Motorsåg och handhållet

HVA 338XPT, Tanaka ECV450, Stihl MS200 motorsåg?

69 inlägg 32783 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7090 Bra talat mange :!: :lol:
Samma som med moderna traktorer... alla traktorer av samma märket tillverkas inte längre i samma fabrik utan kvallen skiljer mellan olika modeller från olika fabriker

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Huggis  
#7093
Mange skrev:Oj då...
Här tar vi I ordentligt.....

Husqvarna idag är inga kvatité såg som de varit.
Tändsystem, bränslestym ger mycket att önska på HVA idag.

😈
Inte konstigt att HVA vibrerar lite, motorn går ju inte igång!
Lite bränsle drar de åxå när de står på golvet i väntan på rep!

:lol:

Alvarligt talat...
Märke hit o dit är ovesäntligt det är modeller man får se på.
De såg som funkar bra till en vettig peng.


Tja jag vet vad jag pratar om, men visst husqvarna är inte vad dom har varit, 0 kontakt med sina kunder etc. Men sågarna dom släpper är fortfarande ljusår före stihl. 2007 och stihl kan inte göra en såg med en vettig avvibrering.

Prövade en annan huggares 361:a, denna person var totalt övertygad som stihls storhet, men när det kom till kritan så strulade stihlen, jag hade känningar i armarna efter att ha vibrerat fram med den. Stihl har bra marknadsföring, that's it.

Att sågarna går sönder har uteslutande att göra om handhavande fel, det är små sågar som inte tål att man rycker i dom. Mkt lätt att rycka sönder på ms200 och 339:an. Ialf om du frågar någon som reparerar dom.

339:an drar för mkt bränsle i min mening, dess största nackdel. Måste tanka för ofta, konstigt nog så brukar jag inte gnälla över att dom drar för mkt, men för dess arbetsområde så hade det varit mkt trevligare med en större tank. Och för balansens skulle så hade det varit bra om den satt i bakre handtaget istället för i nosen tillsammans med oljan. Men men, Husqvarna vet ju bäst *suck*.

För mig som har som arbete att prestera så kan jag inte köpa någon billig bonnasåg, jag måste ha det bästa. Och då platsar inte stihl i någon kategori förutom röjsågarna. Men det pratar vi kanske inte om nu.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7104 "Jag vet vad jag pratar om" :!: :!: :lol: :lol:

Jamen då så....då är det väl bara att du tragglar vidare med hva då!! själv skakar jag vidare med mina skitiga stihlsågar så lagningarna i tänderna flyger åt alla håll!! ni skulle se mina tandläkar räkningar!! :lol: Jag önskar att jag hade råd att köpa en "riktig" "producerande" Proffssåg! men jag får väl försöka klara mig ändå! :D för trots att det är en billig "bonnasåg" så rullar dom på till 99.9% felfritt varge dag!! jag kan inte förstå hur jag har klarat mig i alla år utan att ha det "bästa" :?: :roll: . Om nån hade sagt 260 eller 460 & även 660 så hade jag kanske haft en smula förståelse! men jag lovar att den dan jag lyckas med konststycket att få "känningar" i armarna av 361an eller 441an, så ska jag skola om mig till pianolärare eller nåt i den STIHLEN! ja ja...vem vet...kanske att den dagen då elux kört husqvarnas både kvalitet & rykte fullkommligt i botten,då kanske även jag får råd att köpa en "äkta" "svensk" husqvarna!! :D tänk vilka fina dagar!! halva dagen i skogen å halva på verkstan!!(lite överdrivet kanske :wink: ) vilket drömjobb!!

PS: hur är det i usa,där stihl är dyrare än hva! är hva en "billig bonnasåg" där? Tja....inte vet jag inte!!

Hare fö jävvla gött pöjjkar!! kör så det rycker i lingonriset!!

Avatar Fallback
Huggis  
#7109 Tycker du ska köpa en såndär stihlmotorcykel och brumma fram med.

