Motorsåg och handhållet

Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

127 inlägg 65758 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mariaskogsrået  
#102934 Tack för era svar Peter o skogsola, det är svårt att fatta beslut när man inte fått testa själv!
@Peter det verkar som att det är en sådan jag ska ha då:) Kan man skära av träd även nere vid roten om man skulle vilja el måste man gå ned på knä då? Har oxå funderat om man hänger sig med det man har över huvudet, men det kan väl knappast vara värre än så man hänger sig me röjsågen...
@Skogsola nej, jag vet att motorsåg inte är att föredra men när det är så eftersatt(vilket det inte ska vara i de bästa av världar, men i den världen lever inte jag) att man måste göra tre skär med röjsåg blir det enklare med motorsågen än att springa runt träden som en tok;) Så därför undrade jag om husqvarnan funkar i den storleken, om motorn orkar med även grövre träd...

Glädjande att det finns forum där man kan fråga folk som kan o har testat!!!!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102935 finns det några resultat angående vad som går snabbast, vilken kvalite på röjning, samt ut arbetsmiljösynpunkt på traditionell röjsåg jämfört med midjeröjsåg i olika sorters bestånd? givetvis bör det ju vara opartiska tester.

vet inte hur många erfarna röjjare som provat midjeröjsågen? dvs sådana som jobbar med röjning som heltidssysselsättning...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102938 Mariaskogsrået. Om du har mycket som behöver tre skär med röjsågen så kan man ju undra om det verkligen är röjning som ska göras. Du har inte möjlighet att skicka in en rask vedhuggare?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mariaskogsrået  
#102940 @skogsola Nja, jag vet inte vad det ska kallas egentligen... I ett parti i ett område var det mycket så dit gör vi nog en skogsväg o vinschar ihop o tar ut till ved, ett trevligt söndagsplock;) Annars e de bara enstaka som nått den grovleken men det är ändå drygt att gå med röjsågen, man tar femhundafemtiotusen steg o fastnar o hakar i, så därför känns det som läge att ha något som inte e så otympligt:)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102953 Ett tips: Är det enstaka grova lövträd man vill ha bort i en röjning så är det smidigaste att ringbarka dem med yxa. De ruttnar nerifrån och försvinner på nolltid. Faktiskt så ruttnar de mycket snabbare stående än om de är fällda. Beror säkert på att de har markkontakt genom roten.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mariaskogsrået  
#102957 Tack för tipset, har mest använt mig av det på asp, men det e ju ett effektivt sätt så ska ta med mig det:) Gör man rätt kapar man tillförseln av näring ner i trädet men den fortsätter att strömma upp, vilket leder till att man utarmar roten...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

bodaedet  
#102962 Går det att göra låga stubbar hela tiden, eller blir det för jobbigt. Ingen kund här omkring vill ha halvmeters stubbar, jag själv tycker inte om när stubbarna blir högre än 20cm

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

peter399  
#102973
Mariaskogsrået skrev:@Peter det verkar som att det är en sådan jag ska ha då:) Kan man skära av träd även nere vid roten om man skulle vilja el måste man gå ned på knä då? Har oxå funderat om man hänger sig med det man har över huvudet, men det kan väl knappast vara värre än så man hänger sig me röjsågen...


Det är definitivt en sådan du ska ha. Att ta träd nere vid roten går alldeles utmärkt tycker jag. I snitt tar jag väl ca 30cm i stubbhöjd skulle jag tro, alltså inte så stor skillnad mot en vanlig röjsåg. Jag har tagit 20cm+ träd utan problem och det är med original 8pin drev som sitter på. Har du mycket väldigt eftersatt röjning kan man ju alltid sätta på ett 7pin drev (samma som du förmodligen har på motorsågen). Drevet är väldigt lätt att byta.
Tycker inte att bågen över huvudet är i vägen, snarare så gör den det den är gjord för, avvisar träden om de faller bakåt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mariaskogsrået  
#103019 @Peter, tack för infon igen den är värdefull! Jag har blivit lovad av återförsäljare att testa att gå med en i skogen men den ska vara avstängd... Helt ok för mig för jag e mest fundersam över konstruktionen. Min morbror är återförsäljare o han rekommenderade mig att vänta något år(o köpa en mindre såg istället) om det är barnsjukdomar nu i början... men det tyckte jag var en kass idé, ska jag vänta med att jobba ett år då??? Knasigt. Har du hört/märkt barnsjukdomar? Gillar att det e lätt att byta drev för sånt e inte min starka sida;)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103056 Just sågen som sådan har varit ute en bra tid.

Det nya är bågen o avlastningen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mariaskogsrået  
#103236 @Mange, Nice då e ju den undanflykten helt fel! Är det samma som sitter på grensågen? Isf har jag ju testat den:)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103243 Vet inte riktigt, dessa faller lite utanför mitt intresse...
Så jag sätter skulden på mitt teflon minne!

Men i nån av dessa FBX trådar finns svaret redan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mariaskogsrået  
#103246 Hihi, låter som jag;)

Ska kolla upp de...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

peter399  
#103287 Ja motorn ska väl vara ordentligt utprovad vid det här laget, bla genom röjare/trimmer 335 tror jag den heter.
Själva såghuvudet eller vad man skall kalla det lär väl vara identiskt med stångsåg etc.. Själva selen/ryggsäcken känns till stor del igen från nya Tri Balance vad gäller spännen, exelband etc. Så det är nog som Mange säger att det revolutionerande är nog själva upphängningen och det är ju ett elastiskt rep och en aluminiumbåge. Själva
repet kan du köpa billigt i vilken båttillbehörsbutik som helst. Inte så mycket som kan paja som jag ser det.
Själva axeln har ett smörjningsintervall på 6mån enligt instruktionsboken vilket jag tycker är en lång tid. Kommer nog smörja lite oftare.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

odysses79  
#103317 Har köpt en sådan o har mye eftersatt röjning o kan bara varmt rekommendera denna maskin. den är suverän viktfördelad.
men är det klent är ju en vanlig röjsåg bättre men eftersatt fantastiskt!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).