Motorsåg och handhållet

Stihl 23 RMC?

107 inlägg 43503 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7226
Mange skrev:De håller jämförelsevis längre om kedjorna är rena när de filas.
Annars inte.
Pferds har lägre skär i filen vilket gör att de fylls med skit fortare.
De har däremot bättre matreal o slits/viks inte så lätt.

Jag har ett par trix ni kan testa...
Rena grejer...

Tvätta filarna, ni kommer att bli förvonade hur många det är liv i, men fulla med skit.

Cellulosa tinner, Aceton etc funkar bra.
Efter tvätt om det är lite halvtaskigt bett, låt de stå 3-4 tim i vinäger.
Ger 20/30 filningar till o kanske en runda till....

Torka filen mellan tänderna, fila en tand ta ett tag på nästa, dra filen genom en trasa, fila resten av tanden.

Jag har filat över 60 filningar med samma fil som mest.


Jag kör med "NICHOLSON´s" sortiment, och tycker att de är helt ok.
Mest till röjklingor och sågblad numera.

Sågkedjor smutsar mycket riktigt ner filarna rätt så duktigt ute i fält tack vare blandningen av olja/kåda/spån som ibland förenas till ett
hartsliknande ämne om det varit mycket friktion = hög värme på kedjan.
Samma problem är det egentligen med slipskivorna till maskinslipen som "lägger igen" och börjar blånera tänderna istället för att slipa
om man kör skitiga kedjor.
Man kan ju iofs "riva" skivan stup i kvarten för att få bort smutsen, men det sliter ju i sin tur onödigt mycket på skivan.
Jag tvättar därför kedjorna i "Smart Washer´n" före slipning, men det går även bra att lägga dem i blöt i andra preparat.
Efter slipning lägger jag dem i ett "gejdoljebad" och sedan får de hänga och droppa av sig inna de
förpassas i tätslutande plastpåse,,,, styckevis!.
Filarna rengör jag med filkarda/CRC Bräkleen och tryckluft så friskar man upp dem ett par repor till.
Har även ett preparat till som funkar bra till filrengöring, men jag kommer inte ihåg namnet i skrivande stund.
Det luktar iaf som "ren 40 %íg sprit" men är förpackat på sprayburk.

Vinägerbad? :roll: ,,, hmmm, undras om jag inte hört talas om detta förut?.
Inget som jag provat iaf, men man vill ju inte "dö nyfiken", så det får man nog testa. :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7227
Skogshuggarn skrev:
Jag kör med "NICHOLSON´s" sortiment, och tycker att de är helt ok.
Mest till röjklingor och sågblad numera.

Sågkedjor smutsar mycket riktigt ner filarna rätt så duktigt ute i fält tack vare blandningen av olja/kåda/spån som ibland förenas till ett
hartsliknande ämne om det varit mycket friktion = hög värme på kedjan.
Samma problem är det egentligen med slipskivorna till maskinslipen som "lägger igen" och börjar blånera tänderna istället för att slipa
om man kör skitiga kedjor.
Man kan ju iofs "riva" skivan stup i kvarten för att få bort smutsen, men det sliter ju i sin tur onödigt mycket på skivan.
Jag tvättar därför kedjorna i "Smart Washer´n" före slipning, men det går även bra att lägga dem i blöt i andra preparat.
Efter slipning lägger jag dem i ett "gejdoljebad" och sedan får de hänga och droppa av sig inna de
förpassas i tätslutande plastpåse,,,, styckevis!.
Filarna rengör jag med filkarda/CRC Bräkleen och tryckluft så friskar man upp dem ett par repor till.
Har även ett preparat till som funkar bra till filrengöring, men jag kommer inte ihåg namnet i skrivande stund.
Det luktar iaf som "ren 40 %íg sprit" men är förpackat på sprayburk.

Vinägerbad? :roll: ,,, hmmm, undras om jag inte hört talas om detta förut?.
Inget som jag provat iaf, men man vill ju inte "dö nyfiken", så det får man nog testa. :wink:


Dessa filar har jag inte sett eller provat...
Nu blev jag nyfiken.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7229
Mange skrev:
Skogshuggarn skrev:
Jag kör med "NICHOLSON´s" sortiment, och tycker att de är helt ok.
Mest till röjklingor och sågblad numera.

Sågkedjor smutsar mycket riktigt ner filarna rätt så duktigt ute i fält tack vare blandningen av olja/kåda/spån som ibland förenas till ett
hartsliknande ämne om det varit mycket friktion = hög värme på kedjan.
Samma problem är det egentligen med slipskivorna till maskinslipen som "lägger igen" och börjar blånera tänderna istället för att slipa
om man kör skitiga kedjor.
Man kan ju iofs "riva" skivan stup i kvarten för att få bort smutsen, men det sliter ju i sin tur onödigt mycket på skivan.
Jag tvättar därför kedjorna i "Smart Washer´n" före slipning, men det går även bra att lägga dem i blöt i andra preparat.
Efter slipning lägger jag dem i ett "gejdoljebad" och sedan får de hänga och droppa av sig inna de
förpassas i tätslutande plastpåse,,,, styckevis!.
Filarna rengör jag med filkarda/CRC Bräkleen och tryckluft så friskar man upp dem ett par repor till.
Har även ett preparat till som funkar bra till filrengöring, men jag kommer inte ihåg namnet i skrivande stund.
Det luktar iaf som "ren 40 %íg sprit" men är förpackat på sprayburk.