Och USA, vilket föregångsland vad gäller skogsbruk, kör även du med jeans och plåthjälm? :D

Du låter som en riktig MAN! inte en vanlig man som tycker att en 372:a är stor och tung. Nej den är till för pianolärare, självklart. Och en 660 det är väl nästan en lite för liten såg för en sån hårdig som du, med plåthjälm och jeansbyxor :D


Givetvis för en riktig karl så spelar ju inte vikten in när man väljer sågar, eller vibrationer. Det är horsepowers man vill åt!!!

Sen kan man såga ner all skog och lunna ut allt virke helstammat som en real american!!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7117 Jag hade tänk ta en seriös diskussion om detta, men det går nog inte nu..

Jag kan ju säga att de två 339 jag vet om här omkring har krånglat ordentligt o var aldrig ute i arbete ett år nån av dem. De ersattes med 346.

Husqvarna har kunskapen o göra riktigt bra sågar, men de koncentrerar sig för mycket på just USA marknaden. Just därför har de hårt tryck på sig att jaga emmisioner o det ställer till det rätt bra.

Att inskränka sig till ett märke o ett utbud o tro att det är de enda rätta är nog rätt tänk, men inte utanför ryssland....
Här kan vi välja o vraka mellan prudukter i olika märke. Jag behöver inte köpa Volvo bara för att 240 var bra...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7119 Jag har sett fler sönder ryckta husqvarnor än stihl. 242, 375, 372, 281, för att inte nämna 240 /340 /444 / 133....

Om du skulle varit intresserad så kunde jag hänvisat till oberoende tester gjorda av SPA här o i Tyskland, men det ser inte så ut.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7124 Handhavande fel...

Du menar som att det inte går att göra instick med halv filad kedja för att det är Stihl eller du menar kanske att det är handhavande fel då en såg skär pga överhettning för att de står å flåkör en 346 med 18" svärd o kapar upp en 1,5 meters Ek....

Luddigt begrepp det där "handhavande fel".

Avatar Fallback
Huggis  
#7125
Jag hade tänk ta en seriös diskussion om detta, men det går nog inte nu..

Jag kan ju säga att de två 339 jag vet om här omkring har krånglat ordentligt o var aldrig ute i arbete ett år nån av dem. De ersattes med 346.

Husqvarna har kunskapen o göra riktigt bra sågar, men de koncentrerar sig för mycket på just USA marknaden. Just därför har de hårt tryck på sig att jaga emmisioner o det ställer till det rätt bra.


Frågan är vad dessa har använt sina sågar till och varför dom gått sönder. Det är klena sågar med mkt plast.

Har en kollega som kört med sin sen den kom ut, perfekt verktyg att röja med som sagt.

Jag är verkligen ingen som inskränker mig till ett märke, har prövat stihl och många med mig anser att ms200 vibrerar för mkt. Sen finns det alltid en och annan tuffing som varken bryr sig om vibrationer eller vikt.

Om dom nu koncentrerar sig på att jaga emissioner varför säger dom att den nya 575:an ska introduceras i Sverige först? Har även läst att den nått USA, men den har nog inte ersatt 372:an som den gjort här i Svea.

Du ska kunna få tag på en 372:a fortfarande, den går som exportsåg till just USA.

Att inskränka sig till ett märke o ett utbud o tro att det är de enda rätta är nog rätt tänk, men inte utanför ryssland....
Här kan vi välja o vraka mellan prudukter i olika märke. Jag behöver inte köpa Volvo bara för att 240 var bra...


Har du någon egen personlig erfarenhet av 339:an?

Avatar Fallback
Huggis  
#7126
Mange skrev:Handhavande fel...

Du menar som att det inte går att göra instick med halv filad kedja för att det är Stihl eller du menar kanske att det är handhavande fel då en såg skär pga överhettning för att de står å flåkör en 346 med 18" svärd o kapar upp en 1,5 meters Ek....

Luddigt begrepp det där "handhavande fel".



Att sågarna går sönder har uteslutande att göra om handhavande fel, det är små sågar som inte tål att man rycker i dom. Mkt lätt att rycka sönder på ms200 och 339:an.


Kanske inte världen bäst formulerade mening, men bägge sågarna är lätta att rycka sönder. Dom är klent byggda helt enkelt, därav vikten.

