Motorsåg och handhållet

242xpg Problem

6 inlägg 3296 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

242xpg Problem

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5966 Min ena 242a går kasst! Varvar upp bra ibland men helt plötsligt sjunker varvet o den går surt för att helt plötsligt gå bra igen. Det går att skruva in högvarvsskruven ända in o det gör ingen skillnad! Nån som har nån ide?

Magnus M



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5969 Hmmm..

Surar den? Blir stiftet blött? Rusar den okontrollerat?

Inte lätt sånt här över internet....

Lite förgasar strul hörs det som...

Verkar nästan som bränslenålen inte stänger o nålen inte sluter till.

Borde inte få bränsle om nålen är i botten.

Kanske krökt?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5970 Inte så surt så den stannar. Varvet går ner till kanske 60-70% av max.
Känns nästan som om det satt en liten jävel innanför kåpan o vrider H-skruven lite fram o tillbaka. Hade samma problem förra vintern o då skiftade jag förgasarn mellan sågarna o sen gick båda bra!!!
Nu är det dock den andra sågen som strular så det måste ju va förgasarn.
Ska pilla isär den ikväll o titta får jag se. Ska oxå försöka få med mig en repsats på hemvägen om dom har den hemma.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5972 nya nålar och ett membran kit kanske kan hjälpa ,,,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5982 Har haft såg med taskiga gängor i förgasar huset så inställningen ändras.
Ha koll på inställningen o kör lite o se sen om den ändrats.

Gängteip eller fett funkar ibland..

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6057 Nu har jag haft isär förgasarn o kollat o gjort rent. Har dock inte bytt nåt i den. Sågen går bättre men inte helt bra. Ska testköra den ordentligt på lördag får vi se. När jag höll på fick jag se att ljuddämparn spruckit runt skruvhålen. För att fixa det så vart jag ju bara tvungen att dela den o rensa ut lite skrot som inte såg ut att höra hemma där :D . Kan undra vart jag fått iden till det ifrån. Måste vart på nåt forum nånstans :wink: .
Blev förvånad att den inte lät mer. Har ett 18 tums svärd på den nu bland vindfällena o det är rätt segt på en 242a så det ska bli intressant att se på lördag hur det går. Hmm, jag borde nog köpa mig en lite större såg egentligen.

Magnus M

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).