lör 03 feb 2007, 23:05#5924Vet att det har detta har disskuterats lite förut men skapar ändå en ny tråd.
Någon som kört båda sågarna och verkligen kan säga vad som är bättre/sämre.
Nu är det just motormässigt jag menar...
Motorsåg och handhållet
372xpg vs 575xpg
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 04 feb 2007, 00:47#5930Kört o kört...
Jag har testat ett demo ex av 575...
Jag blev inte imponerad...
Jag har testat ett demo ex av 575...
Jag blev inte imponerad...
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
sön 04 feb 2007, 12:57#5934Vad tyckte du var dåligt då?
Anledningen att jag frågar är att jag kanske ska utföra ett examensarbete hos HVA.
Det är långt ifrån klart att det blir något men om, så ska jag testa 372 mot 575 och se vad som egentligen skiljer de båda motorerna åt..
Anledningen att jag frågar är att jag kanske ska utföra ett examensarbete hos HVA.
Det är långt ifrån klart att det blir något men om, så ska jag testa 372 mot 575 och se vad som egentligen skiljer de båda motorerna åt..
TS
sön 04 feb 2007, 16:26#5937Jag tyckte axet var sämre o den var tyngre o klumpigare än 372.
Jag hade ingen stock o testa den i då så jag kan inte avgöra om den var starkare eller sämre.
Jag hade ingen stock o testa den i då så jag kan inte avgöra om den var starkare eller sämre.
sön 04 feb 2007, 16:29#5938
Det ska bli intressant att höra vad du kommer fram till, om det blir av.
Men vad tror du HVA säger när du vill testa 372 som i princip inte finns kvar på marknaden, mot en relativt nyutvecklad sågmod?.
Ferguson skrev:Vad tyckte du var dåligt då?
Det ska bli intressant att höra vad du kommer fram till, om det blir av.
Men vad tror du HVA säger när du vill testa 372 som i princip inte finns kvar på marknaden, mot en relativt nyutvecklad sågmod?.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
sön 04 feb 2007, 16:44#5939Det är HVA som vill att jag ska testa sågarna.
Dom har testat sågarna upp till ungefär 9600rpm, därefter gick deras mätutrustning sönder
Tydligen kör dom med mätare avsedda för personbilsmotorer!
Jag och min kompis ska alltså ta fram en annan mätmetod och testa sågarna på toppvarv.
Enligt deras egna mätningar ska 575 vara starkare och ha bättre emissioner upp till 9600, men praktiska prov har visat att 372:an har bättre acc och spöar 575 vid fullgas..
Våra prov ska allts visa varför 372 går bättre än 575 på fullgas.
Största problemet är att vi bara får tillgång till sågar, vi måste själva stå för motorlabbet.
Dom har testat sågarna upp till ungefär 9600rpm, därefter gick deras mätutrustning sönder
Jag och min kompis ska alltså ta fram en annan mätmetod och testa sågarna på toppvarv.
Enligt deras egna mätningar ska 575 vara starkare och ha bättre emissioner upp till 9600, men praktiska prov har visat att 372:an har bättre acc och spöar 575 vid fullgas..
Största problemet är att vi bara får tillgång till sågar, vi måste själva stå för motorlabbet.
TS
sön 04 feb 2007, 17:33#5942
Detta är inte sant....
Jag har sett bilder från SPA, HVA's/Jonsereds/Partners testlabb, snackat med många som jobbat/jobbar där just på utvecklings sidan....
Detta ska bli intressant o följa om det finns möjlighet.
570/575 utvecklades för att ha lägre emmissioner o samma resultat. Detta skulle motivera bygget. Det visade sig snart att 372 gick att förbättra, men en ny modell var i behov eftersom verktygen började bli slitna och nyhet efterfrågades..
Vi kan ta detta lite mer i detalj privat om du vill....
Ferguson skrev: Det är HVA som vill att jag ska testa sågarna.
Dom har testat sågarna upp till ungefär 9600rpm, därefter gick deras mätutrustning sönder![]()
Detta är inte sant....
Jag har sett bilder från SPA, HVA's/Jonsereds/Partners testlabb, snackat med många som jobbat/jobbar där just på utvecklings sidan....
Ferguson skrev:Enligt deras egna mätningar ska 575 vara starkare och ha bättre emissioner upp till 9600, men praktiska prov har visat att 372:an har bättre acc och spöar 575 vid fullgas..
Detta ska bli intressant o följa om det finns möjlighet.
570/575 utvecklades för att ha lägre emmissioner o samma resultat. Detta skulle motivera bygget. Det visade sig snart att 372 gick att förbättra, men en ny modell var i behov eftersom verktygen började bli slitna och nyhet efterfrågades..
Vi kan ta detta lite mer i detalj privat om du vill....
fre 09 feb 2007, 13:27#6071Ferguson: Linköpings universitet har ett schysst motorlabb. De samarbetar dessutom med Chalmers i vissa fordonsteknikkurser.
/Peter
/Peter
----------------------------------------------------------------------
CS2171WH, 262XPG, 353G, 346XPG NE, MS170, 2x244RX, FS480, 535FBx
CS2171WH, 262XPG, 353G, 346XPG NE, MS170, 2x244RX, FS480, 535FBx
lör 07 feb 2026, 17:05#906058God dag!
Lite sen fråga men undrar hur det gick?
Har haft en 372 XPG som jag var grymt nöjd med, nu eventuellt inköp av en 575XP.
Vad kom du/ni fram till?
Är det någon större skillnad mellan 372:an och 575:an?
Mvh!
Martin
Lite sen fråga men undrar hur det gick?
Har haft en 372 XPG som jag var grymt nöjd med, nu eventuellt inköp av en 575XP.
Vad kom du/ni fram till?
Är det någon större skillnad mellan 372:an och 575:an?
Mvh!
Martin
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).