Handhavande fel är det att rycka och dra om man fastnar och om sågen går sönder pga det. Svårare än så är det inte.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7127 Jag har vart med om att 200:an vibrerar men det är lätt ordnat genom att dra åt den främre torx skruven på handtaget. der man bara till att den är åtdragen så vibrerar inte mer än den 346:a vi också har. Så att säga att 200:an vibrerar mkt är bara båg och bluff :wink:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7128
Huggis skrev:
339:an drar för mkt bränsle i min mening, dess största nackdel. Måste tanka för ofta, konstigt nog så brukar jag inte gnälla över att dom drar för mkt, men för dess arbetsområde så hade det varit mkt trevligare med en större tank.

Hur kan du säga så??
Vad jämför du med?
Hur länge borde den gå på en tank?
Hur stor tank vill du ha? Hur mycket mer vikt fulltankad???
Denna såg är gjord för att vara lätt, liten o smidig.
Vill man ha annat finns det, du behöver inte ändra, men kanske se dig omkring lite, fråga går ju alltid.


Huggis skrev:Och för balansens skulle så hade det varit bra om den satt i bakre handtaget istället för i nosen tillsammans med oljan. Men men, Husqvarna vet ju bäst *suck*.




Nu är det ju så att vi som konsumenter väljer vilken vara vi ska köpa, inte Husqvarna. Att köpa en prudukt o sen kritisera hur den är byggd är ju lite märkligt.

Konkurans är konsumentens bäste vän om man kan jämföra varor o tänka själv.

Avatar Fallback
Huggis  
#7129
Jag har sett fler sönder ryckta husqvarnor än stihl. 242, 375, 372, 281, för att inte nämna 240 /340 /444 / 133....


Jag pratade om ms200 kontra 339:an. Vad du svamlar om har jag ingen aning om.

Om du skulle varit intresserad så kunde jag hänvisat till oberoende tester gjorda av SPA här o i Tyskland, men det ser inte så ut.


Nämen tuttan då, hänvisa lite då..

Avatar Fallback
Huggis  
#7130
Hur kan du säga så??
Vad jämför du med?
Hur länge borde den gå på en tank?
Hur stor tank vill du ha? Hur mycket mer vikt fulltankad???
Denna såg är gjord för att vara lätt, liten o smidig.
Vill man ha annat finns det, du behöver inte ändra, men kanske se dig omkring lite, fråga går ju alltid.


Därför att jag arbetar i skogen som du inte verkar göra. Bara för att den skulle gå upp säg 1 hekto mer i vikt pga en större tank så skulle det inte göra den så väldigt mkt mer osmidig.

Nu är det ju så att vi som konsumenter väljer vilken vara vi ska köpa, inte Husqvarna. Att köpa en prudukt o sen kritisera hur den är byggd är ju lite märkligt.

Konkurans är konsumentens bäste vän om man kan jämföra varor o tänka själv.


Om du skulle ta och pröva såga lite själv. Att komma med förslag på förbättringar har inget att göra med att det absolut måste finnas på en annan produkt. Då är man bra naiv.

Om man ska ha en lätt såg och röja med så finns det 2st sågar som klarar det, den ena är ms200 och den andra är 339:an. Den ena vibrerar och den andra gör det inte. Men ut och såga med dig först.

Om man nu inte vill ha vibrationerna så har man faktiskt inte så mkt val. Det är bara att jämföra dom olika sågarna, svårare är det inte.

Om det bara är att skruva lite på ms200:an för att få bort vibrationerna så vore det ju konstigt om stihl inte gjorde det själva. Inte så bra reklam va? eller?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7132 :lol:

Jo du...

Detta skulle man fortsätta....
Ha!

Jag gav det en chans i alla fall...

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7143 Det är väl klart att om man kör många timmar så blir det slitage på grejjerna och jag brukar dra skruvarna på både husqvarnan och stihlen ngn gång då och då. OCH man märker skillnad på husqvarnan med ska jag säga så att det är lika dålig reklam för dom... Att jag tog upp stihlen berodde på att denna tråden handlade om den och inte 346:an :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).