Motorsåg och handhållet

HVA 338XPT, Tanaka ECV450, Stihl MS200 motorsåg?

69 inlägg 32785 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVA 338XPT, Tanaka ECV450, Stihl MS200 motorsåg?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6111 HVA 338XPT, Tanaka ECV450 eller Stihl MS200 motorsåg?
Vilken skulle ni experter tänka er att köpa?
Kul att få lite synpunkter?

Även tips på någon annan liten typ billig slit & släng såg som skall följa med i traktorn som reserv/nödsåg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6113 En släkting till min fru säljer och servar sågar.
Han är väldigt förtjust i Tanakan bland de mindre sågmodellerna. (4501 heter den väl?) och det anser jag som ett gott betyg.

Bra nödreserv på traktorn är en beg "Husqvarnafarmare", typ 55.

Användarvisningsbild

Bra sågar!

wildernessman  
#6118 Både Husqvarnan och Stihlen är bra sågar, främst som trädvårdssågar, har själv Qvarnan men jobbat med båda professionellt

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6119 Jag kan bara tala för ms200an! en mycket driftsäker såg! oerhört lättstartad,smidig och lätt! Sen finns ju "arboristsågarna" 200T & 192T,med topphandtag! själv är jag ingen arborist,men klättrar en del när jag kvistar träden stående,och fäller träden i större eller mindre bitar där det är trångt på nån gård eller liknande! men jag använder hellre ms200an!alltså den med vanligt "bakhandtag"! av flera anledningar: för det första så är den mer än 1000:- billigare än 200T!! :roll: dessutom känns det säkrare med bakhandtag när man leker apa uppe i träden! :D men framför allt så blir den ju mycket mer användbar som "vanlig" såg,på marken! av den enkla anledningen att det ju är en vanlig såg! Priset avskräcker en del,men den är enligt mig värd varenda krona + lite till!! :D för hur liten å löjlig den än må vara,så är det riktig proffskvalitet i liten förpackning!! Men den såg som kanske kan vara ännu mer intressant för gemene man är ju den nya ms192! som kommer snart,eller den kanske redan har kommit!! :roll: :?: är inte riktigt säker! det är alltså 192T fast med vanligt bakhandtag! en lillebror till ms200,fast lättare & billigare! inte samma krut i motorn,men räcker nog gott till i dom flesta fall!! :D Nedan är en bild på min ms200!


Bild

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6122 huggarn du har inge videos när du kör 660n?

host.. xD

stihl reklam :)


:D

stihl ms 880

nice såg


Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6133 Varken HVA eller stihlen är ngn billig slit o släng/reservsåg i mina ögon. De som skaffat en 200 verkar använda den nästan till allt...

Tanakan har jag kört lite. En litan o nätt såg med snällt effektregister. Tål en hel del. En bekant har två som gått 5-600m3 utan trassel.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6135 Jag tycker nog du ska ha en beg såg i 50-60cc som inte är helt skrot, men inte bra nog o ha i daglig huggning.
Kan vara fint o ha lite krydda i grejerna när den åker med. O skulle den få en tur under istället för med så gråter man inte så mycket.

I övrigt av de modeller du nämner tror jag nog jag hade klippt till på en Tanaka....

Avatar Fallback
TreeSwede  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6138 Har själv 2 st 338 XPT samt 1 st MS 200. Vad gäller 338 så tycker jag att de har varit lite svåra att gå perfekt under en längre period, jag har fått skruva lite på inställningsskruvarna då och då för att ha bra tomgång och rapp gasrespons- det verkar som om det på nå´t sätt ändrar sig ibland. Detta har inte varit nå´t stort problem.

MS 200 har jag tyvärr inte hunnit använda så mycket än då den har haft problem med förgasaren- jag ska nu sätta dit den tredje och hoppas att den går att använda som tänkt sedan. När den har gått som den ska göra har jag varit väldigt nöjd, om du ser till att kedjan alltid är riktigt vass så duger den till väldigt mycket!

Husqvarnan har jag mest använt med 14"svärd och Stihlen med 12"svärd
så någon direkt styrkejämförelse är svår att göra, skulle tro att de är väldigt likvärdiga- och det säger ju även de tekniska specifikationerna.