Vinägerbad? :roll: ,,, hmmm, undras om jag inte hört talas om detta förut?.
Inget som jag provat iaf, men man vill ju inte "dö nyfiken", så det får man nog testa. :wink:


Dessa filar har jag inte sett eller provat...
Nu blev jag nyfiken.


Märket NICHOLSON går under "Cooper Tools", där den europeiska divisionen av företaget finns i Tyskland.

Återförsäljare i Sverige är kort och gott: "Luna verktyg/maskiner".

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7230 "Nån" sa att det är längre mellan tänderna på stihls 3/8 kedjor än på oregon!! :lol: det är det inte, för delning har ju som sagt med vissa mått att göra! så det är ju mer eller mindre omöjligt!! trodde jag att dom flesta hade koll på! men bara för säkerhets skull så mätte jag en stihl 36rsc och en oregon 75LP idag! och gissa vad?? exakt samma avstånd mellan tänderna!! :) så...så var det med den saken!! :wink: vill man ha tätare mellan tänderna så kan man ju alltid kasta på en 325 kedja! vilken fördel nu detta skulle ge! :roll:

Avatar Fallback
eriksberg  
#7231 Vet de som filar i krita med sina nya filar, säger att dom inte ska sätta igen så fort.. Vet ej om det funkar eller om det bara är en "myt". Någon annan som hört något liknande?
:?
/klas

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7234 Hmmm...

Ingen aning....

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7236 För att anknyta till rubriken kan numera även jag hålla med om att stihlkedjor(RMC) är:

Drygfilade om man stensågat rejält :oops:
Behöver sällan sträckas
Håller skärpan superbra! Fällde ut en åkerallé idag o de träden är ju inte så roliga, iaf om man inte har en stihl på svärdet...

Måste också säga att jag blir mer o mer impad av 346:an. Här måste HVA fått till en fullträff.

Ang filar så har HVA olika 5,5mm till såg resp röjsåg??

Har använt bla stihl,EM o oregon och kan inta säga att jag märkt ngn större skillnad. Nu finns det ju en massa andra märken att prova.
T ex:
Vallorbe
Pferd
Öberg
Den där Nicholson o säkert ngra fler.

Någon som provat skogmas märke Öberg?

Mange, jag testar också gärna en packe Pferd om det går.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7241 Skicka ett PM nisse, så får du med ett par filar under veckan.

Vill du ha fler sen så fixar vi det då.

Jag har testat Vallorbe, riktigt ordentligt.
Bra fil för lite mjukare kedja, den tar bra, men ger ruggig yta.
Kan väl gämföras med Oregon's.

Hade en 40+ år gammal Öberg fil som jag testade på ett par olika kedjor, blev sugen på mer män hittade inga här.
Kan tänka att de är nog lite annorlunda nu.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7242 Är inte Öberg samma filar som Sandvik numera? Öberg-filar hade man ju i slöjden i skolan, de verkade tåla vad som helst men numera är väl det pecis som med sågarna: en fabrik som gör allt likadant men att prylarna kommer ut med olika färg eller namn.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7245 Att oregons och vallorbes filar känns lika beror på att vallorbe gör oregons filar :P

EM får sina från Pferd ,,, ( har jag hört)

jag kör med Öberg filarna nu när jag filar Pixel kedja funkar bra, men jag föredrar vallorbe filarna :)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7251 EM får sina från Oregon.
Enligt Elux.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7253 Jag ska forska lite till i detta, men vad jag fått höra var att Pferd filarna blev kasserade av Husqvarna för länge sen..
De blev nog alldrig märkta med HVA eller var de det bara en mycket kort tid.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7257 Hej.Det var flera bra tipps i tråden angående filrengöring.Själv regör jag filar med stålborse och ibland lite tryckluft.Troligtvis kasserar jag mina filar i förtid ibland.

cpt.Kirk

Användarvisningsbild

Bahco "Öberg-cut"

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7344
th skrev:Är inte Öberg samma filar som Sandvik numera? Öberg-filar hade man ju i slöjden i skolan, de verkade tåla vad som helst men numera är väl det pecis som med sågarna: en fabrik som gör allt likadant men att prylarna kommer ut med olika färg eller namn.


I Bahcos digra papperkatalog (2003) finns det en del filar med s.k. "Öberg cut". Dessa rekommenderas (enligt katalogen) till ohärdat stål, gjutjärn, mässing ovh brons. Dessutom fungerar de (enligt papperskatalogen) "tillräckligt bra" på härdat stål, trä och hårdplast. Däremot är de (enligt papperskatalogen) mindre lyckade på aluminium.

"Öbergs cut" rekommenderas (enligt papperskatalogen) för grovfilning och avverkning. Dessutom är de (enligt papperskatalogen) "tillräckligt bra" för finfilning, skärpning och avgradning.
/Niklas

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7359 Numera verkar det bara finnas en typ av rundfil (166) och två typer av plattfilar (167 & 168) för sågkedjor, allt enligt:
http://extranet.bahco.com/CONndc.asp?Sa ... anguage=11

Öbergfilen på Skogma väger 45 g, motsvarande Bachofil 48 g, undras om det är samma fil?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).