tor 17 mar 2005, 19:34#15Japp, en ny tråd som kan bli rolig att läsa...
Jag börjar då:
Jag kör med en Jonsered 2152, bassågen utan värme i handtag etc.
Funkar kanon, lätt men även bra acceleration och bra driv.
Fast nästa såg blir nog kanske Jonsered 2147 eller Husqvarna 346 (om de finns kvar då vill säga), lite mindre, lite lättare fast ändå starkare och bättre acceleration, men dock dyrare.
Jag gallrar mest med sågen, men även lite lättare avverkning.
Motorsåg och handhållet
Vilken motorsåg kör Ni med?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 19 mar 2005, 20:09#44Jag har en husqvaran 242 XPG samt en husqvarna 395 för fällning av större träd. 242'an har värme i handtaget vilket är viktigt på mina breddgrader där man oftast jobbar med blöta handsksar. När jag byter såg blir det en husqvarna 346 XPG. Jonsered och Stihl är inget för mig.
lör 19 mar 2005, 23:00#51He he he.. Jag kör med en Partner 410, är ju bara amatör...
Partnersågarna har väl gårdagens Husqvarna/Jonsereds-teknik tror jag, för att kunna tillverkas lite billigare. Min såg går ändå riktigt bra - den gnetar på - men är långt ifrån lika rapp som proffssågarna.
Partnersågarna har väl gårdagens Husqvarna/Jonsereds-teknik tror jag, för att kunna tillverkas lite billigare. Min såg går ändå riktigt bra - den gnetar på - men är långt ifrån lika rapp som proffssågarna.
Gran - korta barr. Tall - långa barr.
tis 29 mar 2005, 13:49#87Jag gallrar och slätthugger med en Stihl ms 200. Den finaste såg jag haft att arbeta med. Klarar allt utom de grövsta träden. Har inte haft den så länge så jag säger inget om kvalitén.....
Som backupp har jag en jonsered med 15 tumssvärd, en dolmar, en husqvarna 242xp och en partner 5000.
Med en såg i skogen blir inget gjort - man måste ha minst 2 reservsågar
busen
Som backupp har jag en jonsered med 15 tumssvärd, en dolmar, en husqvarna 242xp och en partner 5000.
Med en såg i skogen blir inget gjort - man måste ha minst 2 reservsågar
busen
tis 29 mar 2005, 20:40#88Hej,
Granen:
346XP verkar vara en kanonsåg. Vill du "köra rött" är motsvarigheten 2147 (det är inte mycket som skiljer dessa åt). Ny sågmodell att lättast jämföra med är 353 eller 2152 (den röda). 346 är 100g lättare, men ändå 0,1hk starkare. Den varvar ju nästan äckligt högt (nästan 15000rpm om jag inte minns helt fel), 353 toppar på 13000. Det är mer vibrationer i 346 om man jämför med 353, den senare har ju även lite större cylindervolym.
346 går att få med TAC, bakre kastskydd. Vet inte om detta är bra eller klumpigt...
Jag har nyligen försökt gått till botten med detta, då jag köpt ny såg, det blev en 353 som jag är riktigt nöjd med.
Har du bredband kan du se 346 (tror det är den iaf) i action och dessutom gå en enkel huggarskola
Det finns en film att ladda ner på: http://www.skogforsk.se/kunskap
Busen:
Hehe, helt rätt, minst två reservsågar måste man ha, det är lätt att man blir lite småsjukt besatt i maskiner, hehe...
Granen:
346XP verkar vara en kanonsåg. Vill du "köra rött" är motsvarigheten 2147 (det är inte mycket som skiljer dessa åt). Ny sågmodell att lättast jämföra med är 353 eller 2152 (den röda). 346 är 100g lättare, men ändå 0,1hk starkare. Den varvar ju nästan äckligt högt (nästan 15000rpm om jag inte minns helt fel), 353 toppar på 13000. Det är mer vibrationer i 346 om man jämför med 353, den senare har ju även lite större cylindervolym.
346 går att få med TAC, bakre kastskydd. Vet inte om detta är bra eller klumpigt...
Jag har nyligen försökt gått till botten med detta, då jag köpt ny såg, det blev en 353 som jag är riktigt nöjd med.