Däremot skulle jag inte köpa en s.k. "Arboristsåg" (338 XPT eller MS 200T) om jag inte arbetade med sektionsfällningar/trädvård, bättre då med en vanlig Stihl MS 200 som du är inne på eller Husqvarna 339 XP.
/ Johan

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6143 Ett ganska stort träd som åker i backen ,,,,,


Användarvisningsbild

traktorsåg?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6144 Traktorsågen får kanske bli Husqvarna, billig & bra
typ 55. 254, 246 eller 42.
Får hålla utkik......

   TS
Avatar Fallback
TreeSwede  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6145 Med anledning av ovanstående filmklipp från swe#kipp...

TreeSwede skrev:Har själv 2 st 338 XPT samt 1 st MS 200. Vad gäller 338 så tycker jag att de har varit lite svåra att gå perfekt under en längre period, jag har fått skruva lite på inställningsskruvarna då och då för att ha bra tomgång och rapp gasrespons- det verkar som om det på nå´t sätt ändrar sig ibland. Detta har inte varit nå´t stort problem.

MS 200 har jag tyvärr inte hunnit använda så mycket än då den har haft problem med förgasaren- jag ska nu sätta dit den tredje och hoppas att den går att använda som tänkt sedan. När den har gått som den ska göra har jag varit väldigt nöjd, om du ser till att kedjan alltid är riktigt vass så duger den till väldigt mycket!

Husqvarnan har jag mest använt med 14"svärd och Stihlen med 12"svärd
så någon direkt styrkejämförelse är svår att göra, skulle tro att de är väldigt likvärdiga- och det säger ju även de tekniska specifikationerna.

Däremot skulle jag inte köpa en s.k. "Arboristsåg" (338 XPT eller MS 200T) om jag inte arbetade med sektionsfällningar/trädvård, bättre då med en vanlig Stihl MS 200 som du är inne på eller Husqvarna 339 XP.
/ Johan


...men finns det gränser!! :wink:

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6157
swe#kipp skrev:Ett ganska stort träd som åker i backen ,,,,,


Schysst riktskär det där, lite omvänt mot vad vi brukar göra på vanliga granar och inte direkt något man klarar med en 346:a :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6164
swe#kipp skrev:Ett ganska stort träd som åker i backen ,,,,,



,,,,Sen är det bara in med en schysst Kockum och rafsa ihop stocken. :wink:

Avatar Fallback
Huggis  
#7068 Kan säga direkt att ms200 inte är något för den som inte tycker om vibrationer, men orkar/klarar man av dom så är den sågen nog att föredra framför en 339:a husqvarna. Mkt rappare acceleration, och lite lättare. Vet dock inte hur lätt den skitar igen, men det är ju en stihl så min gissning är betydligt snabbare än husqvarna.

Men kan säga såhär långt att jag är mkt nöjd med min 339:a. Kommer förmodligen att avveckla röjsågen nu, enbart köra den när det är småbuskar (vilket det är ont om). Helt underbart med en väldigt lätt, vibrationsfri och tyst såg. Bästa sågen jag har efter min 372:a.

Tricket med 339:an är att hålla ryttarna i schack konstant, hålla kedjan vass samt rengöra filtret 1 gång om dan.

Man får även justera den, dra på ordentliget på lågvarvet, väldigt dålig acceleration i sågen, men tycker att den bara blir bättre och bättre ju mer jag kör med den.

Alltså, ska man röja grövre röjningar alt även fundera på att slänga sin röjsåg så är 339:an en helt underbar såg. Men ska man såga ved eller hugga 1:a gallringar skulle jag rekommendera 346:an, eller något mer motorstarkt alternativ.

Och har man ont om pengar och älskar skitiga sågar med 0 avvibrering så ska man köpa stihl. Alternativt någon partner från 60-talet.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7089 Oj då...
Här tar vi I ordentligt.....

Husqvarna idag är inga kvatité såg som de varit.
Tändsystem, bränslestym ger mycket att önska på HVA idag.

😈
Inte konstigt att HVA vibrerar lite, motorn går ju inte igång!
Lite bränsle drar de åxå när de står på golvet i väntan på rep!

:lol:

Alvarligt talat...
Märke hit o dit är ovesäntligt det är modeller man får se på.
De såg som funkar bra till en vettig peng.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).