,0 kg.
Svärd 13” / 33 cm. Kedja 0.325/1,3 mm /56 länk.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7192 Den dagen jag måste sitta här och "rättfärdiga" mina köp/val av såg lär ni aldrig få uppleva.
Däremot är jag tacksam för all hjälp och välgrundade synpunkter som jag fått genom åren, och hoppas samtidigt att man kunnat bidra med "ett som annat" under resan gång.
Allt i lättsam och framförallt "hövlig ton", och det tycker jag att vi ska fortsätta med.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7193
Sweden-viking skrev:Tanaka 4501 eller Tanaka ECV450 ?
Vad skiljer dessa åt?

eller är den korrekta beteckningen:
ECV 4501
Redan favoritsåg hos många proffs på grund av det goda vikt/effekt
förhållandet ( 1.9 kg / kW). Sågen är smidig, välbalanserad, startar
mycket lätt och tål hård körning . Vevhuset i magnesium-aluminium, i
motsats till många sågar i denna prisklass som använder plastmaterial.
Utrustad med turboluftrening för minskat rengöringsbehov och
förbättrad livslängd. Dekompventil, som kräver 70% mindre kraft vid
start. Högsta Tanaka-kvalitet till mycket bra pris!

Cylindervolym 43cc. Effekt 2,1 kW / 2,9 hk. Vikt 4,0 kg.
Svärd 13” / 33 cm. Kedja 0.325/1,3 mm /56 länk.


Som sagt,,,,ECV 4501 har många nöjda kunder har jag också fått erfara från säkrare källor.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7215 Min dolmar handlare säljer även tanaka! kanske man ska höra om man får låna en tanaka att prova!! :D han säljer även "komatsu" som tydligen har blivit rätt populära!! nån som vet något om dessa?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7218 Det är Tanaka som har Dolmars kontrakt i Sverige.

Buk svåger är ett ord som kommer i tankarna....

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7221
Sweden-viking skrev:Jag tycker att alla bör och skall ha åsikter det är bara bra och alla skall respekteras för det, utan att man går på rena person angrepp eller förlöjligar någon....

Ursäkta det var nog dumt av mig att skriva matcho-stil och jag menade absolut ingen bestämd person.
Jag är den förste att erkänna även om jag har min favoritsåg/typ så har jag ju inte provat alla.
Och det roar mig oerhört mycket att läsa andras åsikter & ideer, vilket gör att det ibland monotona och tunga arbetet i fritidsskogen känns roligare & intressantare om man provar lite olika utrustningar eller arbetssätt som man kan hitta här.

Fortsätt skriva och håll forumet levande med olika inlägg och åsikter.....


Det är lugnt "viking"!! :D jag syftade som du kanske förstår faktiskt inte på dig heller! :D

Detta forum är pefekt! :D jag har jobbat i skogsbranschen i mer eller mindre i 18-20år! + att man varit med farsan ute i "busken" sen man lärde sig att gå! :lol: mestadels som huggare men även som maskinförare! röjning har det också blivit en del! och jag tycker mig kunna en hel del om både det ena och det andra inom denna bransch! och jag har troligtvis en hel del att lära ut! men har också en massa kvar att lära! jag lär mig nåt nytt i princip varje dag här på forumet & i skogen :lol: den dagen man inte kan ta till sig nya kunskaper så är det nog lika bra att spika igen kistan! och jag hoppas och tror att ni alla kan förstå att jag blir lite putt när en person som jobbat i skogen i 4 år kommer in här å kallar sig "proffs"! och tror sig kunna mer eller mindre allt! åsikter är som sagt helt ok,men jag uppfattade det faktiskt inte som åsikter! utan mer som att: "så är det"!

Japp...nog om det! vi kör på som vanligt......så det ryker!! :lol:

Trevlig helg på er alla förresten!! hupp!

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7249 Hej.Jag har läst denna tråden med stort intresse.Tack för alla lärorika och kunniga synpunkter i denna tråd.
Jag har en längre tid funderat på att köpa en liten gallringssåg.I veckan skall jag gå på en maskinvisning där Stihlrepresentanter finns med.Jag har tidigare provat Stihl 200 och blivit positivt överraskad av kraften i denna lilla såg.HVA 339 ser jag som en stark alternativ men denna såg har jag inte provkört.Tanakan anser jag vara ett sämre altenativ för mig delvis pg av svagt återförsäljarnät i trakten.Tanaka 4501 kändes dock stabil när jag kände på den.Jag får medge att jag vill provköra en Tanaka men mina tidigare goda erfarenheter gällande kontakter med de lokala HVA handlarna gör att valet står mellan Stihl 200 och HVA 339.Men inget är ju klart förän sågen står hemma. :D


cpt.Kirk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).