Har du bredband kan du se 346 (tror det är den iaf) i action och dessutom gå en enkel huggarskola
Det finns en film att ladda ner på: http://www.skogforsk.se/kunskap
Busen:
Hehe, helt rätt, minst två reservsågar måste man ha, det är lätt att man blir lite småsjukt besatt i maskiner, hehe...
lör 23 apr 2005, 08:04#140Jag kör med Hva 346 utrustad med TACskyddet, helt suvärent. För större träd använder jag Hva 372. Jättenöjd med båda.
ons 27 apr 2005, 14:42#144Tjena!
TACskyddet fungerar kanon. Jag var skeptisk men ändrade mig efter en tank. Med rätt arbetsteknik så är det inte i vägen och löser ut bra när så behövs. Jag använder mig av tekniken att ha bromsen i nrä jag förflytter mig i terrängen och då är det också bra då man bara vickar i det med högerhanden.
Tråkigt nog är det lite dyrare och det är synd då det gör sågen säkrare.
/Magnus
TACskyddet fungerar kanon. Jag var skeptisk men ändrade mig efter en tank. Med rätt arbetsteknik så är det inte i vägen och löser ut bra när så behövs. Jag använder mig av tekniken att ha bromsen i nrä jag förflytter mig i terrängen och då är det också bra då man bara vickar i det med högerhanden.
Tråkigt nog är det lite dyrare och det är synd då det gör sågen säkrare.
/Magnus
ons 27 apr 2005, 14:57#145
Hur "vickar du ur" kastskyddet då? Jag tyckte den biten var det som kändes osmidigt vid kvistning, annars var det lätt att klicka i bromsen innan förflyttning, men sen var man tvungen att byta grepp och "lossa bromsen" som vanligt med stora bygeln. Jobbigt att göra hundra gånger på en dag...
Tills vidare får det duga att se till att kedjan stannat och ta bort handen från gasspärren och gasen när man kliver runt i riset.
Skogsmagnus skrev:Tjena!
Jag använder mig av tekniken att ha bromsen i nrä jag förflytter mig i terrängen och då är det också bra då man bara vickar i det med högerhanden.
/Magnus
Hur "vickar du ur" kastskyddet då? Jag tyckte den biten var det som kändes osmidigt vid kvistning, annars var det lätt att klicka i bromsen innan förflyttning, men sen var man tvungen att byta grepp och "lossa bromsen" som vanligt med stora bygeln. Jobbigt att göra hundra gånger på en dag...
Tills vidare får det duga att se till att kedjan stannat och ta bort handen från gasspärren och gasen när man kliver runt i riset.
mån 17 okt 2005, 09:27#373Detta var ju en intressant tråd.
Jag sågar bara ved nu, men ofta har det blivit övergrov Alm och bok.
Till detta har jag en Jonsered 910 28", och en HVA 372 20", har en Homelite XP 1000 med 62" tum om det skulle behövas, men de har det aldrig.
Det ska till en del om man ska stå med den.
Grenar o mindre kör jag med Jonsereds 2141, 52, 490 eller Hva 242, 44, 444, 133, 154.
När jag står o kapar upp veden hänger det i kranen, oftast blir det 372:an, men jag har en 154 som har blivit lite preparerad som funkar bra där.
Jag sågar bara ved nu, men ofta har det blivit övergrov Alm och bok.
Till detta har jag en Jonsered 910 28", och en HVA 372 20", har en Homelite XP 1000 med 62" tum om det skulle behövas, men de har det aldrig.
Grenar o mindre kör jag med Jonsereds 2141, 52, 490 eller Hva 242, 44, 444, 133, 154.
När jag står o kapar upp veden hänger det i kranen, oftast blir det 372:an, men jag har en 154 som har blivit lite preparerad som funkar bra där.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
www.chainsawcollectors.se
mån 17 okt 2005, 09:56#377
Oj, oj, oj, med denna är du Kung i vedhögen!!!
Du har inte bild på monstret?
MvH Fredrik
Mange skrev:Detta var ju en intressant tråd.
har en Homelite XP 1000 med 62" tum om det skulle behövas, men de har det aldrig.Det ska till en del om man ska stå med den.
Oj, oj, oj, med denna är du Kung i vedhögen!!!
Du har inte bild på monstret?
MvH Fredrik

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).