Motorsåg och handhållet

372xpg vs 575xpg

12 inlägg 6818 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

372xpg vs 575xpg

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5924 Vet att det har detta har disskuterats lite förut men skapar ändå en ny tråd.

Någon som kört båda sågarna och verkligen kan säga vad som är bättre/sämre.

Nu är det just motormässigt jag menar...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5930 Kört o kört...
Jag har testat ett demo ex av 575...

Jag blev inte imponerad...

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5934 Vad tyckte du var dåligt då?

Anledningen att jag frågar är att jag kanske ska utföra ett examensarbete hos HVA.
Det är långt ifrån klart att det blir något men om, så ska jag testa 372 mot 575 och se vad som egentligen skiljer de båda motorerna åt..

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5937 Jag tyckte axet var sämre o den var tyngre o klumpigare än 372.
Jag hade ingen stock o testa den i då så jag kan inte avgöra om den var starkare eller sämre.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5938
Ferguson skrev:Vad tyckte du var dåligt då?

Anledningen att jag frågar är att jag kanske ska utföra ett examensarbete hos HVA.
Det är långt ifrån klart att det blir något men om, så ska jag testa 372 mot 575 och se vad som egentligen skiljer de båda motorerna åt..


Det ska bli intressant att höra vad du kommer fram till, om det blir av.
Men vad tror du HVA säger när du vill testa 372 som i princip inte finns kvar på marknaden, mot en relativt nyutvecklad sågmod?.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5939 Det är HVA som vill att jag ska testa sågarna.
Dom har testat sågarna upp till ungefär 9600rpm, därefter gick deras mätutrustning sönder :shock:
Tydligen kör dom med mätare avsedda för personbilsmotorer!

Jag och min kompis ska alltså ta fram en annan mätmetod och testa sågarna på toppvarv.

Enligt deras egna mätningar ska 575 vara starkare och ha bättre emissioner upp till 9600, men praktiska prov har visat att 372:an har bättre acc och spöar 575 vid fullgas..

Våra prov ska allts visa varför 372 går bättre än 575 på fullgas.

Största problemet är att vi bara får tillgång till sågar, vi måste själva stå för motorlabbet.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5941 Ferguson din stackare skicka sågarna till mig istället så slipper du krångla med dom :P

skämt å sido så skall det bli kul att höra vad du tycker !!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5942
Ferguson skrev: Det är HVA som vill att jag ska testa sågarna.
Dom har testat sågarna upp till ungefär 9600rpm, därefter gick deras mätutrustning sönder :shock:
Tydligen kör dom med mätare avsedda för personbilsmotorer!

Detta är inte sant....
Jag har sett bilder från SPA, HVA's/Jonsereds/Partners testlabb, snackat med många som jobbat/jobbar där just på utvecklings sidan....

Ferguson skrev:Enligt deras egna mätningar ska 575 vara starkare och ha bättre emissioner upp till 9600, men praktiska prov har visat att 372:an har bättre acc och spöar 575 vid fullgas..

Våra prov ska allts visa varför 372 går bättre än 575 på fullgas.

Största problemet är att vi bara får tillgång till sågar, vi måste själva stå för motorlabbet.


Detta ska bli intressant o följa om det finns möjlighet.
570/575 utvecklades för att ha lägre emmissioner o samma resultat. Detta skulle motivera bygget. Det visade sig snart att 372 gick att förbättra, men en ny modell var i behov eftersom verktygen började bli slitna och nyhet efterfrågades..

Vi kan ta detta lite mer i detalj privat om du vill....

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6048 Ferguson har du hört nått mer om testet ??

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6049 Vi letar motorlabb.. ska få besked om dom har plats på Chalmers på tisdag, men det drar väl ut på det som vanligt...

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6050 Vill minnas att jag det körts en del tester i umeå. Kommer tyvärr inte ihåg vilka som stod bakom.
Hoppas du får fatt i ngn utrustning!

/Nisse

Avatar Fallback
peter399  
#6071 Ferguson: Linköpings universitet har ett schysst motorlabb. De samarbetar dessutom med Chalmers i vissa fordonsteknikkurser.

/Peter

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).